Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etter Ampera E, hva bør man satse på?

Startet av AmocoCadiz, fredag 05. mai 2017, klokken 19:18

« forrige - neste »

arnkl

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. mai 2017, klokken 15:51
Det vet vi ikke enda, men ryggmargfølelsen sier helt klart at Tesla blir klart dyrere. Basert på trykket på Tesla sine verksteder...... med måneder ventetid på time.

Ventetida ved dei fleste servicesentre er no ganske normal. Det er altså snakk om dager eller i verste fall veker, og ikkje månader. Småting fiksar dei på dagen.

Ein har også no ein del erfaring med Model S som har køyrt over 100 000 km, og eg har ikkje intrykk av at det er store kostnadar på reperasjonar og vedlikehald. Sjølv har eg no 115 000 km, og førebels 0 i utgifter. Etter ein del garantireperasjonar dei første åra virkar bilen no å vere svært solid.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

turfsurf

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 14. mai 2017, klokken 14:51

Med det enorme suget det er etter Model 3 tror jeg en del gir opp vesentlig funksjonalitet på US model 3, enten utifra uvitenhet eller at de bare må ha denne bilen blant de første.
Det amerikanske CHAdeMO adapteret vil nok virke, værre er det at man ikke har mulighet til saktelading.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: rolandvg99 på søndag 14. mai 2017, klokken 09:33
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 14. mai 2017, klokken 02:27
Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 13. mai 2017, klokken 09:34
Ampera-E utviklet seg desverre slik jeg fryktet etter PSA-oppkjøpet. Hva en velger er avhengig av behov, men som en ren erstatning til Ampera-E i hverdagen, utenom pendling 15 mil t/r uten lademuligheter, finnes det flere kandidater.:
- e-Golf - taklast.
- Leaf - taklast, men tvil rundt hva som går eller ikke.
- Ioniq - ikke taklast i flg Hyundai.
- Soul EV - taklast og sykkel/bagasjekrok.
- Renault ZOE - grei til ren transport, men ikke eksterne lastemuligheter. Renault påpekte at synlige indikasjoner etter last på tak kunne medføre frafall av garanti på bærende og framdriftsrelaterte deler. Det ble også hintet om dette fra Hyundai, men ikke så detaljert.
Hvis alternativ til AE fokuserer på lastemuligheter er vel Tesla Model 3 den beste,
første normalstore elbil med hengerfeste.

Første biler av Model 3 leveres sommeren 2017 i California,
første Model 3 direkteimportert til Norge finner vi på Finn i september-oktober 2017, slik vi ser import Bolt som AE alternativ nå???

Om hengerfeste er alfa og omega er Model 3 et alternativ. Forbruket med henger er jeg mer skeptisk til. Hovedgrunnen til at mange bestilte Model 3 er at de håpet den ble en "folke-Model S" - det blir den mest sannsynlig ikke, da den har en vesentlig dårligere bagasjeromsløsning. Også spent på hvordan forbruket, og komforten i kupeen, blir i <-10°C med det enorme glasstaket som "roper" sunny California. Har hatt panoramatak i 8 år og elsker lyset det gir, men kulda vinterstid krever enormt mye energi til oppvarming.

Hadde bilen hatt fullverdig bakluke hadde jeg tatt den med i lista mi. Slik den er nå virker den upraktisk målt opp mot norske forhold og bruksmønster.
Mange biler med panoramatak (feks min) har elektrisk stofftak også, slik at om man plages av varme/kulde/sol så er det bare å kjøre frem stofftaket og så oppleves det som med helt ordinært tett tak. Merkbar forskjell i kulde og støy. Kanskje Musk kan lære noe av mer erfarne bilprodusenter? Foreløpige bilder tyder vel på noe annet dessverre..

AmocoCadiz

Sitat fra: turfsurf på søndag 14. mai 2017, klokken 15:52
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 14. mai 2017, klokken 14:51

Med det enorme suget det er etter Model 3 tror jeg en del gir opp vesentlig funksjonalitet på US model 3, enten utifra uvitenhet eller at de bare må ha denne bilen blant de første.
Det amerikanske CHAdeMO adapteret vil nok virke, værre er det at man ikke har mulighet til saktelading.
Men lade mulighetene med Tesla Model 3 er ikke avslørt enda eller bekreftet enda, for å forenkle produksjon og kostnader kan det vel tenkes Musk går for en universell global standard, enten direkte i ladeport eller med sinnrike adaptere.

I det stille har Tesla også joinet CCS standards gruppen som core member, noe som kan antyde css?

(Interessant nok spekuleres det i tillegg at det enorme antallet Model 3 som kommer relativt raskt i markedet fremover, som blir fler enn alle andre elbiler tilsammen levert til nå, blir så pass betydelig at de kan nærmest definere en ladestandard selv hvis de ønsker det.)

https://electrek.co/2017/04/12/tesla-model-3-charging-standard-electric-vehicles/

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: turfsurf på søndag 14. mai 2017, klokken 15:52Det amerikanske CHAdeMO adapteret vil nok virke, værre er det at man ikke har mulighet til saktelading.
Amerikansk UMC bør fungere med riktig overgangskabel. Den er kanskje litt kresen på jordstrømmer, spenningsvariasjoner, osv, men den bør fortsatt fungere de fleste steder.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Hm, når ikke europeiske UMCer virker på IT nett tviler jeg på at amerikanske vil gjøre det. Tesla brukte jo nesten ett år på å få den norske spesialvarienten stabil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Geir68

Sitat fra: gr på mandag 15. mai 2017, klokken 00:13
Mange biler med panoramatak (feks min) har elektrisk stofftak også, slik at om man plages av varme/kulde/sol så er det bare å kjøre frem stofftaket og så oppleves det som med helt ordinært tett tak. Merkbar forskjell i kulde og støy. Kanskje Musk kan lære noe av mer erfarne bilprodusenter? Foreløpige bilder tyder vel på noe annet dessverre..

Samme løsning har jeg i min Nissan Qashqai Tekna. Stofftaket blir brukt hele vinteren pga det ubehagelige kulderaset man får fra glasset.
Jeg ser Tesla-Bjørn isolerer sin Model-X vinterstid med noen aluminiumsbelagte matter for å begrense oppvarmingsbehovet.
Glasstaket er mitt største ankepunkt mot Model3...

AmocoCadiz

Sitat fra: Geir68 på mandag 15. mai 2017, klokken 10:48
Sitat fra: gr på mandag 15. mai 2017, klokken 00:13
Mange biler med panoramatak (feks min) har elektrisk stofftak også, slik at om man plages av varme/kulde/sol så er det bare å kjøre frem stofftaket og så oppleves det som med helt ordinært tett tak. Merkbar forskjell i kulde og støy. Kanskje Musk kan lære noe av mer erfarne bilprodusenter? Foreløpige bilder tyder vel på noe annet dessverre..

Samme løsning har jeg i min Nissan Qashqai Tekna. Stofftaket blir brukt hele vinteren pga det ubehagelige kulderaset man får fra glasset.
Jeg ser Tesla-Bjørn isolerer sin Model-X vinterstid med noen aluminiumsbelagte matter for å begrense oppvarmingsbehovet.
Glasstaket er mitt største ankepunkt mot Model3...
Men som sagt, temmelig enketl med å lage en lowtech hack for å dekke til og isolere.

Og med 4-500000 Model 3 snart i markedet, kan du snart bestille et slikt formtilpasset dekk fra Ebay også, enten som snap-on til $20 eller en skyvevariant til $40

AmocoCadiz

Nå er den spottet i rødt, Model 3 ser jo bare bedre og bedre ut som AmperaE alternativ.

https://electrek.co/2017/05/12/tesla-model-3-red-release-candidate/

For de som har problem med sedan ser det ut til å være en åpning;
"it does look like the trunk opening is bigger than on the earlier prototype"

I juni får de ansatte konfigurere sine biler som leveres juli, og en måned senere får de første kundene på vestkysten USA konfigurere sine biler.

rolandvg99

Model 3 har større luke enn før, men fremdeles ikke stor. Litt som om Ampera bare åpnet seg fra nedre rutekant og opp.
"I like soul with a capital S"

...

Helt uavhengig av alle andre biler, så tenker jeg det uansett var lurt at jeg sto opp veldig tidlig en dag i slutten av mars i fjor  :p Da har jeg iallefall valget.

rolandvg99

Sitat fra: nix på mandag 15. mai 2017, klokken 13:04
Helt uavhengig av alle andre biler, så tenker jeg det uansett var lurt at jeg sto opp veldig tidlig en dag i slutten av mars i fjor  :p Da har jeg iallefall valget.

Jepp, og for noen er Model 3 det perfekte valget, men jeg påstår fremdeles at den ikke er noen "be-all and end-all" for den elektrifiserte bilverden.
"I like soul with a capital S"

AmocoCadiz

Model 3 er ikke one size fits all.
Men det er tydelig at de stadig finpusser og forbedrer den til en bedre og bedre totalpakke.

Jeg vil dog påstå at i 2019 da AE blir levert for de fleste, vil en 2018 modell Model 3  fortsatt lenge være langt mere moderne og også være det lang tid fremover.

Mens AE kommer uten ACC,
leverer Tesla alle Model 3 med avanserte autonome systemer,
alle biler kommer med minst 8 kamera , radar og ultrasoniske sensorer og en supercomputer for å prosessere  alle data.

Det koster å aktivere, men hvis autonome funksjoner er defacto standard om noen år kan en Tesla Model 3 lett oppgraderes og være langt mer relevant fortsatt.

rolandvg99

#133
Litt av spenningen ligger jo også i hva Nissan foretar seg neste år med Pro Pilot, og hva Hyundai/KIA og Renault har å komme med. Ampera-E er grensesprengende i dag med tanke på rekkevidde, det meste annet er relativt beskjedent. I 2018/19 er vi på et teknisk nivå hvor Ampera-E konkurrerer som dagens 30 kWt Nissan Leaf. Opel/Chevrolet har en ulempe felles med Tesla, og det er lang tid fra lansering til levering. Tesla har derimot planene klare for en storstilt produksjon Opel neppe klarer å matche de neste 2 årene.
"I like soul with a capital S"

geear

Men hva er det EGENTLIG som er imponerende med Ampera-e?

Det eneste de har gjort er å ta en helt ordinær småbil, og øke høyden på den med nok til å få inn 60kWh under kupéen. Den er ikke ekstraordinær på aerodynamikk, effekitvitet, ladeegenskaper eller annen teknologi? Er noe som helst cutting edge på disse bilene? De skal ha kudos for å ha puttet en stor batteripakke i en liten bil, men når de ikke klarer å levere - og i tillegg går med tap, hva er egentlig da greia? Hvorfor har ikke de andre produsentene levert like store batteripakker? Fordi det rett og slett ikke er gjennomførbart uten en gigafactory? Et østerrisk firma har jo gjort akkurat det samme med en e-Golf for lenge siden (var vel 55kWh?), men de har ikke klart å få det leveringsklart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA