Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etter Ampera E, hva bør man satse på?

Startet av AmocoCadiz, fredag 05. mai 2017, klokken 19:18

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: THE på onsdag 08. november 2017, klokken 09:24
Det meste tyder på at man minst må vente til 2019 uansett hva man velger. Håpet er jo at alle bilene kan leveres i stort volum når de først kommer på markedet.
I-pace og E-tron skal begge komme i 2018 i et ganske greit volum. Om det er noe alternativ til Ae er vel tvilsomt, men som alternativ til S og X er de helt kurante.

geear

Litt spent på det der volumet, når vi ser hvilke utfordringer verdens største batterifabrikk har med å produsere raskt nok, og selv e-Golf og Ioniq, med små batteripakker, har leveringstider opp mot 8-9 måneder selv lenge etter lansering. Hvor skal Jaguar og Audi skaffe batteripakker fra som gjør at det skjer så mye raskere enn alle andre?

Tellus

Jaguar skal kjøpe batterier fra LG Chem. Sannsynligvis basert på den nye lavkobololtkjemien NCM-811. VW kjøper vel celler fra flere leverandører tror jeg.

Gordon Retriever

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 08. november 2017, klokken 11:39I-pace og E-tron skal begge komme i 2018 i et ganske greit volum.

Men det finnes vel ikke noen tall på hvor mange biler Jaguar og Audi er innstilte på å produsere, og hvor stor kvote Norge kan vente å få.  Dersom bilene framstår som mer attraktive enn forventet, kan vi risikere ventelister på over ett år for disse bilene også. 

Counterpointer

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 10. november 2017, klokken 22:15
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 08. november 2017, klokken 11:39I-pace og E-tron skal begge komme i 2018 i et ganske greit volum.

Men det finnes vel ikke noen tall på hvor mange biler Jaguar og Audi er innstilte på å produsere, og hvor stor kvote Norge kan vente å få.  Dersom bilene framstår som mer attraktive enn forventet, kan vi risikere ventelister på over ett år for disse bilene også.
Begge disse produsentene sier de skal klare å dekke etterspørselen greit......

Hva som ligger i det er litt uklart for meg, men disse to har solgt biler en stund

geear

Sitat fra: knut.aulie på fredag 10. november 2017, klokken 23:25
Begge disse produsentene sier de skal klare å dekke etterspørselen greit......

Hva som ligger i det er litt uklart for meg, men disse to har solgt biler en stund
Og det har ikke Opel, VW og Hyundai, som alle har lang leveringstid nå? Så skal det sies at jeg tror ikke at kompetansen eller erfaringen er det som teller. Opel er i en spesiell situasjon, men har håndtert det mer amatørmessig enn selv Tesla, VW virker ikke å ta el-satsingen helt på alvor enda, e-Up og e-Golf er nisjeprodukter og ikke en prosent av produksjonen til VW engang, Hyundai virker å ta det på alvor, men vet ikke hvorfor de sliter - tilgang på batteripakker?

Jeg blir overrasket om Jaguar og Audi ikke ender opp med lang leveringstid de også, så sant bilene faktisk blir attraktive.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gr på lørdag 11. november 2017, klokken 09:02Jeg blir overrasket om Jaguar og Audi ikke ender opp med lang leveringstid de også, så sant bilene faktisk blir attraktive.
Det er der skoen trykker. Attraktive elbiler vil nødvendigvis ha lang leveringstid, mens uattraktive elbiler vil ha kort leveringstid. Dette vil gjelde i mange år, inntil tilbudet blir tilstrekkelig til å dekke etterspørselen.

Trolig blir i-Pace og etron såpass dyre at Jaguar/Audi klarer å holde leveringstiden ganske lav.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

automat

Lave volumer og dermed lang leveringstid kan være del av en bevisst strategi også. Før batteriprisene synker vil det være vanskelig å tjene penger på elbil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Sitat fra: gr på lørdag 11. november 2017, klokken 09:02
Sitat fra: knut.aulie på fredag 10. november 2017, klokken 23:25
Begge disse produsentene sier de skal klare å dekke etterspørselen greit......

Hva som ligger i det er litt uklart for meg, men disse to har solgt biler en stund
Og det har ikke Opel, VW og Hyundai, som alle har lang leveringstid nå?
Det er viktig å ta med begge forutsetningene jeg nevner, hverken Opel, VW eller Huyndai har lovet at de skal levere til de som vil ha.
Det er også forskjell på rimelige biler og de antatt endel dyrere fra Audi og Jaguar

geear

Kilde?

Husk at Jaguar og Audi må ta høyde for det samme som alle andre som skal selge elbil i Norge - avgiftsfritakene gjør at en uforholdsmessig høy andel har råd til disse bilene som i fossilutgaver ville vært mye dyrere.

Counterpointer

Kilden er visningen av I-pace på Aker brygge og E-tron på Ekebergresturanten .

Kan hende de får flere kunder enn de tror, og sannsynlighet taler for at de ender opp som de fleste andre , men de har muligheten til å lære siden de kan se hva som skjer med de andre og har god tid til å forberede seg.

Vi får facit i løpet av neste år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA