Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla begrenser ladefart på biler som lader ofte på SC

Startet av Cookie Monster, søndag 07. mai 2017, klokken 21:02

« forrige - neste »

Cookie Monster

Er diagnosemenyen til Tesla. Krever root tilgang. Eller at man utnyttet den feilen som var for noen sw oppdateringer siden hvor man fikk den opp så lenge man hadde valgt analog klokke før man startet update. Denne kom så opp når oppdateringen var ferdig. Man kunne så lagre den på en egen profil. Men Tesla har fikset den feilen så eneste mulighet nå er vell Root eller om man klarer å god snakke med en som jobber hos Tesla :-X
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Jejl

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 12. mai 2017, klokken 11:44
Så til slutt veldig lik tid hvis man skal lade mye. Men den gamle bilen til Bjørn virker som lader saktere enn nyere 85 eller alt var ikke optimalt. Sist jeg sjekket lading på min holdt den 106 kW på 40% mot 90 kW på Bjørn sin video.

Er mye som skal være optimalt for best hastighet og batteri må være akkurat riktig temperatur. For kaldt eller varmt og det går utover hastigheten så ofte vanskelig å sammenligne direkte så lenge ikke alt er likt og de lades samme sted med samme ute temperatur osv.

Mulig det også er noe begrensinger fra tidligere også. Slik at ladefarten trappes ned tidligere etterhvert som batteriet eldes. Bjørn sin 85 var jo der allerede mye brukt på SC.
Min erfaring med min P85 er at en får hurtigst lading totalt sett jo nærmere batteriet er 0% når en starter ladingen. Hvis en skal få høy ladefart ved 40% (106kw) så er ladingen startet mye senere.(Ved 30%?)
Men hvis det finnes noen triks for å opprettholde høyere ladefart lengre når en har startet fra 0%-5% så kom med de. Skal snart ut på en 2x2800km europatur.

Cookie Monster

Temperatur spiller mye inn. Sjeldent man klarer opprettholde stor hastighet over tid feks ved en Europa tur i varmen. Siden batteriet blir for varmt.

Hvis jeg husker riktig startet jeg lading på rundt 15% når jeg sjekket hvor lenge den klarte å holde over 100 kW på det bildet.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Jejl

Skulle absolutt hatt den diagnosemenyen. Sjekket på linkmytesla fra turen i fjor hva som gav høyest ladehastighet. I Danmark hadde vi en lading fra 8-40% som gav 104,22kw i snitt, og noen timer etter hadde vi en lading fra 8-42% som gav 105,58kw i snitt. Hvorfor ladingen fra 8-42% var raskere hadde vi sikkert fått svar på hvis vi hadde hatt diagnosemenyen.
Min teori er at vi hadde lavere kjørefart før den siste ladingen. Den ideelle farten mellom superladerne er når de står tett (som diskutert mange ganger for) ca 150-160km/t, men farten burde kanskje reduseres litt mot slutten for å få høyere ladefart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA