Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S for barn - noen erfaringer?

Startet av madsskon, tirsdag 09. mai 2017, klokken 13:14

« forrige - neste »

Muffinman

Tja, burde jo gå greit om de har samme spenningstoleranser. Skal man være på den sikre siden unngår man å lagre det fulladet. Da tror jeg det går greit. Men disse har jo veldig lang driftstid på standardbatteriet også, så ikke sikkert alle vil ha nytte av en "oppgradering" her.

Hodetelefoner

Jeg bygger om så det får 36v og 6.2ah.

Sliter dere med vibrasjoner i 80kmt?

https://youtu.be/dEUY_PLMxvQ

Øggen

Ser ut som om du må "balansere" hjula dine ja 😂😂
Håpe du he en fornuftig kid, når det e  mulighet på 80 km/t bortover gata 😉
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Thor2014

Skulle likt å sett de på Dekkmann når du ruller inn med den der   :laugh: :laugh: :laugh:

offpist

Snappet opp en av disse billig på finn.no med angivelig feil på batteri.

Åpnet batteriet og joda cellene var lave men helt gjevne.. ingen fukt eller noe heller.
Symptomet her er at den ikke vil ta i mot lading.. lader blinker grønn og rød vekselvis.

Så jeg koblet på en ekstern programmerbar blåtann lader direkte på cellene og lader nå ganske forsiktig opp med 3A.. Alle 4 cellene er helt gjevne, og LED diodene begynte etter hvert å indikere at batteriet er mer og mer fullt.

Batteriet gir fin spenning ut også.
Virker som om det sitter en intern spenningsregulator på BMS kortet som sørger for 13,3V fast spenning ut.

Så.. da sitter jeg igjen med følelsen at det er laderen som er problemet her, og ikke batteriet.
Noen som har erfaring med tilsvarende feil og eventuelt en fix uten å bytte hele laderen?
(er service elektroniker av yrke så bytter gjerne komponenter).

Måling tilsier at laderen bare gir 5V ut, men det kan være den ikke gir spenning før den detekterer batteriet.

Eventuelt erfaring med å bare bruke en 3.part lader? Hvilke av de 4 pinnene bruker man eventuelt?
Virker som om de to store pinnene er til forbruk og EN av de små er pluss for lading.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Det er 3 ledere fra laderen.

Batt+ Sort leder
Batt - Hvit leder.
T2 azure Grønn leder.
Så den grønne lederen er trolig for feedback fra BMS til lader av noe slag.

Jeg skal prøve å føre 16.8V inn på B+ og B- og se om den tar lading den veien eller om Azure må ha signal også for at den skal lade.

Prøvde bilen med fulladet batteri og oppdaget en feil til, og det er at alle 4 lederene til rattet er revet av ved pluggen. Trolig er 2 av lederne til hornet, og de andre 2 en feedback på at rattet er montert.
Siden bilen tydeligvis kommer tilsendt med rattet av, har de lagt inn en sperre på det slik at bilen ikke kan kjøres før rattet er montert. Ledningen til rattet skal nok være en grei sak å fikse.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Skal vi se.
Viste seg at det var batteriet som var problemet likevel, ikke lader.
Kryss testet med lader og batteri fra en venn sin bil.

Det som er rart er at cellene er velbalansert og ingen fukt på bms.
Men noe har røket i BMS.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA