Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etter Ampera E, hva bør man satse på?

Startet av AmocoCadiz, fredag 05. mai 2017, klokken 19:18

« forrige - neste »

...

Mtp service, så legges det vel opp til 30k km serviceintervall på AE?

AmocoCadiz

Sitat fra: nix på søndag 21. mai 2017, klokken 23:17
Mtp service, så legges det vel opp til 30k km serviceintervall på AE?
Det er nevnt på forumet her hver 12 måned, like kort som mange andre elbiler som heller ikke trenger mye service. På USA bolt er det hver 7500miles, da kun basice service og tire rotation og annenhvergang bytteluftfilter.

Står vel i serviceboka til de som fått utlevert AE for bekreftelse?

doldis1

 
SitatSer vi en Auris eller RAV som elbil hos den lokale Toyotaforhandleren på Toten i 2019?

Tja, hva med en Mirai-e 1ste halvdel 2018 til 35000 usd ?  ;)

AmocoCadiz

Sitat fra: doldis1 på mandag 22. mai 2017, klokken 10:12
SitatSer vi en Auris eller RAV som elbil hos den lokale Toyotaforhandleren på Toten i 2019?

Tja, hva med en Mirai-e 1ste halvdel 2018 til 35000 usd ?  ;)
Vel, skal ikke diskutere design, men Mirai hy har 2 grusomme faktorer ved seg, hydrogendrift OG en design som virker å ha vært gjennom en runde med appen Fracture the Cubist iPhone app.

https://jamesalliban.wordpress.com/2010/08/30/fracture-cubist-iphone-app/

Tror ikke jeg hadde orket vurdere Mirai E selv om den fikk 80kWh batteri.

Men en oppdatert RAV E, hengerfeste, 4*4 og 60-80 kWh ville nok være en vinneroppskrift.
Men hvem skulle da kjøpe resten av bilene i Toyotas modellprogram?


Cral

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 22. mai 2017, klokken 12:56
Men en oppdatert RAV E, hengerfeste, 4*4 og 60-80 kWh ville nok være en vinneroppskrift.
Men hvem skulle da kjøpe resten av bilene i Toyotas modellprogram?

Resten av verden?
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

AmocoCadiz

Sitat fra: Cral på mandag 22. mai 2017, klokken 15:05
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 22. mai 2017, klokken 12:56
Men en oppdatert RAV E, hengerfeste, 4*4 og 60-80 kWh ville nok være en vinneroppskrift.
Men hvem skulle da kjøpe resten av bilene i Toyotas modellprogram?

Resten av verden?
Idag ja.

Men det ble foreslått en Toyota elbil modell i 2018.

En mulig RAV E med ca 70kWh til $40000 treffer nok svært manges kjøreønsker også utenfor Norge,

etterhvert som internasjonale medias omtaler om ulike lands klimamål forpliktelser frem mot 2020 -2025 triller nok poletten ned hos flere konsumenter.

Det spennende er når det når en "tipping point", punktet da etterspørsel etter nullutslippsbil akselererer eksponentielt i etterspørsel forran fossilbilene.

Lurt for store bilprodusenter å ha strategi og produksjonsplaner klare til det punktet, hvis de ikke skal miste mye salg og posisjoner. Som sagt tidligere kan ting tyde på at Mr Toyoda har skiftet kurs mot elbil, de har foreløpig resurser å få til ting raskt ( og uventet?).

Flere europeiske land ligger bedre og bedre an til overgang til nullutslippsbiler og selv Kina styrer mot stor antall elbiler. Men det vil fortsatt lenge være markeder og fattige land hvor produsentene kan dumpe de siste millioner fossilbiler.

doldis1

 
SitatDet spennende er når det når en "tipping point", punktet da etterspørsel etter nullutslippsbil akselererer eksponentielt i etterspørsel forran fossilbilene.

Enig, og da snakker vi pris på batteri... Den som har en enorm batterifabrikk og en turnover på flere 100K
biler i året ligger fantastisk godt an til å krysse denne grensen først, kan GM vinne dette kappløpet tro ......?

Gordon Retriever

Sitat fra: doldis1 på mandag 22. mai 2017, klokken 19:26kan GM vinne dette kappløpet tro ......?
Siden du spør slik, så gjetter jeg ja.
I alle fall hvis GM blir enige med LG Chem i hvor mye penger de vil ha for å produsere de nødvendige komponentene GM trenger for å bli den nye elbilkongen.

gigafactory

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 16. mai 2017, klokken 19:01
Sitat fra: gigafactory på tirsdag 16. mai 2017, klokken 16:38
Kan du ta meg gjennom resonnementet ditt da? Er jo nesten et tresifret antall bare på forumet her som har bekreftet leveringsdato innen relativt kort tid...

Gjerne, det er bare en følelse jeg har av at på et eller annet nivå i GM vil noen snart sette ned foten for Boltens
europaeventyr... Som sagt det er ingenting håndfast ,så dette setter jeg ikke penger på ,men inntil det er 100
stk registrerte OAe tviler jeg på at det noen gang vil skje..

Det er 109 registrerte nå  :P

http://www.itanywhere.no/Elbil-reg.php?car=Opel%20Ampera-e&mnd=%&year=%&sort=8

doldis1

 
SitatDet er 109 registrerte nå  :P

109 heldige kunder ! Da tviler jeg meg bare videre mot 200  :laugh:

Counterpointer

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 23. mai 2017, klokken 21:06
SitatDet er 109 registrerte nå  :P

109 heldige kunder ! Da tviler jeg meg bare videre mot 200  :laugh:
Veddemål på det ?


AmocoCadiz

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 23. mai 2017, klokken 21:06
SitatDet er 109 registrerte nå  :P

109 heldige kunder ! Da tviler jeg meg bare videre mot 200  :laugh:
Er ikke ihvf 60 demobiler?

Gordon Retriever

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 05. mai 2017, klokken 19:18
Både Tesla3 og ny Leaf er seriøse produsenter som vil lage et produkt vel så bra som AE. Er disse de mest seriøse alternativene når vi nå river AE kontrakten , eller er det andre produsenter som ligger i startgropen for et spennende alternativ?

En liten november-oppsummering:  Model 3, fortsatt lovende, men kan nye reservasjoner være sikker på levering før i 2020?
Nissan Leaf:  "Nye" Leaf, en forholdsvis stor facelift for å gjøre bilen klar for 2-3 år til på markedet. 60kWh batteri neppe på markedet før i 2019.

Jeg begynner å opparbeide en viss forståelse for de som velger å vente med elbilkjøp til 2020, og håper på bedre modellutvalg da.


tomrh

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 06. november 2017, klokken 22:58
Jeg begynner å opparbeide en viss forståelse for de som velger å vente med elbilkjøp til 2020, og håper på bedre modellutvalg da.
;D
Holder liv i gammelbilen 2 år til ja, all erfaring har lært oss at ting tar tid i elbilmodell-markedet...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

THE

Foreløpig er det vel kun Tesla S og X som kan leveres innenfor "rimelig tid" hvis man er ute etter en bil med Ampera-e sin rekkevidde.

Bortsett fra rekkevidde og at alle bilene er elektriske, så er det mer eller mindre ingen likhet mellom Tesla og Opel, så alternativet til å vente uendelig lenge på Ampera-e er nok å vente ca. like lenge på en Kia Niro, Hyundai Kona eller Nissan Leaf med de største batteripakkene. Alternativt vente omtrent like lenge på en Tesla Model 3.

Det meste tyder på at man minst må vente til 2019 uansett hva man velger. Håpet er jo at alle bilene kan leveres i stort volum når de først kommer på markedet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA