Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etter Ampera E, hva bør man satse på?

Startet av AmocoCadiz, fredag 05. mai 2017, klokken 19:18

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 09. mai 2017, klokken 13:46
Styrken til Ampera-E slik jeg ser det:  Elbil med lang rekkevidde, lav pris, tilgjengelig nå.
Tilgjengelig nå er vel nokså misvisende. Tilgjengelig i 2019 er vel riktigere å si.

geear

Sitat fra: moby666 på tirsdag 09. mai 2017, klokken 18:31

Synes faktisk at egolf allerede i dag leveres med veldig lite utstyr. Må jo betale ekstra for keyless, ryggekamera, ryggesensor etc. Egolf mangler også masse utstyr man kan kjøpe på fossilgolf.
Det var ikke et spørsmål om utstyrspakke tilpasset din smak, men at mange vil ha Golf som konebil, og at det for mange da vil være viktigere med en hyggelig inngangspris enn kjøling i hanskerom, ACC, LED-lys, parksensorer, appstyring og stor navi (fire av disse seks har vel ikke Ioniq heller som standard). Jeg kunne fort kjøpt den med kun keyless (viktig på småkjøring) og parkeringssensorer til vårt bruk. X5en har for 371 000,- i ekstrautstyr, og ville ikke vært foruten mye av det, men det er fordi den har et helt annet bruksområde som hovedbil. De to bilene har helt forskjellige formål.

Per Leon Jonassen

Opels tesla killer
Det finnes et medisinsk utrykk for dette. napoeons.  syndrom
bestill tesla model3
Pers REN elbil.

eivhelle

Sitat fra: gr på tirsdag 09. mai 2017, klokken 19:28
Sitat fra: moby666 på tirsdag 09. mai 2017, klokken 18:31

Synes faktisk at egolf allerede i dag leveres med veldig lite utstyr. Må jo betale ekstra for keyless, ryggekamera, ryggesensor etc. Egolf mangler også masse utstyr man kan kjøpe på fossilgolf.
Det var ikke et spørsmål om utstyrspakke tilpasset din smak, men at mange vil ha Golf som konebil, og at det for mange da vil være viktigere med en hyggelig inngangspris enn kjøling i hanskerom, ACC, LED-lys, parksensorer, appstyring og stor navi (fire av disse seks har vel ikke Ioniq heller som standard). Jeg kunne fort kjøpt den med kun keyless (viktig på småkjøring) og parkeringssensorer til vårt bruk. X5en har for 371 000,- i ekstrautstyr, og ville ikke vært foruten mye av det, men det er fordi den har et helt annet bruksområde som hovedbil. De to bilene har helt forskjellige formål.
I teorien kan man nok si at en SUV med firehjulstrekk har et annet formål. Men i praksis brukes sjelden disse bilene faktisk til det formålet de er konstruert for : Offroad kjøring eller på krevende kjerreveier der vanlige biler ikke kommer frem.

Alt som skal til for å bruke en e-golf som hovedbil for en familie på 4, er litt tålmodighet og fornuftig pakking.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

AppleKnocker

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 09. mai 2017, klokken 22:45
Alt som skal til for å bruke en e-golf som hovedbil for en familie på 4, er litt tålmodighet og fornuftig pakking.
Hehe ;D

Hunden på taket, skiene med budbil, pulken blir hjemme og maks tre skift til hvert av barna? Handleposene kan man kanskje få levert på hytta i gokk av Adams matkasse...
Eller valg mellom å ha med sykler eller klær på ferie?

Det går sikkert for noen :+1:
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

doldis1

Sitat fra: TM på tirsdag 09. mai 2017, klokken 18:32
Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 09. mai 2017, klokken 13:46
Styrken til Ampera-E slik jeg ser det:  Elbil med lang rekkevidde, lav pris, tilgjengelig nå.
Tilgjengelig nå er vel nokså misvisende.
SitatTilgjengelig i 2019 er vel riktigere å si.

" Tilgjengelig i en alternativ virkelighet" er kanske enda riktigere å si  ;D

AmocoCadiz

Sitat fra: doldis1 på onsdag 10. mai 2017, klokken 00:31
Sitat fra: TM på tirsdag 09. mai 2017, klokken 18:32
Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 09. mai 2017, klokken 13:46
Styrken til Ampera-E slik jeg ser det:  Elbil med lang rekkevidde, lav pris, tilgjengelig nå.
Tilgjengelig nå er vel nokså misvisende.
SitatTilgjengelig i 2019 er vel riktigere å si.

" Tilgjengelig i en alternativ virkelighet" er kanske enda riktigere å si  ;D
Endog, første bilprodusent som eksklusivt kun leverer i Virtual Reality,
har ikke vært klar over at GM er så langt forran i teknologiutviklingen, er det Occuus Rift eller HTCVive Opel kjører på?....Duh!

AmocoCadiz

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 09. mai 2017, klokken 13:46
Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 09. mai 2017, klokken 02:16
er det ikke slik at styrken til AE i 2017 primært er stort batteri i kompakt størrelse.

Styrken til Ampera-E slik jeg ser det:  Elbil med lang rekkevidde, lav pris, tilgjengelig nå.

Det vi kan stå igjen med er rekkevidden, men der vil Opel bli stilt overfor nye konkurrenter som er mer effektive og har større batterier enn dagens biler.
Ja , hva står de igjen med som får AE levert i 2019?
Er det nok med stort batteri i liten bil til nærmere 400000kr?

Jeg tror elbiler levert i 2019 MÅ ha en grad av overbevisende autonomitet for å være kurante.
Sett  fra dagens erfaring med 100% førerkjørte biler, slik de har vært de siste 100 år, kan det være vansklig å forestille seg betydningen av autonome systemer.
Sannsynligvis snakker vi om en gamechanger i bilverden, som vil komme som selvfølgelig og forventet utstyr og være  standard på nye biler om kort tid.
Teknologien er ferdig nok utviklet for implementering allerede idag. Det er en grunn til at Tesla leverer dagens biler komplett med all hardware ferdiggjort og klar til bruk i bilen.
Begrensende lovgivning , sammen med mennesklig teknologi og forandringsskrekk er siste begrensning. Når det blir lovlig kommer forandringen fort.

Da holder det ikke å levere AmperaE i 2019 med et stakkarslig Opel eye kamera i ruta.

Og når bilen så skal selges  2022-2024 vil den være iskald fordi den mangler det alle ( folk flest utenom menn i aldersgruppen 20-40) som egentlig ikke liker særlig å kjøre bil men forventer autonomitet og vil bruke reisetiden på oppdatering av sosiale medier fra førersetet.

Et verditap værre en Think og Trillingen når de kom.

Tesla leverer det i Model 3 (og S og X) og Nissan Leaf i neste gen;

https://www.youtube.com/watch?v=GHgo7_F06Xw

https://www.engadget.com/2017/03/09/nissan-propilot-autonomous-driving-london/

AmocoCadiz

https://www.youtube.com/watch?v=oURBbJkP-2A&feature=youtu.be

"Is the Ampera E dead? No not completely.
If you are in Europe, you should pin your hope on the next Nissan Leaf, the upcoming Tesla Model 3 and the Renault Zoe, all of which have what it takes to bring Europe into the electric vehichle age.
The Bolt EV? Well I think its going to be victim of GM's disinterest of selling it and PSA's too for that matter."

Whoopsis GM, Opel and PSA....

eivhelle

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 09. mai 2017, klokken 23:59
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 09. mai 2017, klokken 22:45
Alt som skal til for å bruke en e-golf som hovedbil for en familie på 4, er litt tålmodighet og fornuftig pakking.
Hehe ;D

Hunden på taket, skiene med budbil, pulken blir hjemme og maks tre skift til hvert av barna? Handleposene kan man kanskje få levert på hytta i gokk av Adams matkasse...
Eller valg mellom å ha med sykler eller klær på ferie?

Det går sikkert for noen :+1:
I ditt tilfelle kan du i stedet ha to e-golfer og bruke begge to på ferie. Da får du til sammen mer lastekapasitet enn i en SUV og har to biler som er velegnet for bykjøring i hverdagen. Og du får vel omtrent 3 e-golfer til prisen av en X5.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

doldis1

 Hvorfor er det så lange bestillingstider på elbiler rent generellt ? Jo, fordi A -de fleste produsentene mangler
batterier og B - mange av disse modellene er compliance cars som produsentene er pålagt å produsere men
som de taper penger på ..!
Hos GM tar de likegodt begge stikkene, de mangler batterier - OG de taper penger ! Så hvorfor ( og hvordan) i
  all verden skulle de øke produksjonen av Bolt ?

Som jeg har sagt tidligere er det en grunn til at Carlos Ghosn og Nissan bruker laang tid på å få frem en
etterfølger til Leafen, og grunnen er opplagt at de ikke produserer compliance cars .
Og med det som målestokk ligger lista MYE høyere enn hos VW, Kia, GM osv......Nissan har faktisk tenkt
å tjene penger på elbil !
Det har Elon Musk også, klarer han å få model 3 på veien for 35 000 usd OG samtidig tjene penger på det
er han vår tids Henry Ford og TM3 den nye folkevogna, Ampera-e vil bli en kurositet i Norge spør du meg,
blir det levert over 50 biler er det et under..........

rolandvg99

Sitat fra: eivhelle på onsdag 10. mai 2017, klokken 09:42
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 09. mai 2017, klokken 23:59
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 09. mai 2017, klokken 22:45
Alt som skal til for å bruke en e-golf som hovedbil for en familie på 4, er litt tålmodighet og fornuftig pakking.
Hehe ;D

Hunden på taket, skiene med budbil, pulken blir hjemme og maks tre skift til hvert av barna? Handleposene kan man kanskje få levert på hytta i gokk av Adams matkasse...
Eller valg mellom å ha med sykler eller klær på ferie?

Det går sikkert for noen :+1:
I ditt tilfelle kan du i stedet ha to e-golfer og bruke begge to på ferie. Da får du til sammen mer lastekapasitet enn i en SUV og har to biler som er velegnet for bykjøring i hverdagen. Og du får vel omtrent 3 e-golfer til prisen av en X5.

Strengt talt er vel heller ikke Tesla Model S noe pakkesel med total lastekapasitet på 400-460 kg avhengig av utstyr.

PS. X5'en borti gata til 1,2 mil. har mindre plass og et vesentlig høyere forbruk enn min Grand Scenic 1,9. Utstyrsnivået er derimot en del vassere hos tysker'n...
"I like soul with a capital S"

timingbeltkiller

De fleste elbilkjøpere kjøpte den bilen de har
for å dekke et konkret kjørebehov.

Med mindre dette behovet i dag har endret seg vesentlig,
kan de med stor økonomisk fordel beholde bilen til den er utslitt
i stedet for å falle for fristelsen
(Les: reklamen) til å kjøpe siste nytt.

Siste nytt har uansett giga kort varighet.
Og så er det på igjen til glede for sleipe bilpushere
som vil ha fri adgang til pengebingen din.

Dette gjelder også de som fikk sin ampera-e våren/sommeren 2017.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

S4e

Sitat fra: doldis1 på onsdag 10. mai 2017, klokken 09:50
Det har Elon Musk også, klarer han å få model 3 på veien for 35 000 usd OG samtidig tjene penger på det
er han vår tids Henry Ford og TM3 den nye folkevogna, Ampera-e vil bli en kurositet i Norge spør du meg,
blir det levert over 50 biler er det et under..........

Jeg er en stor beundrer av Musk og håper Tesla lykkes med planene!

Men en utfordring for mange nordmenn er at han ikke prioriterer biltypen vi nordmenn vil ha. Jeg hadde reservert model X, men måkevinger og veldig dårlig bakseteløsning i starten gjorde at jeg hoppet av. Model Y kunne være noe, men igjen trussel om måkevinge. Bagasjeåpningen for model 3 er jo ikke optimal for mange av oss? Håpet her er tilhengerfeste og mulighet å feste takstativ uten sugepopper...



Tror derfor mange vil ha en model som Ae, selv om vi alle er skuffet over hva GM (og kanskje PSA?) finner på om dagen.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

AmocoCadiz

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 10. mai 2017, klokken 11:34
De fleste elbilkjøpere kjøpte den bilen de har
for å dekke et konkret kjørebehov.

Med mindre dette behovet i dag har endret seg vesentlig,
kan de med stor økonomisk fordel beholde bilen til den er utslitt
i stedet for å falle for fristelsen
(Les: reklamen) til å kjøpe siste nytt.

Siste nytt har uansett giga kort varighet.
Og så er det på igjen til glede for sleipe bilpushere
som vil ha fri adgang til pengebingen din.

Dette gjelder også de som fikk sin ampera-e våren/sommeren 2017.
Bilindustrien sikler på foreldelsestakten til elektronikk og mobilbransjen,
de vil vekk fra altfor lange modellsykluser på 6-9 år med facelift oppgradering innemellom hvert 3 år.

Elbilene blir rullende teknologidingser, hvor oppgraderingstakten vil følge på mye oftere. På elbiler har vi sett det spesielt med batterier, hvor du må kjøpe ny bil for å få nytt batteri (Egolf Ioniq Soul med flere) selv om batteri lett hadde passet inn i "gamle" modellen. Og der hvor bilprodusenten rensker miljøsamvittigheten (sic) og lar en oppgradere, er prisen ikke økonomisk forsvarlig.

Som det er formidlet i hundrevis av innlegg på net, AE er på topp i 2017, men samme utgave er allerede kraftig teknologisk akterutseilt i 2018 og ihvertfall 2019.

Hadde ikke GM kjørt den tåpelige complience strategien, ville AE fortsatt vært helt ok  senere også hvis det frie konkuransemarkedet hadde fått virke og den ble solgt for kr250000 i 2018 og kr199900 i 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA