Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etter Ampera E, hva bør man satse på?

Startet av AmocoCadiz, fredag 05. mai 2017, klokken 19:18

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Sitat fra: knut.aulie på fredag 12. mai 2017, klokken 23:22
Er det konsensus at drifts og vedlikeholdsutgifter på en Tesla S85 som har gått 120 k km er lavere eller like som en ny Ae????

Tror bare dekkbudsjettet til Tesla velter den sammenligningen
Nei, regner med ny bil som AE har nybilgarantin, hvis det ikke er brukerfeil slipper du betale.
Tesla har vel hittil gitt mye goodwill, men kan forandre seg. Deler og rep koster på eldre S, men annet enn DUfailiure og lekasjer, er mye tatt av første eier?

Rimelige dekk til model S finnes som ikke er av de mest populære merker, men som duger hvis man kan leve med alternativer til topp 5.

Så kan man spekulere i holdningen til Opel Norge, hvor mye goodwill de opererer med  og vil gi i tvilstilfeller.
Her har jeg opplevd veldig forskjellige holdninger fra ulike bilmerker, noen utmerker seg med å sette kunderelasjonen først og gi mye goodwill.
Andre prøver seg med typen hardnakket påstå brukerfeil med uttallelser som;
"du har brukt uoriginal ladekabel typ ChargeAmps, altså vil vi ikke dekke ladeenheten til 75000kr som røk",
eller
"siden du skifter pollenfilter selv vil vi ikke dekke ev garanti rep på HVAC systemet".

Har bange anelser i hvilken kategori Opel Norge kan havne i.

arthur

Skifte pollenfilter - har gjort det selv på bilene og alltid litt morsomt å høre pris på service, eksempelvis 3.500. Når jeg da spør hvor mye det koster å skifte et pollenfilter så blir svaret 600, men hvis jeg da sier at det gjør jeg selv så slår de av 100 kroner på serviceprisen! 600 kroner for noe som tar to minutter å skifte og koster dem en femtilapp? Highway robbery!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

AppleKnocker

Sitat fra: knut.aulie på fredag 12. mai 2017, klokken 23:22
Er det konsensus at drifts og vedlikeholdsutgifter på en Tesla S85 som har gått 120 k km er lavere eller like som en ny Ae????

Tror bare dekkbudsjettet til Tesla velter den sammenligningen
Neppe lavere. Men et par faktorer bør tas med i betrakningen;
Drivlinje på Tesla har 8 år/ubegrenset km garanti (bortsett fra noen tidlige S60)
Resten av bilen har 5 år/100 000 km garanti
Tesla krever ikke at man tar service for å opprettholde garanti
Reklamasjonsrett dekker en del i fem år uavhengig av km.
Tesla er generelt svært medgjørlige mht goodwill. Det hender man må diskutere, men de prioriterer fornøyde kunder.

Hvis man skal ha sportslige dekk i 21'' kan man regne med at de varer ned mot 10 000km. Mange biler er derimot levert med uslitelige Goodyear dekk i 19'' fra overskuddslageret til Fred Flintstone. De varer 50 -60 000 eller kanskje 100 000 km...

Så en brukt Model S har nok ikke lavere driftskostnader enn AE, men de trenger ikke å være så veldig mye høyere heller. Men jeg ville ikke tømt sparegrisen for å kjøpe en brukt Model S. Lurt å ha litt i reserve i tilfelle noe skjer.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Øystein16

#108
Sitat fra: arthur på lørdag 13. mai 2017, klokken 07:48
Skifte pollenfilter - har gjort det selv på bilene og alltid litt morsomt å høre pris på service, eksempelvis 3.500. Når jeg da spør hvor mye det koster å skifte et pollenfilter så blir svaret 600, men hvis jeg da sier at det gjør jeg selv så slår de av 100 kroner på serviceprisen! 600 kroner for noe som tar to minutter å skifte og koster dem en femtilapp? Highway robbery!

Eg vil tru at alle som kjøper bil eller andre ting og tenester, betaler det med grunnlag i påslag på pris på ein eller annan vare eller teneste. Dei som driv firma, veit blant anna at kr 600 til privatkunde, er kr 480 i firmarekneskapet. Å påstå at det kun tar 2 minutter å skifta eit luftfilter vert litt søkt. Det vert litt som dei som seier at bruk av Tesla sin supercharger er gratis.

geear

Sitat fra: doldis1 på fredag 12. mai 2017, klokken 11:36
SitatEr jo en fantastisk bil Model S, men det er ikke småsummer om du må skifte et dørhåndtak eller en lykt. Er vel 8000 for dørhåndtak og 10 000 for en lykt. Vedlikeholdsbudsjettet kan virkelig bli dyrt på S.  Sett opp mot en ny Ae blir det kraftig fordel med ny bil.

Joa, men ærlig talt.- en liten GM kombi mot Tesla mod. S ? Den ene en liten kombi satt sammen av billig
asiatisk hyllevare, den andre cutting edge technologi, spydspissen etter 130 års bilutvikling...
De beste batteriene, det beste karosseriet, gratis hurtiglading så lenge den lever  ..........?
La gå med at den som 4 år gammel bil vil mangle en del ting, men hvis valget sto mellom kun disse 2 tror
jeg jaggu det er årets enkleste valg.....
Akkurat samme sammenligning kan du dra på de fleste store dyre sedaner eller SUVer mot ordinære konebiler/familiebiler. Det betyr ikke at valget er åpenbart for alle. Jeg har kjøpt eldre mer fancy biler med større motor enn å kjøpe nyere billigbil mange ganger, og selv om det er mer moro så har det som regel kostet mye mer også.

rolandvg99

#110
Ampera-E utviklet seg desverre slik jeg fryktet etter PSA-oppkjøpet. Hva en velger er avhengig av behov, men som en ren erstatning til Ampera-E i hverdagen, utenom pendling 15 mil t/r uten lademuligheter, finnes det flere kandidater.:
- e-Golf - taklast.
- Leaf - taklast, men tvil rundt hva som går eller ikke.
- Ioniq - ikke taklast i flg Hyundai.
- Soul EV - taklast og sykkel/bagasjekrok.
- Renault ZOE - grei til ren transport, men ikke eksterne lastemuligheter. Renault påpekte at synlige indikasjoner etter last på tak kunne medføre frafall av garanti på bærende og framdriftsrelaterte deler. Det ble også hintet om dette fra Hyundai, men ikke så detaljert.
"I like soul with a capital S"

doldis1

Sitat fra: gr på lørdag 13. mai 2017, klokken 09:26
Sitat fra: doldis1 på fredag 12. mai 2017, klokken 11:36
SitatEr jo en fantastisk bil Model S, men det er ikke småsummer om du må skifte et dørhåndtak eller en lykt. Er vel 8000 for dørhåndtak og 10 000 for en lykt. Vedlikeholdsbudsjettet kan virkelig bli dyrt på S.  Sett opp mot en ny Ae blir det kraftig fordel med ny bil.

Joa, men ærlig talt.- en liten GM kombi mot Tesla mod. S ? Den ene en liten kombi satt sammen av billig
asiatisk hyllevare, den andre cutting edge technologi, spydspissen etter 130 års bilutvikling...
De beste batteriene, det beste karosseriet, gratis hurtiglading så lenge den lever  ..........?
La gå med at den som 4 år gammel bil vil mangle en del ting, men hvis valget sto mellom kun disse 2 tror
jeg jaggu det er årets enkleste valg.....
Akkurat samme sammenligning kan du dra på de fleste store dyre sedaner eller SUVer mot ordinære konebiler/familiebiler.

Njaa, ikke så enig med det da....Mens konebilen har en liten 4cyl motor og manuellkasse er det ikke så
uvanlig med 6/8 motor og auto+firhjulstrekk på dyre SUVer og sedaner. Mens du på konas bil slipper unna
med å bytte olje + regreim hvert 5te år kan du pynte fakturan på SUV servicen med bytte av et utall reimer
+ strammere fram + flushing girkasse +alt ekstra som går i stykker.
Akkurat her er jeg på hjemmebane så jeg vet om en del Tyske premiums som er rene utgiftsmaskiner... ;)

Gjør du samme sammenligning mellom Tesla og Ampera-e har de vel stort sett samme servicebehov ?
Og er det noen grunn til å tro at Teslaen trenger nye deler oftere enn Opelen ?.......

Counterpointer

Sitat fra: doldis1 på lørdag 13. mai 2017, klokken 14:37
Og er det noen grunn til å tro at Teslaen trenger nye deler oftere enn Opelen ?.......
Det vet vi ikke enda, men ryggmargfølelsen sier helt klart at Tesla blir klart dyrere. Basert på trykket på Tesla sine verksteder...... med måneder ventetid på time.

rolandvg99

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. mai 2017, klokken 15:51
Sitat fra: doldis1 på lørdag 13. mai 2017, klokken 14:37
Og er det noen grunn til å tro at Teslaen trenger nye deler oftere enn Opelen ?.......
Det vet vi ikke enda, men ryggmargfølelsen sier helt klart at Tesla blir klart dyrere. Basert på trykket på Tesla sine verksteder...... med måneder ventetid på time.

Deler til elbil forblir dyre uansett merke så lenge produsentene bruker proprietære deler. Ampera deler vel heller lite med andre modeller fra Opel.
"I like soul with a capital S"

AmocoCadiz

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 13. mai 2017, klokken 08:44

Så en brukt Model S har nok ikke lavere driftskostnader enn AE, men de trenger ikke å være så veldig mye høyere heller.
I de siste årene finner man vel flere Tesla også hos høggeren,
slik at mange deler som håndtak og lykt blir betraktlig billigere herfra hvis de trengs å skifte.
Har heller ikke oppfattet det er spesielt mange type feil (utenom DU) på modelS,
hvis det ikke har vist seg de første årene pleier ting å holde bra.

Men AE og Tesla model S er jo uansett en epler og pære sammenligning, S koster mer men er også betraktlig mere bil enn AE, selv som 4-5 år gammel.

AmocoCadiz

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 13. mai 2017, klokken 09:34
Ampera-E utviklet seg desverre slik jeg fryktet etter PSA-oppkjøpet. Hva en velger er avhengig av behov, men som en ren erstatning til Ampera-E i hverdagen, utenom pendling 15 mil t/r uten lademuligheter, finnes det flere kandidater.:
- e-Golf - taklast.
- Leaf - taklast, men tvil rundt hva som går eller ikke.
- Ioniq - ikke taklast i flg Hyundai.
- Soul EV - taklast og sykkel/bagasjekrok.
- Renault ZOE - grei til ren transport, men ikke eksterne lastemuligheter. Renault påpekte at synlige indikasjoner etter last på tak kunne medføre frafall av garanti på bærende og framdriftsrelaterte deler. Det ble også hintet om dette fra Hyundai, men ikke så detaljert.
Hvis alternativ til AE fokuserer på lastemuligheter er vel Tesla Model 3 den beste,
første normalstore elbil med hengerfeste.

Første biler av Model 3 leveres sommeren 2017 i California,
første Model 3 direkteimportert til Norge finner vi på Finn i september-oktober 2017, slik vi ser import Bolt som AE alternativ nå???

Counterpointer

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 14. mai 2017, klokken 02:16
Har heller ikke oppfattet det er spesielt mange type feil (utenom DU) på modelS,
hvis det ikke har vist seg de første årene pleier ting å holde bra.
Det er en helt annen oppfatning enn jeg har. Selv på helt nye biler jeg har kjørt av model S har det vært diverse feil. Feilmeldinger er jo et eget emne, men de har vært på samtlige biler jeg har kjørt. Ellers så har det vært feil på spyler, løse speil, paneler som skrangler. Hjulstilling med tilhørende dekkslitasje. Lekkasje fra panoramatak . Dugg i lykter.

Prøver ikke å snakke ned Model S da det er en bil som står høyt oppe på min liste over drømmebiler. Har jo også reservasjon på M3. Men service og vedlikeholdsbudsjett er det jeg er mest skeptisk til, det tror jeg M3 vil være vesentlig bedre enn S på. Jo mindre og enklere en bil er jo billigere blir det å vedlikeholde.

rolandvg99

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 14. mai 2017, klokken 02:27
Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 13. mai 2017, klokken 09:34
Ampera-E utviklet seg desverre slik jeg fryktet etter PSA-oppkjøpet. Hva en velger er avhengig av behov, men som en ren erstatning til Ampera-E i hverdagen, utenom pendling 15 mil t/r uten lademuligheter, finnes det flere kandidater.:
- e-Golf - taklast.
- Leaf - taklast, men tvil rundt hva som går eller ikke.
- Ioniq - ikke taklast i flg Hyundai.
- Soul EV - taklast og sykkel/bagasjekrok.
- Renault ZOE - grei til ren transport, men ikke eksterne lastemuligheter. Renault påpekte at synlige indikasjoner etter last på tak kunne medføre frafall av garanti på bærende og framdriftsrelaterte deler. Det ble også hintet om dette fra Hyundai, men ikke så detaljert.
Hvis alternativ til AE fokuserer på lastemuligheter er vel Tesla Model 3 den beste,
første normalstore elbil med hengerfeste.

Første biler av Model 3 leveres sommeren 2017 i California,
første Model 3 direkteimportert til Norge finner vi på Finn i september-oktober 2017, slik vi ser import Bolt som AE alternativ nå???

Om hengerfeste er alfa og omega er Model 3 et alternativ. Forbruket med henger er jeg mer skeptisk til. Hovedgrunnen til at mange bestilte Model 3 er at de håpet den ble en "folke-Model S" - det blir den mest sannsynlig ikke, da den har en vesentlig dårligere bagasjeromsløsning. Også spent på hvordan forbruket, og komforten i kupeen, blir i <-10°C med det enorme glasstaket som "roper" sunny California. Har hatt panoramatak i 8 år og elsker lyset det gir, men kulda vinterstid krever enormt mye energi til oppvarming.

Hadde bilen hatt fullverdig bakluke hadde jeg tatt den med i lista mi. Slik den er nå virker den upraktisk målt opp mot norske forhold og bruksmønster.
"I like soul with a capital S"

kaiat

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 14. mai 2017, klokken 02:27
Første biler av Model 3 leveres sommeren 2017 i California,
første Model 3 direkteimportert til Norge finner vi på Finn i september-oktober 2017, slik vi ser import Bolt som AE alternativ nå???

Nå går det jo an å bygge om en Bolt fra amerikansk Combo til europeisk Combo, men går det an å bygge om en Model 3 fra den amerikanske Tesla-kontakten til Type 2-versjonen de bruker her i Europa? Og vil en få tilgang til Superchargernettverket med ombygd USA-Model 3? Jeg vet ikke, men ser for meg at interessen for USA-importert Tesla kanskje er noe marginal.

AmocoCadiz

Sitat fra: kaiat på søndag 14. mai 2017, klokken 10:49
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 14. mai 2017, klokken 02:27
Første biler av Model 3 leveres sommeren 2017 i California,
første Model 3 direkteimportert til Norge finner vi på Finn i september-oktober 2017, slik vi ser import Bolt som AE alternativ nå???

Nå går det jo an å bygge om en Bolt fra amerikansk Combo til europeisk Combo, men går det an å bygge om en Model 3 fra den amerikanske Tesla-kontakten til Type 2-versjonen de bruker her i Europa? Og vil en få tilgang til Superchargernettverket med ombygd USA-Model 3? Jeg vet ikke, men ser for meg at interessen for USA-importert Tesla kanskje er noe marginal.
Vil Chademo adaptret til model S fungere i Model 3, da gir det en hurtiglademulighet hvis ikke tilgangen til SC nettverket er åpnet for USA model?

Med det enorme suget det er etter Model 3 tror jeg en del gir opp vesentlig funksjonalitet på US model 3, enten utifra uvitenhet eller at de bare må ha denne bilen blant de første.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA