Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regjeringen foreslår Teslaskatt

Startet av T.K, onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:53

« forrige - neste »

evole

Sitat fra: gr på søndag 15. oktober 2017, klokken 11:52
Sitat fra: evole på søndag 15. oktober 2017, klokken 08:56
Sitat fra: gr på søndag 15. oktober 2017, klokken 08:35
Jøss, litt skremmende at de faktisk har laget kalkulator og såpass system for dette. Plutselig ser det ut som litt mer gjenomarbeidet enn "bare et forhandlingskort". Dette stemmer ikke med tallene fra OFV heller.

I denne kalkulatoren så får faktisk også Model S opp mot 36 561,- i avgifter for den tyngste.
Og her er kalkulatoren fra i fjor:
https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2017/Bilkalkulator/

Same procedure as every year. Fremdeles skremt?
Da var vel ikke elbil med...
Hadde du forventet det? Åpenbart var ikke elbiler med all den tid det først er fra 2018 at elbiler ikke lenger skal være fritatt engangsavgiften.

For øvrig er i praksis elbiler likestilt med ladbare hybrider, så du kan bruke kalkulatoren for 2017 om du ønsker å regne ut av hva engangsavgiften hypotetisk sett ville vært inneværende år for elbiler.

Vhagar

Sitat fra: Red_Harvest på søndag 15. oktober 2017, klokken 07:44
Sitat fra: Vhagar på lørdag 14. oktober 2017, klokken 22:33
30 mil er kort rekkvidde ja, jeg har ca 100 mil i dag så dette vil merkes veldig godt på ferieturer og delvis i hverdagen. Og nei det handler ikke om at jeg må kjøre 100 mil før jeg strekker på beina, men at jeg kan kjøre 100 mil før jeg er avhengig av at det er tilrettelagt med drivstoff/lading. Se på de som kjører til Spania, 19 stopp mot mine 5. Men det var en kamel jeg var villig til å svelge, som nå ble litt mer hårete med vektavgiften som foreslås.
Diskuterer du fossilbil vs elbil nå? Mht rekkevidde? Det er vel en annen diskusjon? Hvis du har vurdert Model X eller har kjøpt så er du fortsatt langt unna 100 mil, hvis det er kravet ditt...

Sent from my Moto G (4) using Tapatalk
30 mil er 30 mil og for meg er det kort rekkevidde samme hva bilen drives av. Hadde jeg bodd innenfor ring 3 og alt av mitt virke var der, null stress. Siden det ikke er tilfelle så er 30 mil kort rekkevidde. Ja, ja valgte likevel Model x 75D, fordi hårete kameler må svelges når man går fra diesel til elbil.

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Sitat fra: Jeronan på søndag 15. oktober 2017, klokken 10:12
Sitat fra: Vhagar på lørdag 14. oktober 2017, klokken 22:33
30 mil er kort rekkvidde ja, jeg har ca 100 mil i dag så dette vil merkes veldig godt på ferieturer og delvis i hverdagen. Og nei det handler ikke om at jeg må kjøre 100 mil før jeg strekker på beina, men at jeg kan kjøre 100 mil før jeg er avhengig av at det er tilrettelagt med drivstoff/lading. Se på de som kjører til Spania, 19 stopp mot mine 5. Men det var en kamel jeg var villig til å svelge, som nå ble litt mer hårete med vektavgiften som foreslås.

So you drive 1000km without a single stop?

Your family must have iron implants in their back, super large bladders and be on an extreme diet.

That's not what I said at all!
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Sitat fra: gr på søndag 15. oktober 2017, klokken 11:59
Sitat fra: Vhagar på lørdag 14. oktober 2017, klokken 22:33
30 mil er kort rekkvidde ja, jeg har ca 100 mil i dag så dette vil merkes veldig godt på ferieturer og delvis i hverdagen. Og nei det handler ikke om at jeg må kjøre 100 mil før jeg strekker på beina, men at jeg kan kjøre 100 mil før jeg er avhengig av at det er tilrettelagt med drivstoff/lading. Se på de som kjører til Spania, 19 stopp mot mine 5. Men det var en kamel jeg var villig til å svelge, som nå ble litt mer hårete med vektavgiften som foreslås.
Har du hatt elbil eller er det første du venter på?

Vi så aldri for oss å bruke 190km e-Golf på 50-milsturer da vi kjøpte den som konebil, men har nå gjort det flere ganger. Riktig nok ikke om vinteren, men tidlig vår og høst. Det går overraskende fint! I går ble det 48 mil med 76 minutters lading. Med en X 75 hadde dette antageligvis vært 25-30 minutter. Ulempen med å stoppe der det er lademuligheter blir mindre for hver gang en kjører strekket, da kjenner en både bil og ladestopp godt og ting blir mer på automatikk. Åpenbart at dette er en ulempe og at det fortsatt ikke er som å kjøre fossilt, så det er klart det blir å veie opp den billige turen mot ulemper og innkjøpskost.

Min første elbil.
At det kommer til å gå greit er det jeg også håper og har landet på etter mye frem og tilbake. Fortsatt en ulempe, fortsatt mye mer venting på bilen enn omvendt, fortsatt lading der bilen og ikke passasjerer trenger det. Og noen turer som pr. i dag ikke er mulig å gjennomføre angstfritt. Alt dette bedrer seg med erfaring. Bedre år for år. Tesla Model X var første elbil som noen lunde dekker mitt behov, det er egentlig et bilkjøp som ligger noen år før jeg hadde regnet med å kjøpe elbil. Godt rentetilbud, gunstig besparelse på bilbudsjettet, frykten for økte avgifter før neste mulighet gjorde at jeg likevel kjøpte nå. Hadde håpt å unngå falkevingdørene, men det var da enda en kamel en stolt måtte svelge. Og nå ser det ut til at det kommer en avgift som nuller ut fordelen de neste 6 årene, så burde egentlig ventet, men å tape 30k blir for dumt.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Øyvind.h

Sitat fra: Vhagar på søndag 15. oktober 2017, klokken 20:26
Ja, ja valgte likevel Model x 75D, fordi hårete kameler må svelges når man går fra diesel til elbil.

Hvis det er noen trøst er dieselbil i seg selv en gigantisk kamel som er omtrent umulig å svelge når man har kjørt elektrisk en stund.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA