Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etter Ampera E, hva bør man satse på?

Startet av AmocoCadiz, fredag 05. mai 2017, klokken 19:18

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Sitat fra: doldis1 på torsdag 18. mai 2017, klokken 11:08
Te løkk me væl overstått 17 mai ! :)
Her får alle tro hva de vil, men Boltens virkelige agenda er nok å hente inn ZEV credits til GM slik at i
statene vil skattelettelser fjerne de massive tapene på Bolt.
I Europa må de dekke tapene selv så dette blir et dyrt pr-jippo for GM så vi får vel se hvor mye dollars de er
villige til å blø for saken  ;)

http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/california-and-western-states/what-is-zev#.WR1kZ_mLSHs
Hvis dette er riktig blir AmperaE utenfor USA en svært sjelden fugl å se.

GM har alltid først og fremst vært et utpreget Dollars and Cents Company. Deres rebadging og repaketering er viden kjent. Mang en stakkars Opel er blitt prøvd sminket opp som Cadillac uten hell

GM vil da følgelig ikke sende ut en eneste Bolt badget som AmperaE, utenom det antall som de fra starten forpliktet seg til å levere til Opel, et antall som i startfasen alltid var svært lite.
Og insentiven for GM å sende bilene til franske PSA må være enda mindre.

Bolt kan da sige ut fra fabrikken i passende ZEV antall ( i tillegg til de Boltene som skal sendes SørKorea, hvor store deler av bilen er utviklet og batteri og DU er produsert ).

Men fremtiden for mange eksemplarer av AmperaE levert Europa og Norge fremover ser da svært mørk ut.

doldis1

#181
 GM kunne trolig solgt hundretusener av Bolt til 37500 usd hvis de ville (ruinere seg  ;D ) I sør-korea tok
det 2 timer å overselge årskvoten på 200 biler ..

https://cleantechnica.com/2017/04/02/chevy-bolt-sells-south-korea-2000-orders-400-available/

AmocoCadiz


AmocoCadiz

Sitat fra: doldis1 på torsdag 18. mai 2017, klokken 16:40
GM kunne trolig solgt hundretusener av Bolt til 37500 usd hvis de ville (ruinere seg  ;D ) I sør-korea tok
det 2 timer å overselge årskvoten på 200 biler ..

https://cleantechnica.com/2017/04/02/chevy-bolt-sells-south-korea-2000-orders-400-available/
Ikke rart de solgte ut på 2 timer i SørKorea,
ser ut som bilen nærmest gikk for halv pris.
Stickerprice var $42987 men med ulike insentiver ble sluttprisen kun $26985

geear

#184
Veldig interessant med ZEV credits. I tillegg øker jo dette kravet for hvert år, så det er ganske åpenbart at dersom de er redde for å miste etterspørselen så må de heller holde leveringsantallet nede på minimum for hvert år - for de er avhengige av å øke salget år for år. Har noen regna på hvor mange Bolt GM trenger å selge i disse ti statene for å få nok credits? Får vel ca 3 credits per Bolt?

Det jeg ikke skjønner er hvorfor de har lansert bilen som Opel, og selger den i europa, dersom de selger den med tap - og ikke egentlig er interesserte i å levere...


doldis1

 
SitatDet jeg ikke skjønner er hvorfor de har lansert bilen som Opel, og selger den i europa, dersom de selger den med tap - og ikke egentlig er interesserte i å levere...

Nei det kan man jo spørre seg om... Det spekuleres i om GM har planer om på sikt å produsere Bolten til en pris
som gjør den aktuell for global lansering ?
Ellers er den er pr-jippo som blir avsluttet når pr-avdelingen har svidd av årets budsjett  :D



Gordon Retriever

Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. mai 2017, klokken 22:20
Bra link Gordon bisken

Voff!!

Disse punktene fra UBS-rapporten sier kanskje litt om hvorfor tradisjonelle produsenter som GM har vært tilbakeholdne overfor elbiler:

SitatSome 56% of the vehicle content comes from outside the traditional auto supply chain.

og:

SitatThe Bolt is almost maintenance-free. [..]This should pose a major challenge for dealerships, which typically generate >40% of their gross profit pool in service and maintenance.

rolandvg99

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 19. mai 2017, klokken 23:15
Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. mai 2017, klokken 22:20
Bra link Gordon bisken

Voff!!

Disse punktene fra UBS-rapporten sier kanskje litt om hvorfor tradisjonelle produsenter som GM har vært tilbakeholdne overfor elbiler:

SitatSome 56% of the vehicle content comes from outside the traditional auto supply chain.

og:

SitatThe Bolt is almost maintenance-free. [..]This should pose a major challenge for dealerships, which typically generate >40% of their gross profit pool in service and maintenance.

Akkurat det med service er hovedgrunnen til at Renault, for å holde på kunden, i utgangspunktet leaset ut batteriet.
"I like soul with a capital S"

AmocoCadiz

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 19. mai 2017, klokken 23:15
SitatThe Bolt is almost maintenance-free. [..]This should pose a major challenge for dealerships, which typically generate >40% of their gross profit pool in service and maintenance.
Tydeligvis grunnen til at vi hittil ikke sett mye til denne delen av elbilens fordeler, nemlig rimelig og sjelden service.

Som det er nå har jo et flertal elbiler både kostbar service og alt for kort KM intervall mellom servicene.

turfsurf

Ja, merkelig at noen har 15.000 km intervall, mens BMW har 2 år / ubegrenset km.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

rolandvg99

Sitat fra: turfsurf på søndag 21. mai 2017, klokken 10:53
Ja, merkelig at noen har 15.000 km intervall, mens BMW har 2 år / ubegrenset km.

Det er vel for at du som bruker ikke skal "glemme" hvordan et verksted ser ut og hvor det ligger. Forhandlere tjener i dag sine penger primært på oppfølgning/service og forsikringssaker. Prisene på elbildeler henger ikke på greip sett ut ifra masseproduserte ordinære bildeler, men i hovedsak er det forsikringsselskapene som blir belastet disse summene dersom en har de "rette" forsikringene. VW e-Golf har noen umiddelbare fordeler få andre EV-produsenter har og det er delekompatibilitet med en av markedets mest populære biler uansett type. Kia Soul har også disse fordelene, men ICE-utgavene har ikke akkurat tatt av i europeiske land og deletilgangen er dermed litt begrenset. I USA er derimot situasjonen for Soul vesentlig bedre. 
"I like soul with a capital S"

AmocoCadiz

Kommer Toyota med et AmperaE alternativ?

Etter blindsporet hydrogen og Mirai, og oppdagelsen at verden utenom Japan ikke går for hydrogen hvor Toyota har stor del av salget, går realitetene også opp for Mr Toyoda.

http://www.carscoops.com/2017/05/toyota-boss-says-company-is-in-midst-of.html

Toyota fikk til RAV4 med Teslahjelp, en bil mange sier var forbausende bra.
Alle snakker om og viser elbilprototyper, men Toyota har vel fortsatt resursene til å relativt raskt designe en elbil og rekonfigurere om en  fabrikk til elbilproduksjon.

Siden "alle" andre bilprodusenter har presentert elbilprototyper, finnes vinnerdesignen ute for alle å se og kopiere.
(gammel Japansk ingeniørtradisjon det også)

Hvis de virkelig vil har de vel foreløpig også finansielle musklene til å enten får en gunstig deal med LG Chem eller starte egen batteriproduksjon.

Veldig mange liker totalpakken Toyota presenterer, traust og trygt.
Ser vi en Auris eller RAV som elbil hos den lokale Toyotaforhandleren på Toten i 2019?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA