Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilens offre

Startet av Trekkoppbil, fredag 05. mai 2017, klokken 11:00

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 13. mai 2017, klokken 08:15
Det vil være ekstremt sjeldent gass er en bedre brems for å komme raskest mulig tilbake i eget felt. Men spreke biler kan nok ofte gi opplevelsen av at gass er den beste løsningen.
Du glemmer to ting:
- tiden det tar å flytte foten til bremsepedalen
- hva tror du skjer bak deg om du smeller bremsen i bunn
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 13. mai 2017, klokken 09:05
Bremsing er helt klart den beste løsningen i 99 av 100 tilfeller. Trailer med henger beveger seg i 22 m/s og den dagen en slik doning klarer et sikkert filskifte på under 3 sekunder må det foreviges.
Farten fremover er da uten betydning. Og det er ikke snakk om tiden ett komplett filskifte tar, men ett par meter sideveis bevegelse.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

rolandvg99

#47
Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. mai 2017, klokken 15:23
Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 13. mai 2017, klokken 09:05
Bremsing er helt klart den beste løsningen i 99 av 100 tilfeller. Trailer med henger beveger seg i 22 m/s og den dagen en slik doning klarer et sikkert filskifte på under 3 sekunder må det foreviges.
Farten fremover er da uten betydning. Og det er ikke snakk om tiden ett komplett filskifte tar, men ett par meter sideveis bevegelse.

På motorvei bruker jeg cruise control og flytter høyrebeinet over mot bremsepedal ved forbikjøring, slik at reaksjonstid gass/brems blir noenlunde lik. Forbikjøring av vogntog skjer når vogntoget har god oversikt, dvs aldri i sving eller i bunn av bakker. Dersom du til stadighet havner i slike situasjoner bør du revurdere kjørestil.

PS. Et vogntog parallellforskyver seg like lite som en personbil. Hurtige filskift med vogntog gjør man også som regel den ene gangen...

PPS. Bilen bak deg har sannsynligvis oppfattet situasjonen før deg, og et annet spørsmål: Hva med evt biler foran deg som antagelig ikke har oppfattet noe som helst?
"I like soul with a capital S"

turfsurf

Påstanden var at ekstra effekt aldri vil ha noe å si for trafikksikkerhet. Jeg kom med ett eksempel hvor det faktisk gjorde det. Om du kjører med CC eller what-ever spiller ingen rolle. Jeg kjører med foten på pedalen når farten ikke er jevn. Og nei, jeg har aldri sagt at det skjer til stadighet, det har skjedd en gang, så kutt ut pisspreiket om kjørestil. Jeg var da passert ca 3/4 av vogntoget, da er det mye mere naturlig å gi på nok til å komme seg foran vogntoget enn å bråbremse for komme bak. Hele poenget var at verden er ikke sort-hvitt, og selv om brems ofte vil være best, så er det mange situasjoner hvor det ikke er det, og da er det faktisk greit med maks akselerasjon forover. Hva om du har tett med biler bak deg ved siden av vogntoget, og ingen foran? Ting skjer fort. Og tre sekunder er foresten lenge for ett delvis filskifte, har du tatt tiden?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

rolandvg99

#49
Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. mai 2017, klokken 16:41
Påstanden var at ekstra effekt aldri vil ha noe å si for trafikksikkerhet. Jeg kom med ett eksempel hvor det faktisk gjorde det. Om du kjører med CC eller what-ever spiller ingen rolle. Jeg kjører med foten på pedalen når farten ikke er jevn. Og nei, jeg har aldri sagt at det skjer til stadighet, det har skjedd en gang, så kutt ut pisspreiket om kjørestil. Jeg var da passert ca 3/4 av vogntoget, da er det mye mere naturlig å gi på nok til å komme seg foran vogntoget enn å bråbremse for komme bak. Hele poenget var at verden er ikke sort-hvitt, og selv om brems ofte vil være best, så er det mange situasjoner hvor det ikke er det, og da er det faktisk greit med maks akselerasjon forover. Hva om du har tett med biler bak deg ved siden av vogntoget, og ingen foran? Ting skjer fort. Og tre sekunder er foresten lenge for ett delvis filskifte, har du tatt tiden?

Har ikke tatt tiden, men har kjørt en del tyngre kjøretøy og vet hvor treg den materien er og hvor begrenset sikten er. (Det er en grunn til at det ikke er lov å passere på høyre side, for å si det sånn).

Hadde du hatt tett med biler bak deg forbi vogntoget hadde vogntoget aldri svingt ut, da det hadde sett alt av biler fra 6 meter bak førerhuset og ut mot grøfta.
"I like soul with a capital S"

turfsurf

Du snakker som om vogntogsjåfører alltid gjør det rette. Hadde det stemt så hadde jeg aldri fått møtende vogntog over i min kjørebane som presset meg ut i grøfta. Og situasjonen nevnt tidligere burde aldri ha skjedd heller, en vogntogsjåfør skal alltid vite hvilke biler som befinner seg til venstre for vogntoget på motorvei. Hvis ikke er det ekstremt uoppmerksomt, og fortjener innlevering av førerkort.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. mai 2017, klokken 07:47
Vri på det så mye du vil. Manglende effekt kan være forskjellen på ulykke og ikke i gitte tilfeller.

Hvis de små endringene Tesla gjør i oppdateringene er forskjellen på liv og død er det føreren som er problemet fordi hun/han kjører med altfor små marginer, ikke den lille endringa i ytelse. Det er sikkert mye større variasjoner i ytelse pga ladestatus på batteriet, føreforhold og andre faktorer enn disse småjusteringene i firmware.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

turfsurf

Nei, ikke alltid. Man har ikke mulighet til å kontrollere hva andre gjør.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øystein16

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. mai 2017, klokken 17:33
Nei, ikke alltid. Man har ikke mulighet til å kontrollere hva andre gjør.

I etterforskninga av ei straffesak om bildrap, vil etterforskninga sjølsagt fokusere på tekniske sider av bilane som er involvert i ulukka.

Ingeniøren

Sitat fra: Øystein16 på lørdag 13. mai 2017, klokken 18:49
Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. mai 2017, klokken 17:33
Nei, ikke alltid. Man har ikke mulighet til å kontrollere hva andre gjør.

I etterforskninga av ei straffesak om bildrap, vil etterforskninga sjølsagt fokusere på tekniske sider av bilane som er involvert i ulukka.

Hvis de har kompetanse på elbil eller generelt da.......
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Øystein16

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. mai 2017, klokken 08:48
Sitat fra: Øystein16 på lørdag 13. mai 2017, klokken 18:49
Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. mai 2017, klokken 17:33
Nei, ikke alltid. Man har ikke mulighet til å kontrollere hva andre gjør.

I etterforskninga av ei straffesak om bildrap, vil etterforskninga sjølsagt fokusere på tekniske sider av bilane som er involvert i ulukka.

Hvis de har kompetanse på elbil eller generelt da.......

Det går vel heller på at ingeniøren ikkje har kompentanse på korleis strafferettsaker (og andre rettsaker) - inkludert bildrap - fungerar. Straffesaker har fleire formål en bare å setja straff til tiltalte. Dess meir komplisert ei sak er, dess meir kompetanse vert trekt inn. Dei som skal døma skal ikkje førebu seg før saka kjem startar. Alt som er relevant for saka skal presenterast i rettssalen, og det er det som skal danne grunnlag for dom og grunngjeving.

Ingeniøren

Sitat fra: Øystein16 på søndag 14. mai 2017, klokken 10:47
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. mai 2017, klokken 08:48
Sitat fra: Øystein16 på lørdag 13. mai 2017, klokken 18:49
Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. mai 2017, klokken 17:33
Nei, ikke alltid. Man har ikke mulighet til å kontrollere hva andre gjør.

I etterforskninga av ei straffesak om bildrap, vil etterforskninga sjølsagt fokusere på tekniske sider av bilane som er involvert i ulukka.

Hvis de har kompetanse på elbil eller generelt da.......

Det går vel heller på at ingeniøren ikkje har kompentanse på korleis strafferettsaker (og andre rettsaker) - inkludert bildrap - fungerar. Straffesaker har fleire formål en bare å setja straff til tiltalte. Dess meir komplisert ei sak er, dess meir kompetanse vert trekt inn. Dei som skal døma skal ikkje førebu seg før saka kjem startar. Alt som er relevant for saka skal presenterast i rettssalen, og det er det som skal danne grunnlag for dom og grunngjeving.

Vel, har vært teknisk vitne i to rettsaker og etter dette har jeg mistet litt troen på norsk rettsvesen så lenge aktoratet (staten i dette tilfellet) stiller med en nyutdannet og tiltalte ( et stort privat konsern) stiller med en dyr, og god advokat.
Har og vært med å løse saker det politiet har gitt opp og kastet alt bevis materialet - igjen ikke overbevist om at de har kompetanse...

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Dampmaskin

At ansatte i USA nærmest ikke har noen rettigheter var gamle nyheter før Tesla Motors var påtenkt.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 18. mai 2017, klokken 11:15Her en annen type offre:
https://www.theguardian.com/technology/2017/may/18/tesla-workers-factory-conditions-elon-musk
At ambulansen er tilkalt 100 ganger på 3 år for illebefinnende o.l. med ~6000 ansatte er ikke spesielt mye. Jeg fikk vite en lignende statistikk for næringsparken der jeg jobber (Kongsberg), men jeg husker ikke akkurat hvor mye det var. Det var noen titalls ganger i året. Det er nok lite grunnlag for å si at Tesla ligger dårligere an enn andre store bedrifter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA