Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading av importert E-Golf

Startet av Tozva, tirsdag 09. mai 2017, klokken 18:20

« forrige - neste »

Tozva

Hei.

Jeg har kjøpt meg en 2016 VW E-Golf som er importert fra Tyskland. Det fulgte med 2 kabler i bilen. Den vanlige ladekabelen til hjemmelading i stikkontakt er grei.

Men så fulgte det med en annen kabel som jeg lurer litt på hva er til. Se bilde.

Også tenkte jeg at jeg skulle lade bilen på en sånn hurtigstasjon (fortum) men det fikk jeg ikke til. Det er ikke ut som om jeg har samme uttak på bilen som de Norske har? Mangler to hull nede.

Derfor tenkte jeg at kabelen som var med kanskje var en adapter, den passet i det ene uttaket på pistolen på ladestasjonen men gikk ikke å få den i lås, eller å få startet lading. Se bilder.

Noen som har peiling på hva den andre kabelen er til? Og er det ikke mulig å få hurtigladet min importerte E-Golf?

Bilde 1: Dette er ekstra kabelen som fulgte med bilen.

Bilde 2: Dette er stasjonen jeg prøvde å hurtiglade på.

Bilde 3: Dette er uttaket på den ene "pistolen" på stasjonen (CCS). Den ene enden på ekstra kabelen passer inn i det øverste hullet, men den går ikke i lås, og sitter bare løst.

Gordon Retriever

Hurtiglading er ekstrautstyr på Golf i Tyskland, og det ser ut til at du har kjøpt bil uten dette utstyret.
Den andre ladekabelen som følger med er en Type-2 kabel, som du kan bruke for 16A lading fra egnet ladestolpe.

ReneM

Uff, det er kjedelige greier. Din bil er dessverre en av de få uten hurtigladingmulighet.

Har du fått opplyst at bilen mangler Hurtiglader (eller spurt om dette)?
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Tozva

Da ser det ut som det ikke er mulig å hurtiglade ja.

Noen som vet om det er noe mulig å ettermontere uttak for hurtiglading?

Hyperstress

Ja, det er vel bare å gni det inn; her har du gjort en stor tabbe ved å kjøpe bil uten hurtiglading. Mulig det kan ettermonteres, men koster sikkert en del.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

kaiat

Sannsynligvis rimeligere å selge den bilen du har og deretter kjøpe en bil med hurtiglading. En ting er hva delene koster (det involverer nok mer enn bare å bytte kontakten), men verkstedet skal jo ha sitt også.

Men ble det ikke opplyst fra selger om at bilen manglet hurtiglading? Jeg ser at de fleste importørene av brukt Nissan Leaf pleier å si ifra om den aktuelle bilen mangler hurtiglading. Også på Leaf er det slik at hurtiglading ikke er standard i utlandet. Men det er jo mulig at Leaf-importørene har brent seg på dette før og har lært...

bno

#6
Sitat fra: Tozva på tirsdag 09. mai 2017, klokken 19:16
Da ser det ut som det ikke er mulig å hurtiglade ja.

Noen som vet om det er noe mulig å ettermontere uttak for hurtiglading?

Jeg blir litt indignert avå høre dette. Det er useriøst å importere  bil uten hurtiglader. Har importert selv 3 VW til eget bruk. Kjenner selvsagt ikke dialogen forut for handelen. Vurdering også ift til pris så ville jeg sett på muligheten for å omgjøre kjøpet med utg. punkt i vesentlig mangel i Norge i dag. Om selger ikke har opplyst om dette er det meeeget useriøst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA