Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etter Ampera E, hva bør man satse på?

Startet av AmocoCadiz, fredag 05. mai 2017, klokken 19:18

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 07. mai 2017, klokken 09:54
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 06. mai 2017, klokken 21:17Det er altså snakk om folkelige biler, i folkelig prisklasse med en "folkelig" rekkevidde, altså Zoe, AE eller tilsvarende. IKKE en Tesla S.
Så, med mindre du sitter på nyheter som jeg ikke har er du kanskje likevel enig i at man må vente til 2020?
Bestiller man en Model 3 i dag så vil jeg tro at det er fortsatt en god sannsynlighet for at man får den i 2018. Det er kanskje 500k reservasjoner i dag, men mange av disse vil nok falle fra når mer informasjon blir kjent. Norge er også ett høyt prioritert marked utenfor USA, foran mange andre markeder, noe som betyr at man fort kommer foran mange andre i køen.

Jeg forventer en produksjon på 50-75k Model 3 i 2017 og ~350k Model 3 i 2018. Det er altså 400-425k Model 3 levert ved utgangen av 2018. Det er så klart en del usikkerhet i forhold til dette, men tallene henger sammen med signalene fra Tesla.

Selv om en ny reservasjon skulle få levering i begynnelsen av 2019, så vil man også ha muligheten å kjøpe en Model 3 brukt i 2018. Kanskje vil man måtte betale noen tusen mer enn å kjøpe bil fra Tesla, men det er kanskje verdt det for å slippe ventetid.
I lys av siste dagers info om mangel på levering av AE i ALLE MARKEDER utenom USA,
skjønner jeg at vi var utrolig blåøyd og naive i å svelge GM's og Opels bullshit.

I lys av dette fremstår jo Musk som nøktern og troverdig, og er enig i at Tesla 3 seilte opp som sterk og mer og mer sannsynlig mulighet.

At Tesla 3 på alle plan ville være mere attraktiv, design og utseendemessig tviler jeg heller ikke på.

AmperaE fremstår som en Toyota, kjedelig og grå, men utprøvd og flott for folk flest fordi den blir masseprodusert i millioner.
Bare det at AE knapt produserer noenting i fabrikken i Michigan, og har vist seg ikke ha noen særlig planer om det heller.

Når nå AmperaE frister med prisøkning på 15000kr og avansert utstyr som 360graders speil a la Nissan Juke 2015 og fjerning av elspeil (er det mulig?!?)
fremstår det alt tydeligere hva som er verdt å vente på

doldis1

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 07. mai 2017, klokken 16:31
Tullball.

For det første har han lovet mer enn oppstart, han har lovet volum.
Ingen i Tesla blir straffet for at uforutsette ting skjer. Og det er nettopp uforutsette ting som kommer til å skje. Ref det kjente, det kjente ukjente og det ukjente ukjente. Alt kommer. Garantert.


Jepp, og i tillegg kommer trolig volum ......
Ser ikke ut som om bilbransjen har skjønt noe av Tesla og Elon Musk så langt og når eller hvis de våkner
opp av tornerosesøvnen vil trolig rundt halvparten av de være døde...
Hvis de leser seg opp litt på SpaceX vil de skjønne hva som kommer, deres nyeste Falcon rakett bærer
doble nyttelasten til 1/3 av prisen til konkurrentene  ( som forøvrig er Kina og Russland )......
Full knockout til Musk på en arena som får bilbransjen til å ligne en samling hvilehjem for avdanka NAVere..

Når det gjelder GM's Bolt, hvorfor velger en Amerikansk bilprodusent å lage en hatchback som sin første
elbil ?  ;D   svaret sier seg vel selv....

...

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 07. mai 2017, klokken 17:34
Når nå AmperaE frister med prisøkning på 15000kr og avansert utstyr som 360graders speil a la Nissan Juke 2015 og fjerning av elspeil (er det mulig?!?) fremstår det alt tydeligere hva som er verdt å vente på
Litt vel mye krisemaksimering nå?

360 graders kamera er kan hende ikke kompatibelt med elektrisk innfellbare speil.

Crown

Sitat fra: nix på søndag 07. mai 2017, klokken 19:20
Litt vel mye krisemaksimering nå?

360 graders kamera er kan hende ikke kompatibelt med elektrisk innfellbare speil.

Eh jo, det funker fint på Leaf :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

doldis1

#34
Sitat fra: nix

quote]Litt vel mye krisemaksimering nå?



Nei, egentlig tror jeg tvert om det kommer mer dårlig nytt for folk som har bestillt Ampera-e. Skulle likt
og hørt når GM og PSA forhandlet om hvem som plukker opp regningen på 9000 USD pr. solgte bil....?
Dette kan fort bli eventyret om keiserens nye bil spør du meg  ;D
Tilbake i virkelighetens verden tror jeg derimot vi får se mye TM3 og nyLeaf utover senhøsten.

Knut Røe

Sitat fra: doldis1 på søndag 07. mai 2017, klokken 21:17tror jeg derimot vi får se mye TM3 og nyLeaf utover senhøsten.
Hvertfall på en skjerm om ikke annet.
I levende live kommer nok ingen av de dette året hit til lands.

Gordon Retriever

Jeg tror trådstarter er inne på svaret i åpningsinnlegget:  TM3 eller nye Leaf.

Det virker som om GM følger i sporet Hyundai/Kia har kjørt opp tidligere:  Presenter interessant bilmodell, få rosende presseomtale, produser deretter kun så mange man selv vil.

Det vakte oppsikt da Hyundais Ahn Byung-ki sist høst uttalte at rekkevidden til Ioniq EV ikke var lang nok, og at man så tidlig som i 2018 tok sikte på å ha en modell med mye større rekkevidde.  For salgsapparatet man antar stod klart til å selge så mange elektriske Ioniq det klarte, var ikke dette noen typisk ønskestart, og det er lett å fristes til å tro at det neste møtet innad i Hyundai kunne arte seg omtrent som dette:

https://www.youtube.com/watch?v=-eNnu5ODlrU

Eller var Ahns utspill nøye planlagt? 
Tesla har gjort oss kjente med ordet "anti-salg":  Produsenten har så mange forhåndsbestillinger av Model 3 at de kan tillate seg å la være å oppfordre flere til å bestille bilen. For Hyundais del tror jeg det hele styres av et ønske om ikke å øke produksjonen av Ioniq EV over et visst nivå - kanskje styrt av antallet tilgjengelige batteripakker.

Tenk hvis alle kunne vært så ærlige som Fiat-Chrysler sjef Sergio Marchionne som for tre år siden hadde dette budskapet til kunder som var interesserte i å kjøpe Fiat 500e: "Jeg håper du ikke kjøper den, for hver gang jeg selger en koster det meg USD 14000. Jeg er ærlig nok til å fortelle deg det. Jeg vil selge minimumsantallet jeg må, og ikke en eneste mer," sa han om el-utgaven av Fiat 500.

Dermed virker det som vi står igjen med ironien i at de to tryggeste kortene å satse på er Model 3 og nye Leaf; to biler som ennå ikke er formelt lansert.

doldis1

#37
 @ Gordon Retriever  :+1:  ;D Fin film fra "styrerommet" til Hyundai !
Her er en link som antyder hvor dette bærer :
    https://www.fool.com/investing/2017/05/04/tesla-incs-model-3-reservations-are-climbing-every.aspx

Hvor Elon Musk uttalte følgende:
Sitat. We anti-sell the Model 3. But I mean, that's reservations continue to climb week after week. No advertising, anti-selling, nothing to test drive, still grows every week.


AmocoCadiz

Sitat fra: doldis1 på søndag 07. mai 2017, klokken 22:58
@ Gordon Retriever  :+1:  ;D Fin film fra "styrerommet" til Hyundai !
Her er en link som antyder hvor dette bærer :
    https://www.fool.com/investing/2017/05/04/tesla-incs-model-3-reservations-are-climbing-every.aspx

Hvor Elon Musk uttalte følgende:
Sitat. We anti-sell the Model 3. But I mean, that's reservations continue to climb week after week. No advertising, anti-selling, nothing to test drive, still grows every week.
Men depositumene har vist synkende tendens helt siden 2016, selv om det fortsatt er stor nok sum av depo-lån som Tesla har takket være reservasjonene, og bidrar til utviklingen av model3.

Ikke helt lett å analysere all informasjon som strømmer på;
"It rose to an all-time high during the third quarter 2016 with close to $700 million in customer deposits, but it has been falling every quarter since."
https://electrek.co/2017/05/05/tesla-model-3-reservations-3/

AmocoCadiz

Sitat fra: tiger`n på søndag 07. mai 2017, klokken 21:27
Sitat fra: doldis1 på søndag 07. mai 2017, klokken 21:17tror jeg derimot vi får se mye TM3 og nyLeaf utover senhøsten.
Hvertfall på en skjerm om ikke annet.
I levende live kommer nok ingen av de dette året hit til lands.
Eller så gjør det faktisk det,
har hørt om bilprodusenter som vil prioritere Norge som første land pga langtkommen elbilkultur.

Skal bare få sendt over en sånn ca 200st så har de slått AE også i leverte biler.

Knut Røe

At deposits blir mindre må jo bety at flere trekker seg fra køen enn de som legger inn som nye kunder.
De som følger med nøye på ting, hvor lang tid gikk det fra leveringer startet i US til de startet her til lands på hhv model S og model X?
Dette er jo en liten pekepinn hvertfall på hva man kan forvente på 3.
Blir sikkert rundt september før kunde leveringer starter i US?

Espen Hugaas Andersen

#41
Sitat fra: tiger`n på mandag 08. mai 2017, klokken 00:44At deposits blir mindre må jo bety at flere trekker seg fra køen enn de som legger inn som nye kunder.
Nei, man har ikke tilstrekkelig informasjon om hva som inngår i totalen for å si nøyaktig hva som skjer med køen. Det som ligger og har ligget i depositumsbeløpet er:

- 10.000 kroners reservasjoner av Model 3
- 15-31.000 kroners depositum/reservasjoner av Model S og Model X
- 230.000 kroners signatur reservasjoner av Model X
- Biler som er betalte men ikke overtatt av kjøper, altså opp mot 1.300.000 per bil.

De siste tre punktene kan ha sunket mens reservasjonene av Model 3 kan ha gått opp. Og Tesla sier at det er dette som har skjedd.
Sitat fra: tiger`n på mandag 08. mai 2017, klokken 00:44De som følger med nøye på ting, hvor lang tid gikk det fra leveringer startet i US til de startet her til lands på hhv model S og model X?
Dette er jo en liten pekepinn hvertfall på hva man kan forvente på 3.
Blir sikkert rundt september før kunde leveringer starter i US?
Jeg tror de første leveringene havner i juli. Men da er det noen få leveringer til Tesla ansatte og investorer. Leveransene bør ta seg opp i august/september.

Når det gjelder Model X ble det levert en håndfull i september 2015, men leveransene startet ikke skikkelig før sent i desember. De første leveransene kom til Norge i juli. Altså det tok 7-10 månder, litt utifra hvordan man regner. På Model S var det over ett år, ca fra sommeren 2012 til høsten 2013.

Q1 2018 er trolig ikke urimelig å forvente for noen RWD leveranser i Norge, mens stort volum neppe kommer før Q2 2018.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

 
SitatIkke helt lett å analysere all informasjon som strømmer på;
"It rose to an all-time high during the third quarter 2016 with close to $700 million in customer deposits, but it has been falling every quarter since."

Joda, men det som gjør Elon Musk til Elon Musk er at de eneste regler han følger er sitt eget indre kompass..
Sier ikke at så er tilfelle men Musk har faktisk tømt denne kontoen ved en tidligere anledning og brukt pengene
på Teslas daglige drift .......... ;D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: doldis1 på mandag 08. mai 2017, klokken 09:14Joda, men det som gjør Elon Musk til Elon Musk er at de eneste regler han følger er sitt eget indre kompass..
Sier ikke at så er tilfelle men Musk har faktisk tømt denne kontoen ved en tidligere anledning og brukt pengene
på Teslas daglige drift .......... ;D
Det beløpet som det er snakk om står ikke nødvendigvis på en sperret konto. Beløpet er det som er oppgitt under gjeld, og beløpet vil være det samme om pengene står på sperret konto eller er brukt opp. Gjelden er like stor uansett. I noen stater i USA vet jeg at det er krav om at pengene settes på en sperret konto, men det gjelder ikke de fleste statene eller landene i verden.

Men det er ikke slik at Tesla har behov for pengene per i dag, de har vel ca 4 mrd dollar på konto.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Gordon Retriever

Alltid moro når media gjengir pressemeldinger fra annonsørene sine, og forsøker å pakke det inn som redaksjonelt stoff:  Bilnorge.no skriver om leveranseproblemene for Ampera-e og avslutter med følgende:

SitatOpel har priset Ampera-e meget aggressivt, så den vil nok tåle et påslag på 15.000 kroner og fortsatt være konkurransedyktig i markedet. Men det er selvsagt en irriterende beskjed å få for de som har bestilt bilen basert på den eksisterende prisen.

Vel, hvorvidt den er konkurransedyktig i markedet når man mottar bilen (i 2019?) gjenstår å se...


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA