Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etter Ampera E, hva bør man satse på?

Startet av AmocoCadiz, fredag 05. mai 2017, klokken 19:18

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Opel og spesielt GM har nå rotet til produksjon og levering av AmperaE til å nærmest havarere sin egen gullposisjon og marked.

Med en rett og slett tåpelig leveringstakt i 2017 av AE med kun 120 biler i juni og 1-200 i august står det igjen ca 3700 kunder uten utlovet bil.
Levering var publisert i et lavt men jevnt tempo gjennom 2017 og videre, noe som innebar en overskuelig situasjon.
Nå står folk igjen med en skriftlig kontrakt, hvor Opel Norge likevel krever et tillegg på kr 15000 for å levere bilen i 2018 eller 2019.

Denne håndteringen svekker ytterligere Opel som et merke med lavt salg fra før, og hvordan de skal klare å håndtere oppfølging, garanti og reparasjoner for AE kan man bare spekulere i.
Den plutselig totale usikkerheten om levering  i 2018 eller 2019, gjør at man heller prioriterer å heller se etter et bilmerke som faktisk bryr seg om å lage og levere elbiler.

Både Tesla3 og ny Leaf er seriøse produsenter som vil lage et produkt vel så bra som AE. Er disse de mest seriøse alternativene når vi nå river AE kontrakten , eller er det andre produsenter som ligger i startgropen for et spennende alternativ?
( Tenker ikke primært en praktisk vurdering av typ "har 8 mil til og fra jobb om vinteren og må komme frem o tilbake", men en mer open og fremtidsrettet vurdering av ny elbil som gir noe mer enn akkurat nok av hva som trengs, men som har noe verdt å vente på eller som åpner for andre kjøreturer enn de helt basale. Og i tilnærmet samme størrelse og prisklasse som AE da)

Crown

#1
Hadde alt i boks helt til du sa siste setning om prisklasse som Ampera-E, nemlig Audi e-Tron :-D

Men Nissan leker ikke elbil, det har de vist med Leaf og 30.000 solgte eksemplarer i Norge. Jeg har veldig tro på at når nye Leaf kommer så vil det være en fiks ferdig bil som kan leveres i stort antall, og ikke noe som er laget for å få media til å skrive masse fint om merket og så bryr de seg ikke med å levere (les: Opel). Det blir nok heller ikke en bil der kundene må finne seg i å være betatestere i begynnelsen, slik som Tesla har en tendens til.

Edit: Kia kommer også med Niro Electric, Hyundai får større Ioniq-batteri (og sikkert fikset litt småting fra nå) og mini-SUV'en Kona. Så istedet for å vente til 2019 på Ampera-E vil du nok få bedre biler fra andre merker før den tid.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

AmocoCadiz

Sitat fra: Crown på fredag 05. mai 2017, klokken 20:18
Hadde alt i boks helt til du sa siste setning om prisklasse som Ampera-E, nemlig Audi e-Tron :-D

Men Nissan leker ikke elbil, det har de vist med Leaf og 30.000 solgte eksemplarer i Norge. Jeg har veldig tro på at når nye Leaf kommer så vil det være en fiks ferdig bil som kan leveres i stort antall, og ikke noe som er laget for å få media til å skrive masse fint om merket og så bryr de seg ikke med å levere (les: Opel). Det blir nok heller ikke en bil der kundene må finne seg i å være betatestere i begynnelsen, slik som Tesla har en tendens til.

Edit: Kia kommer også med Niro Electric, Hyundai får større Ioniq-batteri (og sikkert fikset litt småting fra nå) og mini-SUV'en Kona. Så istedet for å vente til 2019 på Ampera-E vil du nok få bedre biler fra andre merker før den tid.
Ja kommer mange lekre elbiler i øvre prisklasser, de vil være med å drive utviklingen, gjøre elbiler mer sexy og attraktive.

Bare å smake på ordene "Leaf 30.000 solgte eksemplarer i Norge." blir nærmest absurd i lys av de patetiske leveransene 2017 fra Opel.
Blir Leaf moderne nok ( de har allerede jo vist glimrende ferdigutviklede autonome systemer) og mere energieffektiv ( ned mot Ioniq nivå, noe formen på bil skulle tilsi de får til) kan det godt være 40 kWh batteri duger godt nok for de fleste. Stadig oppgradering og oppdatering av Leaf viser de også tar elbilen seriøst.

Presenter nye Leaf 15 september Nissan,
så har dere hundrevis av skuffede AE kontraktsholdere som gir slipp på kontrakt før siste september og heller går for Leaf.

Men samtidig som nevnt andre steder her inne ,
reservasjonen av Tesla 3 gir stadig mer og mer mening når vi ser hvor svakt i praksis fortsatt stor bilprodusenter håndterer elbilkonseptet.

Knut Røe


i05L0

#4
Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 05. mai 2017, klokken 19:18
Opel og spesielt GM har nå rotet til produksjon og levering av AmperaE til å nærmest havarere sin egen gullposisjon og marked.

Det er fantastisk å være vitne til at bilmarkedet som vi kjenner det, rakner fullstendig foran øynene (lommebøkene) våre. Her sitter vi og KREVER gode elbiler fordi Tesla har satt standarden. Og markedslederne klarer ikke å levere! Hvor er Volvo? Mercedes? Audi? Honda? De kommer med konseptmodeller og hybrider og løfter om det ene og det andre. Det er "hype" og luft og tullball! De lover oss flotte familiebiler i 2020 - men hvor er hurtigladerne deres? Hva slags standarder vil de legge seg på? Skal vi stå på Bismo i to timer midt på natten mens Teslaene suser forbi etter 20 minutter på Nebbenes?

Jeg kjører BMW i3 i dag og håper de har strategiene klare. Jeg forventer nesten en oppgradering til 50kWh i løpet av 2017. Hvis ikke blir det Tesla M3 fra 2018.
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Trekkoppbil

Vi må vel bare innse at småbiler i 60kwt-klassa er mer eller mindre framtidsdrøm hos alle 3 leverandørene, og vi må være glade for at noen prøver å få det til på hver sine måter. GM satser på billige Korea-batterier til 145$/kwt på 400-500kg, mens jeg har sett en pris på 300usd/kwt for en type Leafbatterier.  Nissan fikk egen produksjonskapasitet på flere hundre tusen batterier i året for noen år sida uten at produksjonen har tatt helt av, og Tesla drømmer om å få minst like stor kapasitet i framtida. GM har hele tida annonsert lågvolumproduksjon av sine biler, og de kjøper batterier, og jeg forstår godt at de vil satse sånn, og vi må ta Ampera-E for det den er. Jeg er også tvilende til at Tesla vil klare å levere kvaliteten som kreves til masseproduksjon de aller nærmeste åra.

Er det ikke enkelte tyske biler som kommer i 30-40kwt-klassa i dag? Det kan fungere som pendlerbil for mange, men det kan være kjedelig å bruke mye penger på en ny bil i dag, dersom drømmebilen kommer om kanskje ett, to eller tre år.  Jeg trur vi kan leve sånn i flere år frammover, med håpet om at min drømmebil kommer om ett eller to år. Man vil alltids vente på en mer passende bil med 4-hjulstrekk, eller hengerkrok, som stasjonsvogn, med adaptiv CC eller hva det måtte være.
Vil man ikke investere så mye nå, så kan man se seg etter 30kwt-usa-Leaf til 200 000 kr på bruktmarkedet. Eller man kan se seg om etter en eldre Leaf i 100 000-kroners-klassen, hvis man finner en med nyere batteri, og man setter inn bensinvarmer, så kan man komme et stykke for rimelig pris, for den som klarer å kjøre langt med små marginer.

Turbonegro

Ser Opel allerede har begynt å levere til Nederland (11 registrerte i april). Hjelper nok ikke at Opel blir fransk og at GM sitter på teknologien. Uansett - ikke klare å levere innenfor tidsrommet de har lovet (eller i hvert sterkt indikert), og på toppen av dette forlange prispåslag må jo være en usedvanlig dårlig markedsmessig beslutning. Særlig sett i lys av at "traurige" Opel nå hadde en gylden mulighet til å rykke rett opp i EV-elitedivisjonen. Tidsvinduet lukkes raskt ettersom ny modeller kommer. For skuffede kunder - inklusive meg selv - bør Opel (eller PSA, som etterhvert bestemmer) tilby et prisavslag snarere enn prispåslag. Som en fornøyd C-Zero eier er jo dette forsmedelig å se.

AmocoCadiz

Sitat fra: tiger`n på fredag 05. mai 2017, klokken 20:40
Podcast fra E24 om lading av biler blant annet, PR-sjefen for Opel Norge er gjest
http://e24.no/podcast/valebrokk-og-co/nakommerladerko-angstenforelbil-eierne/
Som forventet mye tåkeprat og lite konkret, godt hjulpet av journalister som bare stilte snille spørsmål.
Opels PR sjef sine svadasvar om at ting tar tid fordi det å utvikle produksjonslinjer for elbil tar årevis av planlegging holder ikke mål  for GM ihvertfall.
GM har hatt sitt battery laboratory i årevis, de har levert og utviklet teknologi til Volt og klart å skru de sammen i brukbar produksjonstakt.
Mest talende spm som Opels PRsjef ikke svarte på var spm:
Hva skjer nå når det kommer tusenvis av AmperaE på veien i Norge?....Hrm -tusenvis?

Knut Røe

Jeg likte den "Hva vil skje med ladenettverk og bensinstasjoner når Opel og Pettersen dumper flere tusen Ampera-E på norske veier??? Vil man få ladekøangst i stedet for rekkeviddeangst?"
Lystig lytting dette. Vil vel ta noen år for Opel å levere så mange biler, om noen gang. Ampera-E i Norge kan bli veldig kortlivet når man har PSAs oppkjøp som bakteppe og GMs (med vilje) trege produksjon av bilen.
Tør man tro på maks et par tusen leverte før det blir slutt på den?
Er jo begrenset hvor lenge og mye GM gidder å tape penger på å levere biler til et merke de egentlig har solgt, eller inngått intensjonsavtale om å selge.

tomrh

Jeg tror kanskje ikke Audi e-Tron blir så dyr som det spekuleres i. For å få €4000 i elbilrabatt i Tyskland må nemlig startmodellen koste max €60.000. Tror Audi vil satse hardt på det, om de ønsker volum på salget. Trekk fra 19% tysk moms og legg på 0% norsk moms. Da kommer jeg ned på ca. €47.000 for en ribbet bruktimportert e-Tron + transport kostnader. Dvs. under en halv mill.

Men i så fall, første «billige» elektriske SUV...klarer de å levere eller blir det type AE på nytt?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Kanutten

Sitat fra: i05L0 på fredag 05. mai 2017, klokken 21:08
Det er fantastisk å være vitne til at bilmarkedet som vi kjenner det, rakner fullstendig foran øynene (lommebøkene) våre. Her sitter vi og KREVER gode elbiler fordi Tesla har satt standarden. Og markedslederne klarer ikke å levere! Hvor er Volvo? Mercedes? Audi? Honda?

Norge er i en særstilling når det gjelder elbil, og samtidig et knøttlite marked. Jeg tror det primært er viljen og ikke evnen som gjør at de store ikke leverer elbiler enda.

nr1rayner

Mercedes, Honda (og Toyota) er vel noen av de som rotet seg bort i Hydrogen og påstod hardnakket at det var fremtiden. Om jeg ikke husker helt feil her, A-klasse var vel allerede da den kom en gang på 90-tallet designet for å kunne ha flere typer drivstoff, hvor hydrogen var den viktigste alternative.
Nå har vel flere, litt for sent, innsett at det ikke holder med "kommer bare vann ut av eksosrøret", men at elbilen faktisk er overlegen.
Så mange produsenter henger nok et godt stykke etter fordi de rett og slett har satset på feil teknologi.

Skuffende å se at e-Golf bare kommer med en liten oppdatering når Opel har truet med 60kWh. Jeg har satt minimum 40kWh som krav til å bytte Leafen, så rett over 30 holder ikke.

Sett bort fra Zoe, som allerede er der, holder jeg knappen på at Leaf dukker opp.
PSA skal komme med flere elektriske biler, 208 og 2008 blir vel de første. Synes å huske at det magiske året skulle bli 2018.
Ser ikke bort fra at de kan levere rekkevidde, pris og antall  ;)

Men, i det store og hele tipper jeg vi må vente til 2020 før det virkelig skjer saker og ting..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

moby666

Har også mest trua på Nissan når det gjelder neste klasseledene elbil som det er mulig å få tak i.



geear

Norge er i en særstilling, el er ikke like hot ellers i verden. For å bruke Golf som eksempel, de produserer nesten en million Golfer i året. Er det ca. 15000 av disse som er e-Golf? Da skjønner man hvor lite e-Golf betyr. Og å sammenligne med Ampera-e blir fjernt, den tid den faktisk knapt kan kjøpes. Kanskje de andre produsentene har innsett utfordringene og inngått et kompromiss? Heller en 36kWh bil i gården enn et "eventyr" fra Opel. Håper virkelig de får orden på sakene sine.

doldis1

 
SitatOpel og spesielt GM har nå rotet til produksjon og levering av AmperaE til å nærmest havarere sin egen gullposisjon og marked.

Ha,ha dette har vel ligget i kortene lenge  ;D   Det eneste målet med Bolt fra starten av var å senke
GM's "average fleet emission" altså på godt Norsk en Compliance car .... ;)
Nå driver de og kjøper seg tid mens de forgjeves forsøker å skaffe billigere underlevrandører på batterisiden.....
Altså GM's Bolt er ikke tidligere ute på markedet enn Teslas M3, Bolt er en framtidsdrøm som GM vil selge
FÆRREST mulig av, og den er pr. i dag ikke salgbar med normal prissetting...
Ikke så rart kanske så lenge de tapes 9000 usd/ pr. solgte bil !! ::)

Dette kommer nok heller ikke til å endre seg med det første. Og særlig  siden den eneste ledige produksjonskapasitet med batteripriser som kunne reddet Bolt ligger i Nevadaørkenen og heter Gigafactory !!



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA