Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teknisk: forbruk, batteritemperatur sommer/vinter

Startet av Cookie Monster, torsdag 10. november 2016, klokken 16:00

« forrige - neste »

alda

Sitat fra: Muffinman på torsdag 01. desember 2016, klokken 14:45
Den kobler inn begge motorer over en viss effekt, eller ved registrert hjulspinn. Forskjellen er nok ikke stor i praksis. Men drift på alle hjul kan bilen gjerne bli mer stabil når det er veldig glatt.
OK, det låter ju mer betryggande - och logiskt.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

TrondW

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 10. november 2016, klokken 22:16
Her er et bilde etter å ha kjørt helt vanlig på motorvei i 100-120 km/t i ca 1 time med range mode på.
Som man ser uten aktiv kjøling så vil batteriet legge seg på rundt samme temp som inverter og stator ligger på. Noe som er fult forståelig siden det er samme kjølevæske som sirkulerer i batteri som der.

Betyr dette at batteriet er varmt nok til å superlades effektivt etter ca 1 time på motorvei med range mode PÅ også om vinteren? Har hatt min 85D i range mode nå i vinter for å bruke bremsene mere og spare strøm...

Kjører 10 mil t/r på jobb og den stiplede linjen forsvinner ikke når det er 4-5 kalde. Tenkte at range mode ville være gunstig for batteriet siden temperatursvingningene ble mindre...men det har kanskje ikke noe betydning?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Thor2014

SC varmer batteriet ganske raskt.
Jeg kom inn på Nebbenes i -10. Strekene for redusert ladeeffekt var nettopp blitt borte. Hadde 5% igjen. SC med 113kw i løpet av få minutter.

Lynet

#48
Kjørte Trondheim - Røros med ca -5 i snitt. Startet med 6 grader i batteriet. Var 30 når jeg kom frem. 155km og ca 550m høydeforskjell.
Range mode on
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

knut3448

Drar opp denne igjen. Er det fortsatt slik at man ser betydelig økt forbruk under 2*C, eller har dette blitt forbedret/utbedret med ny programvare?

Var dette spesielt for 70D? Oppfører 2017 60D og 75D seg også slik?

DagfinnN

Kjørte Gardermoen - Molde i midten av januar. Var nede - 13 på kaldeste. Etter at batteriet hadde blir varmt (drøye 40 min kjøring) var forbruket nær normalt uansett temp, +- 2 kwt. Så det ser ut til at det er kun korte turer om vinteren som virkelig trekker strøm.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA