Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etter Ampera E, hva bør man satse på?

Startet av AmocoCadiz, fredag 05. mai 2017, klokken 19:18

« forrige - neste »

doldis1

 Hva skal man satse på etter Ampera e ? Tja, hva med en Bolt ?

https://www.tu.no/artikler/opel-ampera-e-kan-leveres-i-2019-sostermodellen-chevrolet-bolt-kan-du-fa-pa-12-uker/382723

Prisen er kun 399 K + frakt +reg, da får man med umulighet for GPS og ikkeradio ..
Ja dette er nok et knakende godt tilbud på en GM bil,
ellers kan man jo tenke som så at man skal svi av en sånn 420 K+ på elbil, skulle man kanskje tatt en titt
på Finn først - Tesla mod. S .............?.............. ;D

...


Espen Hugaas Andersen

Tja, noe slikt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95766947

- 5 års gjenstående garanti på batteri og drivlinje
- 2 års garanti på resten av bilen
- Noen overfladiske skader
- Ubegrenset tilgang på 120 kW superlading
- Ikke autopilot eller ACC
- Ca 75 kWh netto batterikapasitet - altså rundt 350-400 km realistisk rekkevidde noe som er ganske likt Ampera-e.
- Osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

...


geear

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 09. mai 2017, klokken 22:45
I teorien kan man nok si at en SUV med firehjulstrekk har et annet formål. Men i praksis brukes sjelden disse bilene faktisk til det formålet de er konstruert for : Offroad kjøring eller på krevende kjerreveier der vanlige biler ikke kommer frem.

Alt som skal til for å bruke en e-golf som hovedbil for en familie på 4, er litt tålmodighet og fornuftig pakking.
En teori som ikke stemmer med virkeligheten er heller en hypotese. ;)

X5 er ikke konstruert for offroadkjøring eller krevende kjerreveier, og BMW kaller heller ikke sine "SUVer" for SUV, men SAV (Activity i stedet for utility.. det er tross alt ingen Geländewagen). Jeg vil påstå at jeg bruker vår til akkurat det produsenten har laget den for, og en Golf klarer ikke dekke det verken med eller uten fossilmotor. Heller ikke Model X.

geear

Sitat fra: nix på torsdag 11. mai 2017, klokken 12:47
Er ikke garantien 5 år eller 100.000km?
Bilen på Finn har vel heller bare fire år og 80 000km. Åtte år på batteripakke, men garantien er kun ved defekt og du er kun garantert en batteripakke med tilsvarende rekkevidde/kapasitet som den som ble ødelagt. Altså ingen garanti for om den har 50% kapasitet, kun når den defineres som "defekt"... som vil si slutter å virke helt?

doldis1

 .
SitatAltså ingen garanti for om den har 50% kapasitet, kun når den defineres som "defekt"... som vil si slutter å virke helt?

Hva er du garantert som Boltkjøper da ? Du får et lite hundehus av en bil i "Donald Duck" klassen, antakelig
i kjent "god" GM kvalitet dvs.- om 5 år full av rust og problemer og veldig lav bruktverdi  ;)
En annen ting-hvor finner man en Tesla med kun 50% gjenværende batterikapasitet ?

geear

Sitat fra: doldis1 på torsdag 11. mai 2017, klokken 13:45
Hva er du garantert som Boltkjøper da ? Du får et lite hundehus av en bil i "Donald Duck" klassen, antakelig
i kjent "god" GM kvalitet dvs.- om 5 år full av rust og problemer og veldig lav bruktverdi  ;)
En annen ting-hvor finner man en Tesla med kun 50% gjenværende batterikapasitet ?
Har ikke sagt noe om Bolt, så lar være å kommentere det.
Det er nok ikke mange som tror på sterkt degradert batteripakke på Tesla, men hvorfor har de en garanti som gir inntrykk av at de ikke tror på batteripakken sin selv? Basert på hva man har sett på 2012-modeller så burde det være uproblematisk for Tesla å tilby samme garanti som f.eks. VW (som ble kåret til beste garantiordning av Forbrukerrådet på papiret, Møller-faktoren kan ikke ha vært med i den beregningen).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: nix på torsdag 11. mai 2017, klokken 12:47
Er ikke garantien 5 år eller 100.000km?
Helt sant. Beklager. Altså 0 års garanti på resten av bilen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gr på torsdag 11. mai 2017, klokken 13:14Bilen på Finn har vel heller bare fire år og 80 000km. Åtte år på batteripakke, men garantien er kun ved defekt og du er kun garantert en batteripakke med tilsvarende rekkevidde/kapasitet som den som ble ødelagt. Altså ingen garanti for om den har 50% kapasitet, kun når den defineres som "defekt"... som vil si slutter å virke helt?
Tror ikke det har blitt solgt noen Model S/X med bare 4 år/80k km i Norge. Det har derimot vært noe tekst som har blitt oversatt fra engelsk rått og brutalt, der det har stått feil.

Når det gjelder batterigarantien er man ganske godt dekket. Gradvis kapasitetstap er ikke en veldig relevant problemstilling - det som er skummelt er om noe plutselig går i stykker. Det har f.eks vært ganske mange defekte drivenheter på tidlige Model S/X. Og kontaktorene i batteripakken har hatt en tendens til å gå i stykker. Om dette ikke allerede skulle være fikset på en slik bil, så er man i hvert fall dekket av garantien om noe skulle skje.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gr på torsdag 11. mai 2017, klokken 14:09Har ikke sagt noe om Bolt, så lar være å kommentere det.
Det er nok ikke mange som tror på sterkt degradert batteripakke på Tesla, men hvorfor har de en garanti som gir inntrykk av at de ikke tror på batteripakken sin selv? Basert på hva man har sett på 2012-modeller så burde det være uproblematisk for Tesla å tilby samme garanti som f.eks. VW (som ble kåret til beste garantiordning av Forbrukerrådet på papiret, Møller-faktoren kan ikke ha vært med i den beregningen).
Tesla kan ikke både garantere ubegrenset antall km og gi en fast grense på kapasitetstap. Grensen vil i så fall måtte bli satt så lavt at det bare er misvisende. Sier de f.eks 8 år, ubegrenset antall km og minst 60%, så vil folk tro at batteripakken er ganske ubrukelig om 8 år, selv om 40% kapasitetstap kanskje forutsetter 800.000 km over 8 år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 11. mai 2017, klokken 14:30
Sitat fra: gr på torsdag 11. mai 2017, klokken 14:09Har ikke sagt noe om Bolt, så lar være å kommentere det.
Det er nok ikke mange som tror på sterkt degradert batteripakke på Tesla, men hvorfor har de en garanti som gir inntrykk av at de ikke tror på batteripakken sin selv? Basert på hva man har sett på 2012-modeller så burde det være uproblematisk for Tesla å tilby samme garanti som f.eks. VW (som ble kåret til beste garantiordning av Forbrukerrådet på papiret, Møller-faktoren kan ikke ha vært med i den beregningen).
Tesla kan ikke både garantere ubegrenset antall km og gi en fast grense på kapasitetstap. Grensen vil i så fall måtte bli satt så lavt at det bare er misvisende. Sier de f.eks 8 år, ubegrenset antall km og minst 60%, så vil folk tro at batteripakken er ganske ubrukelig om 8 år, selv om 40% kapasitetstap kanskje forutsetter 800.000 km over 8 år.
Så sett minimum 70% kapasitet etter åtte år og 200.000km, og ubegrenset på defekt batteri. Det burde lett bli markedets beste garanti uten risiko ifølge dere?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gr på torsdag 11. mai 2017, klokken 17:24Så sett minimum 70% kapasitet etter åtte år og 200.000km, og ubegrenset på defekt batteri. Det burde lett bli markedets beste garanti uten risiko ifølge dere?
Forsåvidt. Tesla går nok ikke for denne løsningen fordi de ikke har konkurrenter. Før eller senere kan det godt hende vi ser at de går for en eller annen løsning som dette.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Robert Sund

Det kan hende de er litt tilbakeholdne på grunn av GAAP (regnskaps-) reglene også. Tesla garanterte gjenkjøp til en grei pris ganske lenge, og regnskapsmessig ble det regnet som en større utestående forpliktelse enn det ville være naturlig å regne det som. Og det viste seg at kostnadene var neglisjerbare, og at denne teoretiske gjelden forsvant.

En god (batteri)garanti vil ligne.

Det ble uavlatelig hevdet i massemedia og fra "think-tank"s at Tesla var i dype økonomiske problemer fordi det er ført som gjeld. Det er vanskelig å vite hvor mye som er inkompetanse og hvor mye som er trolling eller shilling.

https://en.wikipedia.org/wiki/GAAP


I dag er tenketankene mer opptatt av å misforstå at investeringer er "det samme" som løpende driftsutgifter.

Så jeg mener Tesla like godt kan gi en grei garanti hvis de mener de kan stå inne for det. Det vil ikke påvirke påstandene til short-selgerne uansett.

Go-carter

Sitat fra: gr på torsdag 11. mai 2017, klokken 13:04
X5 er ikke konstruert for offroadkjøring eller krevende kjerreveier, og BMW kaller heller ikke sine "SUVer" for SUV, men SAV (Activity i stedet for utility.. det er tross alt ingen Geländewagen). Jeg vil påstå at jeg bruker vår til akkurat det produsenten har laget den for, og en Golf klarer ikke dekke det verken med eller uten fossilmotor. Heller ikke Model X.

Nå ble jeg nysgjerrig - hvorfor ikke? Vi gikk fra X6 til Model X og er strålende fornøyd (Sett bort i fra at det ikke er en 4-seter, men det er ingen krise)

SAV funker forøvrig overraskende bra i SUV-området også  :laugh: (ble litt OT nå)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA