Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etter Ampera E, hva bør man satse på?

Startet av AmocoCadiz, fredag 05. mai 2017, klokken 19:18

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 09. mai 2017, klokken 00:02
Alltid moro når media gjengir pressemeldinger fra annonsørene sine, og forsøker å pakke det inn som redaksjonelt stoff:  Bilnorge.no skriver om leveranseproblemene for Ampera-e og avslutter med følgende:

SitatOpel har priset Ampera-e meget aggressivt, så den vil nok tåle et påslag på 15.000 kroner og fortsatt være konkurransedyktig i markedet. Men det er selvsagt en irriterende beskjed å få for de som har bestilt bilen basert på den eksisterende prisen.

Vel, hvorvidt den er konkurransedyktig i markedet når man mottar bilen (i 2019?) gjenstår å se...
AmperaE og Opel vil  i årene fremover være langt mer følsomme for ev. forstyrrelser i form av tilbakekallinger, garantirep disputter, svakt NCAP resultat eller produksjonsdefekter av typ DU units som fallerer.

Etter den fordunstede og kaotiske leveransesituasjonen slik den er forespeilet flere år fremover, vil et slike uhell ramme Opel mye hardere enn f.eks Nissan eller Tesla, som i hvertfall har over minimum av kundetillit i markedet.

Hvordan gjengen på Kjeller som sliter med logistikken står rustet til å takle denne typen eventualiteter som for eller siden rammer de fleste  bilprodusenter kan man spekulere i, men får bilen en smekk på fingrene av den tekniske typen står ikke markedet med åpne armer i 2019, ikke engang i elbilsultne Norge.

AmocoCadiz

Litt tilbake til problemstillingen i trådtema
er det ikke slik at styrken til AE i 2017 primært er stort batteri i kompakt størrelse.
AE er lovet lik som nå pluss et rundtomspeil i 2018 og 2019.

Men duger det i 2018-2019?
Vil man ikke forvente at spesielt teknologidrevne biler som elbiler har større merverdi da?

Vi vet Tesla model3 utvikles med attraktiv og effektiv design, stor grad av autonom teknologi, OTA updates som vi vet kommer å bli brukt aktivt fra morselskapet, raskere lading, hengerfeste + + av godbiter.

Nissan Leaf har vist frem IDS konsept i flere variasjoner, felles for alle at de tør å legge merverdi i design og teknologi. Leaf har forlengst vist veldig gode ferdigutviklede autonome systemer ++

Ligger ikke dette i kortene for når vi skal velge elbil om 1-2 år,
at markedet forventer denne type ny teknologi og spennende design?

Kan man fortsatt selge trauste nonpremium elbiler i 2018/2019 til nesten 400k?

Videre med fokus på infrastruktur, tror jeg i tillegg at situasjonen endres mye i årene fremover 2018-2019-osv;
nemlig hurtigladene, de som vil forlenge levetid og bruksområde på elbiler med mindre enn 60kWh batteri.
Det bygges ut hurtigladere i forrykkende tempo i Norge, Skandinavia og Europa, med  stort nok og tett nok antall ladestasjoner med opptil 5-10 ladere på hver knutepunktlokasjon.
Da vil jo folk flests sjeldne langtursbehov kunne dekkes av disse.

Pluss at kommende biler klargjøres for raskere ladehastigheter.

Altså, igjen må elbiler fra nå av ha flere kvaliteter ved seg enn bare et stort batteri for å være konkuransedyktige i markedet fremover.

Egil Fonn

Enig med deg AmocoCadiz. Mye fokus på batteri kapasitet og rekkevidde. På langturer er det lade hastighet som gjelder. Min erfaring med Tesla S og BMW på langtur er at batteriet på i3 94ah er greit nokk på langtur, men kunne tenke meg lade hastigheten til Tesla som er 100kw+ VS i3 med maks 50kw. Etter vel 2 timer 150-200km må i3 lades 30-40 min mot Tesla som klarte seg med 15-20min. Hurtigere lade tid vil også frigjøre kapasitet på ladestasjonen. Pr i dag er det få ladere som leverer mer enn 50 kw/h, men de kommer. Jeg ville foretrukket rask lading framfor stor batteripakke til mitt bruksmønster.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

eivhelle

Problemet med å hele tiden vurderer det som kommer, er at det blir lansert nye mer attraktive alternativer lenge før du får levert det du vurderer i dag. Ampera-e og Model 3 får du ikke levert i overskuelig fremtid om du bestiller i dag. Samme for Audi e-tron og Jaguar I-pace.

Så for mitt vedkommende forholder jeg meg til det jeg kan få levert innfor 3-4 måneders tidsrom. Så jeg har vurdert e-golf, ionic og Model S opp mot hverandre. Og for mitt bruksmønster er e-golf det beste alterantivet som er tilgjengelig i dag. Model S er overkill og gi dårlig valutta for pengene siden jeg i hovedsak har mest småkjøring og derfor ikke prioriterer rekkvidde på langturer like høyt. Ioniq scorer høyt på energi effektivitet, men er for lav og uoversiktelig bak og mangler appstyring.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

doldis1

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 09. mai 2017, klokken 01:46

Hvordan gjengen på Kjeller som sliter med logistikken står rustet til å takle denne typen eventualiteter som for eller siden rammer de fleste  bilprodusenter kan man spekulere i, men får bilen en smekk på fingrene av den tekniske typen står ikke markedet med åpne armer i 2019, ikke engang i elbilsultne Norge.

Tja, det har vistnok vært et par tilfeller i California der Bolt har vist tendenser til autonom oppførsel i
level 6 ....? De våknet til liv midt på natten og forsøkte å ta seg ut av garagen helt på egen hånd  ;D ;D

Jeg tror ledelsen i GM er veldig usikre på hva de skal gjøre med Bolten/Amperaen. I utgangspunktet var
nok denne tenkt som en compliance car som skulle kjøres i så små serier så de kunne leve med tapet.
Så ser de reaksjonen i lille Norge og kjenner nok på usikkerheten om det er fremtiden de ser eller ikke..?
Husk at mottagelsen av bolt i statene er mildt sagt lunken, forhandlerne vil ikke selge den og kundene
vil ikke ha den..
I tillegg er nok GM smertelig klar over hvilke investeringer som skal til for å gjøre Bolt lønnsom. Jeg
tipper de velger å sette hele elbilsatsingen på vent og hvis det stemmer blir nok Ampera-e en skjelden fugl
å se i Norge ...
Fint for Tesla og Nissan som kan legge ytterlige 4000+ bestillinger i bunken da

rolandvg99

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 09. mai 2017, klokken 10:07
Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 09. mai 2017, klokken 01:46

Hvordan gjengen på Kjeller som sliter med logistikken står rustet til å takle denne typen eventualiteter som for eller siden rammer de fleste  bilprodusenter kan man spekulere i, men får bilen en smekk på fingrene av den tekniske typen står ikke markedet med åpne armer i 2019, ikke engang i elbilsultne Norge.

Tja, det har vistnok vært et par tilfeller i California der Bolt har vist tendenser til autonom oppførsel i
level 6 ....? De våknet til liv midt på natten og forsøkte å ta seg ut av garagen helt på egen hånd  ;D ;D

Jeg tror ledelsen i GM er veldig usikre på hva de skal gjøre med Bolten/Amperaen. I utgangspunktet var
nok denne tenkt som en compliance car som skulle kjøres i så små serier så de kunne leve med tapet.
Så ser de reaksjonen i lille Norge og kjenner nok på usikkerheten om det er fremtiden de ser eller ikke..?
Husk at mottagelsen av bolt i statene er mildt sagt lunken, forhandlerne vil ikke selge den og kundene
vil ikke ha den..
I tillegg er nok GM smertelig klar over hvilke investeringer som skal til for å gjøre Bolt lønnsom. Jeg
tipper de velger å sette hele elbilsatsingen på vent og hvis det stemmer blir nok Ampera-e en skjelden fugl
å se i Norge ...
Fint for Tesla og Nissan som kan legge ytterlige 4000+ bestillinger i bunken da

Hadde Bolt hatt samme kupémål og bagasjeplass fordelt på 2x5 meter hadde amerikanerne kjøpt som gale. De liker å ta plass og vise at "her kommer jeg". Om bilen er praktisk later til å spille mindre rolle... ;)
"I like soul with a capital S"

Robert Sund

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 09. mai 2017, klokken 10:07
Husk at mottagelsen av bolt i statene er mildt sagt lunken, forhandlerne vil ikke selge den og kundene vil ikke ha den..
Ja, det er observert rekker med Bolt som står og støver ned hos noen forhandlere. Mens det finnes endel kunder andre steder som ikke får kjøpe, spesielt i andre stater.

Tester som er gjort tidligere hos forhandlere i USA har avdekket mye rart når det gjelder "salg" av elbiler. Så det er ikke usannsynlig at det er litt av forklaringen fremdeles.

Generelt er det samrøre mellom kontrollorganer og industri der. Og sponsing av politikere (og superPAKs). Med absurde og latterlige konsekvenser.

Jeg tror det hadde fungert bedre med litt mere fokus på å selge bilene til de som faktisk vil ha dem.


Hvis GM er seriøse da.

doldis1

 
SitatHvis GM er seriøse da.

Ha,ha, det er de opplagt ikke, den eneste grunnen til at GM's Bolt eksisterer er GM skal kunne fortsette å
selge de andre bensinslukerne sine i California ........ :laugh:

geear

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 06. mai 2017, klokken 23:57
Det er vel omtrent bare i Norge el-bil er billigere en tilsvarende ICE-utgaver - derav etterspørselen. Billigste Golf i Tyskland koster ca halvparten av e-Golf. Kan kjøpe hysterisk dyrt drivstoff og betale latterlig mye vei-/bomavgift før det lønner seg med elbil for den gjengse tysker.  Hadde billigste Golf kostet kr 160 000,- her til lands, hadde e-Golf stått så og si urørt i utstillingene her også.

Kun GTE og R koster mer i Volkswagens Golf-sortiment.
Men hvorfor selges e-Golf kun med utstyrsnivå Highline+? Jeg kan skjønne at det kan være interessant med en skjerm på en elbil, men man MÅ ikke ha det. Det er vel også bevist av andre merker. De burde kunne redusert prisen på e-Golf med en god del penger uten kjøleskap i hanskerom, stor navi, appstyring, ACC og alt mulig slags greier, og prøvd å få den inn som en volummodell a la fossilvariantene. En e-Golf passer perfekt til daglig butikk og barnehagebruk, lokal småkjøring, og da trenger man ingenting fancy. De som eventuelt ville hatt den som hovedbil kunne heller valgt utstyr de mente var nødvendig. Der er jo faktisk også 190km-varianten egentlig nok.

Opel har klart å få rekkevidden opp på et nivå som kvalifiserer til hovedbil/familiebil, men samtidig glemt å tilby utstyr folk vil ha på en hovedbil - og samtidig puttet i en batteripakke som gjør at de priser seg ut av konebilsegmentet dersom de skal tjene penger på den.

doldis1

 
SitatMen hvorfor selges e-Golf kun med utstyrsnivå Highline+?

De kan ikke selge en billigmodell fordi de ikke har nok batterier .......

Gordon Retriever

Sitat fra: gr på tirsdag 09. mai 2017, klokken 13:27
Men hvorfor selges e-Golf kun med utstyrsnivå Highline+?

For å gjøre det lettere for kunden å akseptere den voldsomme merprisen på el-utgaven, slik at denne virker mye mer eksklusiv og påkostet enn den spartansk utstyrte fossil-innstegsvarianten.

Gordon Retriever

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 09. mai 2017, klokken 02:16
er det ikke slik at styrken til AE i 2017 primært er stort batteri i kompakt størrelse.

Styrken til Ampera-E slik jeg ser det:  Elbil med lang rekkevidde, lav pris, tilgjengelig nå.

Det vi kan stå igjen med er rekkevidden, men der vil Opel bli stilt overfor nye konkurrenter som er mer effektive og har større batterier enn dagens biler.

gigafactory

Sitat fra: Robert Sund på tirsdag 09. mai 2017, klokken 12:08
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 09. mai 2017, klokken 10:07
Husk at mottagelsen av bolt i statene er mildt sagt lunken, forhandlerne vil ikke selge den og kundene vil ikke ha den..
Ja, det er observert rekker med Bolt som står og støver ned hos noen forhandlere. Mens det finnes endel kunder andre steder som ikke får kjøpe, spesielt i andre stater.

Tester som er gjort tidligere hos forhandlere i USA har avdekket mye rart når det gjelder "salg" av elbiler. Så det er ikke usannsynlig at det er litt av forklaringen fremdeles.


Ja, MYE rart i det forhandlernettet der.

http://insideevs.com/5000-market-adjustment-added-chevrolet-bolt-california-dealership/

S4e

Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 09. mai 2017, klokken 06:31
Enig med deg AmocoCadiz. Mye fokus på batteri kapasitet og rekkevidde. På langturer er det lade hastighet som gjelder. Min erfaring med Tesla S og BMW på langtur er at batteriet på i3 94ah er greit nokk på langtur, men kunne tenke meg lade hastigheten til Tesla som er 100kw+ VS i3 med maks 50kw. Etter vel 2 timer 150-200km må i3 lades 30-40 min mot Tesla som klarte seg med 15-20min. Hurtigere lade tid vil også frigjøre kapasitet på ladestasjonen. Pr i dag er det få ladere som leverer mer enn 50 kw/h, men de kommer. Jeg ville foretrukket rask lading framfor stor batteripakke til mitt bruksmønster.

Ladehastighet er helt klart viktig på langtur. F.eks. så er det ikke så forlokkende å kjøre Ampera E fra Oslo til København, fordi en vil bruke en god del tid på lading underveis. Her er Tesla mye bedre.

Men rekkevidde er også veldig viktig. Fint med en pause når du kjører godt over 3 timer, men det er ikke OK å stoppe for kortere turer. Med Ampera E behøver jeg ikke å stoppe når jeg kjører til hytta (så og si hver helg). En får også mye større fleksibilitet i hverdagen med større batteri.

Ser derfor ikke behov for enda lenger rekkevidde enn Ampera E eller Tesla - her er ladehastighet saken. Men de andre biltypene trenger lenger rekkevidde etter mitt syn for å fungere som hovedbil, og ikke bare økt ladehastighet.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

moby666


Synes faktisk at egolf allerede i dag leveres med veldig lite utstyr. Må jo betale ekstra for keyless, ryggekamera, ryggesensor etc. Egolf mangler også masse utstyr man kan kjøpe på fossilgolf.

Sitat fra: doldis1
link=topic=33406.msg574939#msg574939 date=1494329909

SitatMen hvorfor selges e-Golf kun med utstyrsnivå Highline+?

De kan ikke selge en billigmodell fordi de ikke har nok batterier .......

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA