Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etter Ampera E, hva bør man satse på?

Startet av AmocoCadiz, fredag 05. mai 2017, klokken 19:18

« forrige - neste »

rolandvg99

Sitat fra: gr på mandag 15. mai 2017, klokken 13:54
Men hva er det EGENTLIG som er imponerende med Ampera-e?

Det eneste de har gjort er å ta en helt ordinær småbil, og øke høyden på den med nok til å få inn 60kWh under kupéen. Den er ikke ekstraordinær på aerodynamikk, effekitvitet, ladeegenskaper eller annen teknologi? Er noe som helst cutting edge på disse bilene? De skal ha kudos for å ha puttet en stor batteripakke i en liten bil, men når de ikke klarer å levere - og i tillegg går med tap, hva er egentlig da greia? Hvorfor har ikke de andre produsentene levert like store batteripakker? Fordi det rett og slett ikke er gjennomførbart uten en gigafactory? Et østerrisk firma har jo gjort akkurat det samme med en e-Golf for lenge siden (var vel 55kWh?), men de har ikke klart å få det leveringsklart.

Tipper du tenker på Kreisel. De virker å ha bestemt seg for å skrinlegge egen produksjon og heller satse på leveranser til andre produsenter. Spennende produkter har de, men hjelper lite når de ikke er tilgjengelig for offentligheten.
"I like soul with a capital S"

Counterpointer

Kreisel lagde også en Skoda Yeti med kjempebra spec. 0-100 på 2,6 sekunder og 350 km rekkevidde

http://www.kreiselelectric.com/en/projects/electric-yeti-4x4/


Kom aldri den heller .....

DagfinnN

Sitat fra: gr på mandag 15. mai 2017, klokken 13:54
Men hva er det EGENTLIG som er imponerende med Ampera-e?

Det eneste de har gjort er å ta en helt ordinær småbil, og øke høyden på den med nok til å få inn 60kWh under kupéen. Den er ikke ekstraordinær på aerodynamikk, effekitvitet, ladeegenskaper eller annen teknologi? Er noe som helst cutting edge på disse bilene? De skal ha kudos for å ha puttet en stor batteripakke i en liten bil, men når de ikke klarer å levere - og i tillegg går med tap, hva er egentlig da greia? Hvorfor har ikke de andre produsentene levert like store batteripakker? Fordi det rett og slett ikke er gjennomførbart uten en gigafactory? Et østerrisk firma har jo gjort akkurat det samme med en e-Golf for lenge siden (var vel 55kWh?), men de har ikke klart å få det leveringsklart.
Det som er imponerende er enkelt: De har laget en helt grei "liten" og rimelig bil med imponerende plass inni og som går 40 mil. Som vi ser av bestillingene hungrer markedet etter dette. At de ikke klarer å levere, er noe helt annet og selvsagt ikke imponerende. Men for oss så nå som får bilen er dette perfekt.
Jeg kun sittet i den, ikke prøvd. Skal komme tilbake med mer etter en ukes eierskap.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

AmocoCadiz

Sitat fra: knut.aulie på mandag 15. mai 2017, klokken 14:13
Kreisel lagde også en Skoda Yeti med kjempebra spec. 0-100 på 2,6 sekunder og 350 km rekkevidde

http://www.kreiselelectric.com/en/projects/electric-yeti-4x4/


Kom aldri den heller .....
Mange spennende biler hos Kreisel, bra batterikapasitet, ytelser og hurtiglading på de.

Klarte dog ikke finne "Buy Now" knappen på websiden dems...  ;)

Men hvor mange proof of concept modeller trenger de egentlig?
Hadde de brukt tiden nå istedenfor på å inngå avtaler om batterisamarbeid og produksjonskapasitet, ligger de fortsatt forran de fleste.
Men de må få det til nå, 2018 er markedet fullt av relevante elbiler.

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på mandag 15. mai 2017, klokken 14:13
Kreisel lagde også en Skoda Yeti med kjempebra spec. 0-100 på 2,6 sekunder og 350 km rekkevidde
0-60, ikke 0-100.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AmocoCadiz

#140
Sitat fra: nix på mandag 15. mai 2017, klokken 13:04
Helt uavhengig av alle andre biler, så tenker jeg det uansett var lurt at jeg sto opp veldig tidlig en dag i slutten av mars i fjor  :p Da har jeg iallefall valget.
Enig dette ser ut å vært noe av de smarteste man kunne gjøre siste mars i fjor.

Når Model 3 kommer tror jeg fristelsen blir for stor mot fossilprodusentenes konkurerende elbiler.
Blir som å velge mellom å spise 3 retters middag på Theatercafeen eller en Fjordland kjøttboller i brun saus.

geear

Sitat fra: DagfinnN på mandag 15. mai 2017, klokken 14:43
Det som er imponerende er enkelt: De har laget en helt grei "liten" og rimelig bil med imponerende plass inni og som går 40 mil. Som vi ser av bestillingene hungrer markedet etter dette. At de ikke klarer å levere, er noe helt annet og selvsagt ikke imponerende. Men for oss så nå som får bilen er dette perfekt.
Jeg kun sittet i den, ikke prøvd. Skal komme tilbake med mer etter en ukes eierskap.
Ja, men det er jo akkurat det jeg mener. Kreisel har også gjort akkurat det samme selv uten å være en gigantisk bilfabrikant. Presentere en modell som er akkurat hva det norske markedet trenger (iallfall én av bilene vi trenger) og ikke klare produsere det. Er det ikke da bedre med en i3, en e-Golf, en Ioniq og så videre som faktisk kan leveres?

Jeg kunne også designet en simpel hatchback med stor batteripakke, men hadde hatt de samme problemene som Kreisel med å få den på markedet.

rolandvg99

#142
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 15. mai 2017, klokken 15:19
Sitat fra: nix på mandag 15. mai 2017, klokken 13:04
Helt uavhengig av alle andre biler, så tenker jeg det uansett var lurt at jeg sto opp veldig tidlig en dag i slutten av mars i fjor  :p Da har jeg iallefall valget.
Enig dette ser ut å vært noe av de smarteste man kunne gjøre siste mars i fjor.

Når Model 3 kommer tror jeg fristelsen blir for stor mot fossilprodusentenes konkurerende elbiler.
Blir som å velge mellom å spise 3 retters middag på Theatercafeen eller en Fjordland kjøttboller i bryn saus.

Eller som å spise gourmetloff hos byens beste baker, selv om du har glutenallergi, i stedet for en brokkoli fra REMA 1000. ;)
"I like soul with a capital S"

rolandvg99

#143
Sitat fra: gr på mandag 15. mai 2017, klokken 15:23
Sitat fra: DagfinnN på mandag 15. mai 2017, klokken 14:43
Det som er imponerende er enkelt: De har laget en helt grei "liten" og rimelig bil med imponerende plass inni og som går 40 mil. Som vi ser av bestillingene hungrer markedet etter dette. At de ikke klarer å levere, er noe helt annet og selvsagt ikke imponerende. Men for oss så nå som får bilen er dette perfekt.
Jeg kun sittet i den, ikke prøvd. Skal komme tilbake med mer etter en ukes eierskap.
Ja, men det er jo akkurat det jeg mener. Kreisel har også gjort akkurat det samme selv uten å være en gigantisk bilfabrikant. Presentere en modell som er akkurat hva det norske markedet trenger (iallfall én av bilene vi trenger) og ikke klare produsere det. Er det ikke da bedre med en i3, en e-Golf, en Ioniq og så videre som faktisk kan leveres?

Jeg kunne også designet en simpel hatchback med stor batteripakke, men hadde hatt de samme problemene som Kreisel med å få den på markedet.

Kreisel produserte vel primært disse prototypene i håp om at bilindustrien skulle kjøpe konseptet? Noen må ha bitt på, men det er ikke avslørt hvem, siden de har stoppet å tilby ombyggingskit og diverse annet til privatpersoner.
"I like soul with a capital S"

Robert Sund

Private og ombyggere som ville kjøpe Zebra batterier for mange år siden fikk samme beskjeden. Produsenten sluttet å selge til (små) kundene sine fordi de hadde blitt forespeilet valget mellom storsalg til store (fossil)produsenter eller salg til de som ønsket å kjøpe batteriene. Valg, som i ultimatum.

Produsenten gikk på bløffen og mistet omsetningshastighet og inntjening. Noe som igjen rammer utvikling og nyskaping. Og derved er batteriprodusenten kjørt ut på sidelinjen.

Dette var frustrerende for de faktiske kundene som ikke fikk kjøpt batterier, og noen av de prøvde å formidle at produksjon og salg ville gangne også fremtidige teoretiske storkunder. Jeg hadde linkene til noen av disse frustrerte kundene for mange år siden men jeg har de neppe nå lengre.


Jeg håper at det ikke er det samme som skjer med Kreisel.

Counterpointer

Sitat fra: rolandvg99 på mandag 15. mai 2017, klokken 15:26
Kreisel produserte vel primært disse prototypene i håp om at bilindustrien skulle kjøpe konseptet? Noen må ha bitt på, men det er ikke avslørt hvem, siden de har stoppet å tilby ombyggingskit og diverse annet til privatpersoner.
Jeg tror vi skal takke de høyere makter for Tesla og Elon Musk som har virkelig satt fart i markedet. For alle andre tar seg j****ig god tid.........

AmocoCadiz

Sitat fra: rolandvg99 på mandag 15. mai 2017, klokken 15:26
Sitat fra: gr på mandag 15. mai 2017, klokken 15:23
Sitat fra: DagfinnN på mandag 15. mai 2017, klokken 14:43
Det som er imponerende er enkelt: De har laget en helt grei "liten" og rimelig bil med imponerende plass inni og som går 40 mil. Som vi ser av bestillingene hungrer markedet etter dette. At de ikke klarer å levere, er noe helt annet og selvsagt ikke imponerende. Men for oss så nå som får bilen er dette perfekt.
Jeg kun sittet i den, ikke prøvd. Skal komme tilbake med mer etter en ukes eierskap.
Ja, men det er jo akkurat det jeg mener. Kreisel har også gjort akkurat det samme selv uten å være en gigantisk bilfabrikant. Presentere en modell som er akkurat hva det norske markedet trenger (iallfall én av bilene vi trenger) og ikke klare produsere det. Er det ikke da bedre med en i3, en e-Golf, en Ioniq og så videre som faktisk kan leveres?

Jeg kunne også designet en simpel hatchback med stor batteripakke, men hadde hatt de samme problemene som Kreisel med å få den på markedet.

Kreisel produserte vel primært disse prototypene i håp om at bilindustrien skulle kjøpe konseptet? Noen må ha bitt på, men det er ikke avslørt hvem, siden de har stoppet å tilby ombyggingskit og diverse annet til privatpersoner.
Har ikke fått med meg at Kreisel har klart å få til samarbeid med bilprodusent, stemmer det er det jo veldig bra.

Er nå temmelig mange produsenter som har meldt om langtgående elbilmodeller for 2018-2019.
Noe kan være posisjonering og skremming av konkurenter, men vi snakker nå ca 30-40 nye elbiler.
Statistisk sett blir det likevel mange nok som faktisk kommer på banen og leverer til at det bør bli et interessant elbilmarked allerede neste år.

Kanskje is i magen er det man bør satse på i år?

AmocoCadiz

Sitat fra: knut.aulie på mandag 15. mai 2017, klokken 16:57
Sitat fra: rolandvg99 på mandag 15. mai 2017, klokken 15:26
Kreisel produserte vel primært disse prototypene i håp om at bilindustrien skulle kjøpe konseptet? Noen må ha bitt på, men det er ikke avslørt hvem, siden de har stoppet å tilby ombyggingskit og diverse annet til privatpersoner.
Jeg tror vi skal takke de høyere makter for Tesla og Elon Musk som har virkelig satt fart i markedet. For alle andre tar seg j****ig god tid.........
Hvis Musk virkelig klarer å få til overgang til eldrift i massemarkedet med å produsere og levere model 3 innen rimelig tid , blir vel mannen definisjonen på en Game Changer.

Counterpointer

#148
Sitat fra: turfsurf på mandag 15. mai 2017, klokken 15:11
Sitat fra: knut.aulie på mandag 15. mai 2017, klokken 14:13
Kreisel lagde også en Skoda Yeti med kjempebra spec. 0-100 på 2,6 sekunder og 350 km rekkevidde
0-60, ikke 0-100.
My bad, Sorry  kph er jo seff km/t

(Kanskje de har ten feet  rollout også )

Counterpointer

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 15. mai 2017, klokken 17:01
Hvis Musk virkelig klarer å få til overgang til eldrift i massemarkedet med å produsere og levere model 3 innen rimelig tid , blir vel mannen definisjonen på en Game Changer.
For ikke si Game - Set - Match

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA