Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etter Ampera E, hva bør man satse på?

Startet av AmocoCadiz, fredag 05. mai 2017, klokken 19:18

« forrige - neste »

doldis1

 Tror aldri Ampera var et ærlig forsøk fra GM på å lage elbil, kanskje ville de bare sjekke interessen i Europa
og særlig Norge for en småbil med lengre rekkevidde ?
Kanskje ville de på et senere tidspunkt sette igang lønnsom produksjon av Ampera hvis interessen var stor
nok ?
Uansett som ståa er nå med Opel innlemmet i PSA tviler jeg på at vi får se mange Ampera-e i Norge, ja jeg
tviler faktisk på om vi noen gang får et 3-siffret tall OAe på Norske veier ?

Counterpointer

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 16. mai 2017, klokken 00:49
Kommer Leaf med bra rekkevidde, moderne teknologi, og design inspirert av IDS konsept?
Ja, ja og tviler veldig.

Counterpointer

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 16. mai 2017, klokken 10:42
Uansett som ståa er nå med Opel innlemmet i PSA tviler jeg på at vi får se mange Ampera-e i Norge, ja jeg
tviler faktisk på om vi noen gang får et 3-siffret tall OAe på Norske veier ?
Du mener firesifret ? For tresifret passeres om noen dager/uker......

J@x

#168
21 registrert så langt...
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

doldis1

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 16. mai 2017, klokken 11:02
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 16. mai 2017, klokken 10:42
Uansett som ståa er nå med Opel innlemmet i PSA tviler jeg på at vi får se mange Ampera-e i Norge, ja jeg
tviler faktisk på om vi noen gang får et 3-siffret tall OAe på Norske veier ?
Du mener firesifret ? For tresifret passeres om noen dager/uker......

Nei, jeg mener faktisk 3sifret......

gigafactory

Kan du ta meg gjennom resonnementet ditt da? Er jo nesten et tresifret antall bare på forumet her som har bekreftet leveringsdato innen relativt kort tid...

doldis1

Sitat fra: gigafactory på tirsdag 16. mai 2017, klokken 16:38
Kan du ta meg gjennom resonnementet ditt da? Er jo nesten et tresifret antall bare på forumet her som har bekreftet leveringsdato innen relativt kort tid...

Gjerne, det er bare en følelse jeg har av at på et eller annet nivå i GM vil noen snart sette ned foten for Boltens
europaeventyr... Som sagt det er ingenting håndfast ,så dette setter jeg ikke penger på ,men inntil det er 100
stk registrerte OAe tviler jeg på at det noen gang vil skje..

Counterpointer

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 16. mai 2017, klokken 19:01
Sitat fra: gigafactory på tirsdag 16. mai 2017, klokken 16:38
Kan du ta meg gjennom resonnementet ditt da? Er jo nesten et tresifret antall bare på forumet her som har bekreftet leveringsdato innen relativt kort tid...

Gjerne, det er bare en følelse jeg har av at på et eller annet nivå i GM vil noen snart sette ned foten for Boltens
europaeventyr... Som sagt det er ingenting håndfast ,så dette setter jeg ikke penger på ,men inntil det er 100
stk registrerte OAe tviler jeg på at det noen gang vil skje..
O yee of litle faith

S4e

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 16. mai 2017, klokken 19:01
Sitat fra: gigafactory på tirsdag 16. mai 2017, klokken 16:38
Kan du ta meg gjennom resonnementet ditt da? Er jo nesten et tresifret antall bare på forumet her som har bekreftet leveringsdato innen relativt kort tid...

Gjerne, det er bare en følelse jeg har av at på et eller annet nivå i GM vil noen snart sette ned foten for Boltens
europaeventyr... Som sagt det er ingenting håndfast ,så dette setter jeg ikke penger på ,men inntil det er 100
stk registrerte OAe tviler jeg på at det noen gang vil skje..

Hva med et lite veddemål? Jeg vedder 1000 spenn på at vi passerer 100 i år.  Er du med?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

doldis1

Sitat fra: S4e på tirsdag 16. mai 2017, klokken 20:30
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 16. mai 2017, klokken 19:01
Sitat fra: gigafactory på tirsdag 16. mai 2017, klokken 16:38
Kan du ta meg gjennom resonnementet ditt da? Er jo nesten et tresifret antall bare på forumet her som har bekreftet leveringsdato innen relativt kort tid...

Gjerne, det er bare en følelse jeg har av at på et eller annet nivå i GM vil noen snart sette ned foten for Boltens
europaeventyr... Som sagt det er ingenting håndfast ,så dette setter jeg ikke penger på ,men inntil det er 100
stk registrerte OAe tviler jeg på at det noen gang vil skje..

Hva med et lite veddemål? Jeg vedder 1000 spenn på at vi passerer 100 i år.  Er du med?

Niks, fordi det er en liten sjans for at du vinner  ;D Må vel legge til at grunnen til at jeg tror Amperaens dager er talte er at den "make no sense"
Som Bolt som selges i noen stater i USA gir den mening i å oppfylle sitt "zero emission mandate" altså en
vaskeekte compliance car.
Som Ampera med et tap på 9000 usd/bil solgt i Europa gir det ingen mening, og gir det ingen mening skjer
det som regel ikke ...

geear

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 16. mai 2017, klokken 20:59
Sitat fra: S4e på tirsdag 16. mai 2017, klokken 20:30
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 16. mai 2017, klokken 19:01
Sitat fra: gigafactory på tirsdag 16. mai 2017, klokken 16:38
Kan du ta meg gjennom resonnementet ditt da? Er jo nesten et tresifret antall bare på forumet her som har bekreftet leveringsdato innen relativt kort tid...

Gjerne, det er bare en følelse jeg har av at på et eller annet nivå i GM vil noen snart sette ned foten for Boltens
europaeventyr... Som sagt det er ingenting håndfast ,så dette setter jeg ikke penger på ,men inntil det er 100
stk registrerte OAe tviler jeg på at det noen gang vil skje..

Hva med et lite veddemål? Jeg vedder 1000 spenn på at vi passerer 100 i år.  Er du med?

Niks, fordi det er en liten sjans for at du vinner  ;D Må vel legge til at grunnen til at jeg tror Amperaens dager er talte er at den "make no sense"
Som Bolt som selges i noen stater i USA gir den mening i å oppfylle sitt "zero emission mandate" altså en
vaskeekte compliance car.
Som Ampera med et tap på 9000 usd/bil solgt i Europa gir det ingen mening, og gir det ingen mening skjer
det som regel ikke ...
Er det dokumentert at de taper 9000 usd per bil? Hvorfor har de ikke prøvd å selge den dyrere? Og hvorfor har de i så fall lansert Opel Ampera-e i det hele tatt?

Counterpointer

Argumentene faller på sin egen urimelighet doldis1.

Det er noe i det du sier men du drar det alt for langt.
Det er solgt over 5000 Bolt i USA  og det er gode grunner til å anta at de kommer til å selge opp mot 30 tusen, jeg tror det er grunnen til at de har "strupet" produksjonen av Ae.

Konseptet med liten hatch med stort batteri har truffet veldig godt, tydeligvis bedre enn GM forutså. Desverre så gjør dette at de mister "vinduet" som de har før Leaf 2 og M3 kommer, med mulige koreanere i hæla. Derfor blir Ae noe i likhet med EV1, en veldig god ide som ikke blir fullført til sitt potensiale.

AmocoCadiz

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 16. mai 2017, klokken 21:44
Argumentene faller på sin egen urimelighet doldis1.

Det er noe i det du sier men du drar det alt for langt.
Det er solgt over 5000 Bolt i USA  og det er gode grunner til å anta at de kommer til å selge opp mot 30 tusen, jeg tror det er grunnen til at de har "strupet" produksjonen av Ae.

Konseptet med liten hatch med stort batteri har truffet veldig godt, tydeligvis bedre enn GM forutså. Desverre så gjør dette at de mister "vinduet" som de har før Leaf 2 og M3 kommer, med mulige koreanere i hæla. Derfor blir Ae noe i likhet med EV1, en veldig god ide som ikke blir fullført til sitt potensiale.
Er du sikker på at amerikanerne er klar for liten hatchback som for de fleste i USA ses på som voldsomt overpriset?

Liten hatchback i USA har vært prøvd flere ganger, ingen har blitt større suksess, kun når prisen er rock bottom blir det brukt som pendlerbil til og fra jobb.

Men ikke til 40000$, vi snakker da i USA hvor alternativer er  BMW 3 serie, Lexus IS, MB C-class, Volvo S60  osv

Salget av Bolt har jo hittili foregått i "hippiestatene", her har alle die hard elbilfansen som ikke hadde råd til Tesla kjøpt seg Bolt nå. Er markedet der allerede mettet for entusiaster?
GM åpner opp salg i fler og fler stater, men i stater som Texas og midtvesten, vil en 40K Bolt selge mye der?

Sett utenfra virker den etter et halvt år fortsatt lave produksjonstakten fra Orionfabrikken som nærmest uforklarlig.
Men den er hittill ikke økt hverken som planlagt eller opp mot maksimums kapasitet både på antall skift og kapasitet på "det løpende bånd".
Men noen klare besluttninger og holdninger er tydelig tatt av GM som begrenser dette.
F.eks kan batteriavtalen med LG Chem ha hatt klausuler som begrenset levering ved et salg som Opelenheten til PSA.
Behovet for utslippssertifikater påvirker osv.

Skvisen blir på Opels AmperaE, som ved salget til PSA kan ha blitt gravt rammet av oppsagte avtaler. Så selv om Bolt gjør det brukbart i USA, finnes fortsatt ingen sunne tegn på at Ampera E vil tilfriskne og bli levert  resten av verden i noen større leveranser dessverre.

Klikken som får AmperaE i disse dager får en bra bil, men for alle andre er leveringssituasjonen uten noen dato håpløs, og med Opels klønete håndtering av leveringssituasjonen noe som gir null kundelojalitet.

Dette all den tid det faktisk er på gang flere svært spennende elbil alternativer.

Counterpointer

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 17. mai 2017, klokken 02:54
Er du sikker på at amerikanerne er klar for liten hatchback som for de fleste i USA ses på som voldsomt overpriset?
Ser ut som de er klare for omtrent det antallet GM ønsker å selge av Bolt.

Det er Europeerne som er veldig klare for Ampera-e.

Ellers er vi stort sett på linje

doldis1

 Te løkk me væl overstått 17 mai ! :)
Her får alle tro hva de vil, men Boltens virkelige agenda er nok å hente inn ZEV credits til GM slik at i
statene vil skattelettelser fjerne de massive tapene på Bolt.
I Europa må de dekke tapene selv så dette blir et dyrt pr-jippo for GM så vi får vel se hvor mye dollars de er
villige til å blø for saken  ;)

http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/california-and-western-states/what-is-zev#.WR1kZ_mLSHs

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA