Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fakturering ved passering av bomstasjon når man mangler Autopass-brikke

Startet av Gnilre, torsdag 11. mai 2017, klokken 22:11

« forrige - neste »

Gnilre

Jeg skal kjøpe en elbil med grei rekkevidde snart og drar nesten umiddelbart ut på langtur og kommer til å passere mange bommer. Registreringsnummeret får jeg dagen før jeg får bilen, og først da kan jeg bestille autopassbrikke. Vegfinans for Vestfold E18 sier at jeg ikke får brikken før etter 7-10 dager så da blir det langtur og mange kostbare bompasseringer uten brikke hvis ikke et av disse løsningsforslagene hjelper:

1. Jeg blir ikke fakturert selv med manglende brikke fordi det blir oppdaget at jeg har EK-skilter på bilen.
2. Jeg kan bestille hos et annet bomselskap med 2-3 dagers leveringstid for bombrikker.
3. Jeg kan hente bombrikken fra dieselbilen vår og sette den over i elbilen og fortelle bomselskapet at jeg har gjort det. Og så bestiller jeg en ny bombrikke for dieselbilen.

Er det noen som kan hjelpe meg med hva jeg kan gjøre ? Ser ut som det kan bli 700 - 1000 kr i bompenger, så selv om jeg gladelig burde betalt dette for alle de nye fine veiene vi får i dette landet, vil jeg jo helst slippe den ekstrakostnaden.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Orbit

Den dagen du får registreringsnummeret ringer du til ditt lokale bomselskap og melder inn bilen. Da har du fri passering, selv om brikken ennå ikke er på plass. Betalingsfritak blir automatisk distribuert ut til alle bomselskap i Norge.

(Det er i alle fall slik det fungerer hos Fjellinjen i Oslo)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Chris Aurora

Det kan hende du får fakturaer, men de skal bli slettet ved evt. klage. Ihvertfall inntil nylig var det visst billigere å slette feile fakturaer enn å endre datasystemet til å automatisk bare ignorere EL/EK-skilt
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Jejl

Har kjørt Norge på kryss og tvers med Teslaen vår i 3,5 år uten autopassbrikken tilgjengelig i vinduet. Har gått fint det, og har ikke sett noe faktura.

TB

Litt pussig du ikkje kan bestille bombrikke uten regnr. Men, du kan oppgi regnr til dieselbilen, så retter du dette på WEB sida på eigen hand. Eg hadde liggende ei ledig brikke som eg brukte, når eg kjente regnr på elbilen meldte eg det inn.

Eksempelvis kan for for Vestfold E18 logge inn her: https://e18larvik.csautopass.no/csn/gnt.html

Viktig er å lage to avtaler  -ein for elbilen - ein for dieselbil. Om begge blir liggende på samme avtale er det gjerne meir komplisert.

Dermed blir det rett frå starten av. Obs, må søke om fritakavtale, men det er normalt ingen stor prosess.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Nasatech

Du kan registrere bilen din her:

http://www.itanywhere.no/vin.php

Noen ganger blir bilen registrert tidligere. Jeg sjekker hver halvtime, så da får du Mail med en gang bilen din blir registrert.

Når det gjelder bompenger så er det som de andre her sier. Legg inn på web eller ring inn. Får du faktura så ringer du inn og prater med dem. Da krediterer de fakturaen.

Lykke til og god tur :)

kVArh

Jeg trodde elbilen gikk gratis gjennom bommene.. helt til jeg fikk regningen.
Da fant jeg ut at jeg måtte ha bombrikke for at det skulle være gratis.
Bombrikke ble bestilt og alt funket bra.
De kronene jeg måtte betale tok jeg på egen kappe.
Informasjonen var egentlig lett tilgjengelig og tydelig.
Så kom overraskelsen:
Ved neste faktura (for mine to bombrikker)  var  passeringene  for elbilen som hadde funnet sted før
egen bombrikke for elbilen var bestilt, refundert!  Jeg fikk pengene tilbake!
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

geear

Som andre sier, så lenge du har registrert regnummeret hos et bomselskap så må du ikke betale, uavhengig av om brikka er i bilen eller ikke. Såvidt jeg har forstått er forskjellen bare at du blir tatt bilde av og det blir kjørt skiltgjenkjenning på bildet. Går ikke det så går bildet til manuell behandling. Bare å smile til kameraet!

Gnilre

Sitat fra: Orbit på torsdag 11. mai 2017, klokken 22:15
Den dagen du får registreringsnummeret ringer du til ditt lokale bomselskap og melder inn bilen. Da har du fri passering, selv om brikken ennå ikke er på plass. Betalingsfritak blir automatisk distribuert ut til alle bomselskap i Norge.

(Det er i alle fall slik det fungerer hos Fjellinjen i Oslo)
Jeg kan bekrefte dette. Jeg fikk registreringsnummeret på min Ampera-e i dag og ringte Fjellinjen for å opprette avtale. De presiserte at jeg kan kjøre gjennom bommer fra den dagen jeg får bilen og at jeg slipper å betale for bompasseringene. Registreringen tas visstnok manuelt inntil jeg får bombrikken i bilen.

Takk for hjelpen dere  :)
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA