Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etter Ampera E, hva bør man satse på?

Startet av AmocoCadiz, fredag 05. mai 2017, klokken 19:18

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Go-carter på torsdag 11. mai 2017, klokken 19:19
Nå ble jeg nysgjerrig - hvorfor ikke? Vi gikk fra X6 til Model X og er strålende fornøyd (Sett bort i fra at det ikke er en 4-seter, men det er ingen krise)
Det enkle og korte svaret er at vi mangler lademuligheter der vi parkerer når vi tar snøscooteren videre til hytta.

Det lenger forklaringen er at det er 28 mil å kjøre til hytta om vinteren, vi har ofte med henger (den helt essensielle snøscooteren igjen, eller greier vi må ha fraktet opp), det er hurtiglader på mil 6 og mil 20. Dermed er det 14 mil midt i, med kun svingete heieveier, uten lademuligheter. I tillegg er det åtte mil fra destinasjon, så da blir det 16 mil uten lading fra siste på tur og første på retur. Og begge disse er kun ordinære 50kW DC. Jeg ser for meg at vi snakker noen timers lading underveis. Med lademuligheter i nærheten av der vi parkerer, så hadde det nok vært helt uproblematisk, men det er dessverre umulig enn så lenge. På toppen av det hele har vi nesten alltid skiboks (både med og uten henger, fordi det er enklest opp i alpinsenteret). I sommerhalvåret er det halv distanse, 15 mil, men allikevel ingen hurtigladere den veien heller. De 30 milene burde gått greit uten henger, men det blir close det også. I tillegg kjører vi ofte lenger turer ellers også. Senest mandag kjørte jeg Horten - Sandnes med 2,6 tonn henger og fullastet bil. Jeg kunne alltids funnet alternativer, de fleste dyrere, f.eks. å bestille transport, bruke Nimber og så videre, men det fjerner fleksibiliteten jeg liker å ha.

Sitat fra: Go-carter på torsdag 11. mai 2017, klokken 19:19SAV funker forøvrig overraskende bra i SUV-området også  :laugh: (ble litt OT nå)
En smule OT her nå ja, men bildet ditt viser ikke SUV-område, de aller fleste biler kunne dratt en liten boggi med skrot der på tørt underlag. Iallfall med firehjulstrekk. Det er de som har kjøpt en Geländewagen, Defender, Discovery eller Landcruiser med DET som formål som har bommet. ;)

AmocoCadiz

Stemmer det at Nissan har leasingtilbud av Leaf 30kWh (umiddelbar levering) fleksibel tidsperiode frem til ny gen Leaf kommer og faktisk blir levert.

Da er man vel sikret med et brukbart elkjøretøy frem til den nye generasjon Leaf kommer og man slipper time salg av nåværende bil og risiko for å stå uten bil før en usikker levering av neste gen elbil?

AmocoCadiz

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 11. mai 2017, klokken 11:04
Tja, noe slikt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95766947

- 5 års gjenstående garanti på batteri og drivlinje
- 2 års garanti på resten av bilen
- Noen overfladiske skader
- Ubegrenset tilgang på 120 kW superlading
- Ikke autopilot eller ACC
- Ca 75 kWh netto batterikapasitet - altså rundt 350-400 km realistisk rekkevidde noe som er ganske likt Ampera-e.
- Osv.
Begynner å bli mye bil for pengene, bare superladehastigheten banker jo AmperaE fra start.
Ny pris for oss med gammel kontrakt for AE inkl vinterdekk er nå kr368500

Kanskje man bør revurdere ulempen ved stor bil,
og nyte Model S komfort og stort batteri allerede idag?

Counterpointer

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 12. mai 2017, klokken 03:18
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 11. mai 2017, klokken 11:04
Tja, noe slikt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95766947

- 5 års gjenstående garanti på batteri og drivlinje
- 2 års garanti på resten av bilen
- Noen overfladiske skader
- Ubegrenset tilgang på 120 kW superlading
- Ikke autopilot eller ACC
- Ca 75 kWh netto batterikapasitet - altså rundt 350-400 km realistisk rekkevidde noe som er ganske likt Ampera-e.
- Osv.
Begynner å bli mye bil for pengene, bare superladehastigheten banker jo AmperaE fra start.
Ny pris for oss med gammel kontrakt for AE inkl vinterdekk er nå kr368500

Kanskje man bør revurdere ulempen ved stor bil,
og nyte Model S komfort og stort batteri allerede idag?
Er jo en fantastisk bil Model S, men det er ikke småsummer om du må skifte et dørhåndtak eller en lykt. Er vel 8000 for dørhåndtak og 10 000 for en lykt. Vedlikeholdsbudsjettet kan virkelig bli dyrt på S.  Sett opp mot en ny Ae blir det kraftig fordel med ny bil.

Verditap på S er jo også veldig usikkert da de så langt har holdt seg uforskammet godt, men nå senker Tesla nyprisene. Med alle alternativene som dukker opp nå etterhvert må det bli mer normale tilstander med Tesla også.

OT BTW ; det er rart å se annonser på brukt Model S90D som ligger godt over prisen på ny S100D, skjønner virkelig ikke bruktmarkedet på Tesla

doldis1

#94
 
SitatEr jo en fantastisk bil Model S, men det er ikke småsummer om du må skifte et dørhåndtak eller en lykt. Er vel 8000 for dørhåndtak og 10 000 for en lykt. Vedlikeholdsbudsjettet kan virkelig bli dyrt på S.  Sett opp mot en ny Ae blir det kraftig fordel med ny bil.

Joa, men ærlig talt.- en liten GM kombi mot Tesla mod. S ? Den ene en liten kombi satt sammen av billig
asiatisk hyllevare, den andre cutting edge technologi, spydspissen etter 130 års bilutvikling...
De beste batteriene, det beste karosseriet, gratis hurtiglading så lenge den lever  ..........?
La gå med at den som 4 år gammel bil vil mangle en del ting, men hvis valget sto mellom kun disse 2 tror
jeg jaggu det er årets enkleste valg.....

Crown

Sitat fra: doldis1 på fredag 12. mai 2017, klokken 11:36

Joa, men ærlig talt.- en liten GM kombi mot Tesla mod. S ? Den ene en liten kombi satt sammen av billig
asiatisk hyllevare i et billig stålkarosseri, den andre cutting edge tech, spydspissen etter 130 års bilutvikling...
De beste batteriene, det beste karosseriet, gratis hurtiglading så lenge den lever  ..........?
La gå med at den som 4 år gammel bil vil mangle en del ting, men hvis valget sto mellom kun disse 2 tror
jeg jaggu det er årets enkleste valg.....

Vi er litt OT her nå, men nå tar du litt hardt i mht Tesla her. Det er en fin bil, men det den er cutting edge på er batterier og drivlinjen, samt elekronikken og det at de faktisk har turt å gjøre det i praksis før alle andre. Og gratis lading inntil de siste modellene. Karosserimessig er den på ingen måte cutting edge i forhold til premiumbilene (tenker f.eks. Mercedes, BMW, Audi, Lexus), du kan f.eks. sammenligne karosseripresisjonen i forhold til en Lexus så ser det ut som Tesla har brukt meterstokk der Lexus har brukt nanometerverktøy :) Sjekk sammenføyninger, hvor godt delene passer i hverandre etc. Og de første Model S (som vi snakker om her) har seter du sklir rundt i, og ikke spesielt påkostet interiør. Måkevinger på X er jo tøft, men ikke når de hele tiden må justeres og skaper trøbbel pga dårlig presisjon under tilvirkningen, når lakken gnisser vekk etc. Se også på f.eks. sidelistene som sjelden har en rett linje fra dør til dør, etc etc.

Understellsmessig så er den vel også bygget på to generasjoner gammel MB E-klasse?

Men for all del, Tesla er flotte biler, men straks premiumbilene kommer på banen med samme type drivlinje, så tror jeg Tesla er nødt til å sette ned prisen eller opp karosserikvaliteten på sine toppmodeller. /OT
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Crown på fredag 12. mai 2017, klokken 12:59Understellsmessig så er den vel også bygget på to generasjoner gammel MB E-klasse?
Nei, understellet er spesialdesignet av en underleverandør til Tesla. Det kan godt hende underleverandøren også har levert lignende løsninger til Mercedes, og det finnes bedre understell, men det er ikke på noen måte utdatert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Gordon Retriever

Sitat fra: knut.aulie på fredag 12. mai 2017, klokken 08:47
Er jo en fantastisk bil Model S, men det er ikke småsummer om du må skifte et dørhåndtak eller en lykt. Er vel 8000 for dørhåndtak og 10 000 for en lykt. Vedlikeholdsbudsjettet kan virkelig bli dyrt på S.  Sett opp mot en ny Ae blir det kraftig fordel med ny bil.

10.000 kroner for en lykt er ikke spesielt dyrt i dag - dessverre.

Gordon Retriever

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 12. mai 2017, klokken 03:18
Kanskje man bør revurdere ulempen ved stor bil,
og nyte Model S komfort og stort batteri allerede idag?

Selv helt ny framstår Model S som et bra alternativ - ikke bare pga. rekkevidde, men også fordi god plass gjør den til et bedre valg på lange turer.

Også stort pluss til Tesla for at de holder modellene sine unge gjennom stadige programoppdateringer - her er de lysår foran konkurrentene.

Det største problemet ved Model S slik jeg ser det, er å investere såpass mye nå som utviklingen kan gjøre at dagens biler - også TMS - kan føles gamle om kun få år, og - som du selv påpeker - bilindstrien ønsker seg mot en raskere takt i modellutskiftingen:

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 10. mai 2017, klokken 18:15

Bilindustrien sikler på foreldelsestakten til elektronikk og mobilbransjen,
de vil vekk fra altfor lange modellsykluser på 6-9 år med facelift oppgradering innemellom hvert 3 år.

AppleKnocker

Sitat fra: Crown på fredag 12. mai 2017, klokken 12:59
Karosserimessig er den på ingen måte cutting edge i forhold til premiumbilene (tenker f.eks. Mercedes, BMW, Audi, Lexus), du kan f.eks. sammenligne karosseripresisjonen i forhold til en Lexus så ser det ut som Tesla har brukt meterstokk der Lexus har brukt nanometerverktøy :)
Men for all del, Tesla er flotte biler, men straks premiumbilene kommer på banen med samme type drivlinje, så tror jeg Tesla er nødt til å sette ned prisen eller opp karosserikvaliteten på sine toppmodeller. /OT
Jeg har alltid omtalt Tesla som semi-premium, så jeg er litt enig. Men og det er et stort MEN:Tesla har holdt på snart 5 år uten at noen har kommet opp med en premiumbil som man faktisk kan kjøpe og kjøre hjem. Jeg har liten glede av å se konseptbil på konseptbil, uten at det blir noe mer - skrytepaver!. I mellomtiden står ikke i tiden stille hos Tesla heller.  Det er lettere for Tesla å gjøre Model S og X premium, enn det er for andre å gjøre sine premiumbiler elektriske.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AmocoCadiz

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 12. mai 2017, klokken 14:38
Sitat fra: knut.aulie på fredag 12. mai 2017, klokken 08:47
Er jo en fantastisk bil Model S, men det er ikke småsummer om du må skifte et dørhåndtak eller en lykt. Er vel 8000 for dørhåndtak og 10 000 for en lykt. Vedlikeholdsbudsjettet kan virkelig bli dyrt på S.  Sett opp mot en ny Ae blir det kraftig fordel med ny bil.

10.000 kroner for en lykt er ikke spesielt dyrt i dag - dessverre.
Lykt trillingen Mitsubishi Imiev = 16000kr!

AmocoCadiz

Sitat fra: knut.aulie på fredag 12. mai 2017, klokken 08:47
Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 12. mai 2017, klokken 03:18

Kanskje man bør revurdere ulempen ved stor bil,
og nyte Model S komfort og stort batteri allerede idag?
Er jo en fantastisk bil Model S, men det er ikke småsummer om du må skifte et dørhåndtak eller en lykt. Er vel 8000 for dørhåndtak og 10 000 for en lykt. Vedlikeholdsbudsjettet kan virkelig bli dyrt på S.  Sett opp mot en ny Ae blir det kraftig fordel med ny bil.

Verditap på S er jo også veldig usikkert da de så langt har holdt seg uforskammet godt, men nå senker Tesla nyprisene. Med alle alternativene som dukker opp nå etterhvert må det bli mer normale tilstander med Tesla også.

Ja er jo dilemmaet ved ved dyre bilers store verditap, som gjør de uforholdsvis billige som brukte 8-10-12 år gamle.
Var lenge at noen år gamle Audi V8, Bimmer 7, Mercedes S og t.o.m. VW Phaeton ga flott kvalitet, komfort og kraftfull fremdrift med  stor V8 (ellerW8; Phaeton)
Stor (gigantisk) bensinregning fulgte også.

Men delene fra merkeverksted synker ingenting, og selv gamle toppmodeller går i stykker. Dog er det jo en del uavhengige verksteder som kan fikse disse ofte langt rimeligere.
Tesla kan vel bare repareres på Tesla Verksted = monopolprising reparasjon?

doldis1

Sitat fra: Crown på fredag 12. mai 2017, klokken 12:59
Sitat fra: doldis1 på fredag 12. mai 2017, klokken 11:36

Joa, men ærlig talt.- en liten GM kombi mot Tesla mod. S ? Den ene en liten kombi satt sammen av billig
asiatisk hyllevare i et billig stålkarosseri, den andre cutting edge tech, spydspissen etter 130 års bilutvikling...
De beste batteriene, det beste karosseriet, gratis hurtiglading så lenge den lever  ..........?
La gå med at den som 4 år gammel bil vil mangle en del ting, men hvis valget sto mellom kun disse 2 tror
jeg jaggu det er årets enkleste valg.....

Vi er litt OT her nå, men nå tar du litt hardt i mht Tesla her. Det er en fin bil, men det den er cutting edge på er batterier og drivlinjen, samt elekronikken og det at de faktisk har turt å gjøre det i praksis før alle andre. Og gratis lading inntil de siste modellene. Karosserimessig er den på ingen måte cutting edge i forhold til premiumbilene (tenker f.eks. Mercedes, BMW, Audi, Lexus), du kan f.eks. sammenligne karosseripresisjonen i forhold til en Lexus så ser det ut som Tesla har brukt meterstokk der Lexus har brukt nanometerverktøy :)

Joa, jeg dro nok denne litt langt så du får poeng for dette innlegget  ;) Tesla har nok en vei å gå for å matche
kvaliteten til både tysk premium og Lexus, både på TMS og TMX ......MEN- de andre har en betydelig lengre vei
å gå før de leverer premium med elektrisk drivlinje ... Å ja, det med OT har du vel også helt rett i .. ;D

jkirkebo

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 12. mai 2017, klokken 14:38
Sitat fra: knut.aulie på fredag 12. mai 2017, klokken 08:47
Er jo en fantastisk bil Model S, men det er ikke småsummer om du må skifte et dørhåndtak eller en lykt. Er vel 8000 for dørhåndtak og 10 000 for en lykt. Vedlikeholdsbudsjettet kan virkelig bli dyrt på S.  Sett opp mot en ny Ae blir det kraftig fordel med ny bil.

10.000 kroner for en lykt er ikke spesielt dyrt i dag - dessverre.

Jeg fikk byttet ene LED-lykta foran på Leafen på garanti, er ganske sikker på at den kostet mer enn 10.000,- ja...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Er det konsensus at drifts og vedlikeholdsutgifter på en Tesla S85 som har gått 120 k km er lavere eller like som en ny Ae????

Tror bare dekkbudsjettet til Tesla velter den sammenligningen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA