Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etter Ampera E, hva bør man satse på?

Startet av AmocoCadiz, fredag 05. mai 2017, klokken 19:18

« forrige - neste »

65lars

Hva med Mitsubishi Outlander hybrid?
En venn kjøpte nylig en slik, og til tross for gode kjøre-distanser hver dag, har han, etter 2,5 uker, ikke fylt på bensin (tanken er fremdeles 7/8 full.  (Men bilen veier jo nesten to -2- Tonn!)
:)
http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2016/03/Ladbar-SUV-favoritt-i-ny-og-lekker-drakt
Trilling, bestilt KIA

AppleKnocker

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 06. mai 2017, klokken 00:15
Men, i det store og hele tipper jeg vi må vente til 2020 før det virkelig skjer saker og ting..
Eller så kan man kline til nå. Jeg har nå en elektrisk nr to bil som tar meg fra Oslo til Gøteborg (29 mil på motorvei) på en ladning hvis jeg kjører rolig. I tillegg til en elektrisk familiebil som jeg har kjørt på Europaferie to ganger. 22 kw lading har jeg gratis på jobb, på begge kjøpesenterne jeg bruker - 11kw laderen hjemme støver ned. Det eneste jeg savner, er tilhengerfeste.

Jeg forstår hvis ikke alle er interessert i/kan kjøpe en Tesla, men hvis man har litt kjørelengde og dermed besparelse koster bilholdet ikke mer enn en Superb og en Polo.

Ingen vits å vente til 2020.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

...

Sitat fra: 65lars på lørdag 06. mai 2017, klokken 17:34
Hva med Mitsubishi Outlander hybrid?
En venn kjøpte nylig en slik, og til tross for gode kjøre-distanser hver dag, har han, etter 2,5 uker, ikke fylt på bensin (tanken er fremdeles 7/8 full.  (Men bilen veier jo nesten to -2- Tonn!)
:)
http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2016/03/Ladbar-SUV-favoritt-i-ny-og-lekker-drakt
Hehe, vi syter og klager litt over ventetid her i landet.. men man kan jo f.eks prøve å kjøpe Outlander PHEV i USA. Der har de vel ventet siden 2013..

http://insideevs.com/mitsubishi-outlander-phev-delayed-us-summer-2017/

nr1rayner

@Apple
Ingen hemmelighet at Tesla er der nå, men som trådstarter skriver "Og i tilnærmet samme størrelse og prisklasse som AE da"
Tesla S og X treffer ikke på noen av delene.
Det er altså snakk om folkelige biler, i folkelig prisklasse med en "folkelig" rekkevidde, altså Zoe, AE eller tilsvarende. IKKE en Tesla S.
Så, med mindre du sitter på nyheter som jeg ikke har er du kanskje likevel enig i at man må vente til 2020?



Sitat fra: gr på lørdag 06. mai 2017, klokken 10:53
Norge er i en særstilling, el er ikke like hot ellers i verden. For å bruke Golf som eksempel, de produserer nesten en million Golfer i året. Er det ca. 15000 av disse som er e-Golf? Da skjønner man hvor lite e-Golf betyr.

El er råhot mange steder. Interessen er tydelig stor, og mange har nok forstått at el er fremtiden.
Norge er faktisk et utrolig lite marked, men %-vis av nybilsalget ligger vi meget godt an.
Klart e-Golf selger dårlig i hjemlandet, se på veiene de har, 130 km/t og lange avstander.
Men har de matchet AE med sin oppdatering har det kanskje sett annerledes ut. Når vi kommer på 40-50 mil rekkevidde på motorvei og raskere QC blir elbil absolutt et alternativ for massene.
Med pris som matcher de fossile variantene vil tallene se annerledes ut.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

doldis1

Sitat fra: Turbonegro på fredag 05. mai 2017, klokken 21:13
Ser Opel allerede har begynt å levere til Nederland (11 registrerte i april). Hjelper nok ikke at Opel blir fransk og at GM sitter på teknologien. Uansett - ikke klare å levere innenfor tidsrommet de har lovet (eller i hvert sterkt indikert), og på toppen av dette forlange prispåslag må jo være en usedvanlig dårlig markedsmessig beslutning.
SitatSærlig sett i lys av at "traurige" Opel nå hadde en gylden mulighet til å rykke rett opp i EV-elitedivisjonen.
Tidsvinduet lukkes raskt ettersom ny modeller kommer. For skuffede kunder - inklusive meg selv - bør Opel (eller PSA, som etterhvert bestemmer) tilby et prisavslag snarere enn prispåslag. Som en fornøyd C-Zero eier er jo dette forsmedelig å se.

De hadde vel egentlig ingen reell mulighet til det og det er heller ingen overdrivelse å påstå at GM har
travet urent hele tiden. Det kommer nok ingen prisavslag fra PSA heller.
Jeg tror dette tydelig viser hvorfor Carlos Ghosn bruker så lang tid på en oppfølger til Leafen... ja også hvorfor
alle andre produsenter tar seg god tid med elbiler.
Å produsere en elbil med 30-40 mil reell rekkevidde for 35000 usd krever nok en massiv investering og baller
av stål....

Tar jeg ikke mye feil er Boltens andre agenda å spenne så mye bein for Tesla som mulig med så lite
pengebruk som mulig...
I tillegg kan man jo misstenke at ledelsen i GM sitter så stille som de gjør utelukkende fordi de er overbevist
om at en halv mill. TM3 for 35000 usd sender Tesla rett i skifteretten ...

rolandvg99

#20
Det er vel omtrent bare i Norge el-bil er billigere en tilsvarende ICE-utgaver - derav etterspørselen. Billigste Golf i Tyskland koster ca halvparten av e-Golf. Kan kjøpe hysterisk dyrt drivstoff og betale latterlig mye vei-/bomavgift før det lønner seg med elbil for den gjengse tysker.  Hadde billigste Golf kostet kr 160 000,- her til lands, hadde e-Golf stått så og si urørt i utstillingene her også.

Kun GTE og R koster mer i Volkswagens Golf-sortiment.
"I like soul with a capital S"

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 06. mai 2017, klokken 21:17Det er altså snakk om folkelige biler, i folkelig prisklasse med en "folkelig" rekkevidde, altså Zoe, AE eller tilsvarende. IKKE en Tesla S.
Så, med mindre du sitter på nyheter som jeg ikke har er du kanskje likevel enig i at man må vente til 2020?
Bestiller man en Model 3 i dag så vil jeg tro at det er fortsatt en god sannsynlighet for at man får den i 2018. Det er kanskje 500k reservasjoner i dag, men mange av disse vil nok falle fra når mer informasjon blir kjent. Norge er også ett høyt prioritert marked utenfor USA, foran mange andre markeder, noe som betyr at man fort kommer foran mange andre i køen.

Jeg forventer en produksjon på 50-75k Model 3 i 2017 og ~350k Model 3 i 2018. Det er altså 400-425k Model 3 levert ved utgangen av 2018. Det er så klart en del usikkerhet i forhold til dette, men tallene henger sammen med signalene fra Tesla.

Selv om en ny reservasjon skulle få levering i begynnelsen av 2019, så vil man også ha muligheten å kjøpe en Model 3 brukt i 2018. Kanskje vil man måtte betale noen tusen mer enn å kjøpe bil fra Tesla, men det er kanskje verdt det for å slippe ventetid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nr1rayner

Ventet på et svar om Tesla 3, det var vel det eneste jeg ikke tok med.
Ja, den kommer, men ingen vet vel egentlig når.
Har mine tvil om at vi ser masseleveringer av M3 noe særlig før 2020.
Men uansett, det finnes andre menigheter enn Tesla!
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Espen Hugaas Andersen

#23
Sitat fra: nr1rayner på søndag 07. mai 2017, klokken 11:30Ventet på et svar om Tesla 3, det var vel det eneste jeg ikke tok med.
Ja, den kommer, men ingen vet vel egentlig når.
Har mine tvil om at vi ser masseleveringer av M3 noe særlig før 2020.
Noen spesiell grunn til tvilen?

- Tesla gjentar igjen og igjen at de er på track til å starte produksjonen i juli, produsere 5000/uke i 2017 og 10000/uke i 2018
- Vi ser flere og flere prototyper på veien
- Gigafactory begynner absolutt å ta form: https://electrek.co/2017/03/23/tesla-gigafactory-aerial-picture/
- Produksjonslinjen settes opp nå: https://electrek.co/2017/04/25/tesla-model-3-robot-production-line-pictures/
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

AppleKnocker

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 07. mai 2017, klokken 12:02
Noen spesiell grunn til tvilen?
- Tesla gjentar igjen og igjen at de er på track
Erfaring kanskje....
Det å "gjenta noe igjen og igjen" øker verken troverdighet eller sannsynligheten for å levere høyrisikoprosjekter til avtalt tid.

Det er i hvertfall min erfaring etter 15 år med kvalitetssikring av internasjonale hyperkomplekse prosjekter.

Personlig tror jeg Musk kommer i mål. Han kommer i mål raskere enn noen andre ville klart. Men langt senere enn det han har lovet.








BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AppleKnocker

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 06. mai 2017, klokken 21:17
@Apple
Ingen hemmelighet at Tesla er der nå, men som trådstarter skriver "Og i tilnærmet samme størrelse og prisklasse som AE da"
Tesla S og X treffer ikke på noen av delene.
Det er altså snakk om folkelige biler, i folkelig prisklasse med en "folkelig" rekkevidde, altså Zoe, AE eller tilsvarende. IKKE en Tesla S.
Så, med mindre du sitter på nyheter som jeg ikke har er du kanskje likevel enig i at man må vente til 2020?
Som direkte svar på spørsmålet så må man nok vente, så ja enig.

MEN: nå får man 2-3 år gamle Model S til ned mot 400 000 før pruting. 330+15 for en Ampera-E som tross alt er en småbil. Eller 400 og noen tomflasker for en av de største familiebilene på markedet? Riktignok brukt. Jeg vil si Ampera-E etter prisøkningen og brukt Model S er i tilnærmet samme prisklasse.

Det finnes all verdens grunner til å vente. Men det finnes også mange muligheter for de som vil til å bli helelektriske.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Espen Hugaas Andersen

#26
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 07. mai 2017, klokken 14:54Erfaring kanskje....
Det å "gjenta noe igjen og igjen" øker verken troverdighet eller sannsynligheten for å levere høyrisikoprosjekter til avtalt tid.
Så klart øker det troverdigheten og sannsynligheten. Det er straffbart å lyve for investorene sine, så om ledelsen i Tesla ikke tror på at de vil starte produksjonen i juli, nå 5000 biler/uke i 2017 og 10000 biler/uke i 2018 samtidig som det er dette de sier til investorene, så risikerer de fengsel.

Så klart kan man tro på at ledelsen i Tesla er veldig inkompetent, og tror på noe som ikke er mulig å få til, men med hver dag som går der alt er på track, så øker sannsynligheten for suksess. Man tilbakelegger milepæler forbundet med risiko for hver dag som går.

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 07. mai 2017, klokken 14:54Personlig tror jeg Musk kommer i mål. Han kommer i mål raskere enn noen andre ville klart. Men langt senere enn det han har lovet.
Det han lovet var slutten av 2017. For å ikke klare det nå så må veldig mye gå galt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

AppleKnocker

Tullball.

For det første har han lovet mer enn oppstart, han har lovet volum.
Ingen i Tesla blir straffet for at uforutsette ting skjer. Og det er nettopp uforutsette ting som kommer til å skje. Ref det kjente, det kjente ukjente og det ukjente ukjente. Alt kommer. Garantert.

De trenger ikke å være inkompetente for å bli forsinket med alt de Elon Musk har lovet. Men de må være supermennesker for å klare det.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AmocoCadiz

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 07. mai 2017, klokken 15:01
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 06. mai 2017, klokken 21:17
@Apple
Ingen hemmelighet at Tesla er der nå, men som trådstarter skriver "Og i tilnærmet samme størrelse og prisklasse som AE da"
Tesla S og X treffer ikke på noen av delene.
Det er altså snakk om folkelige biler, i folkelig prisklasse med en "folkelig" rekkevidde, altså Zoe, AE eller tilsvarende. IKKE en Tesla S.
Så, med mindre du sitter på nyheter som jeg ikke har er du kanskje likevel enig i at man må vente til 2020?
Som direkte svar på spørsmålet så må man nok vente, så ja enig.

MEN: nå får man 2-3 år gamle Model S til ned mot 400 000 før pruting. 330+15 for en Ampera-E som tross alt er en småbil. Eller 400 og noen tomflasker for en av de største familiebilene på markedet? Riktignok brukt. Jeg vil si Ampera-E etter prisøkningen og brukt Model S er i tilnærmet samme prisklasse.

Det finnes all verdens grunner til å vente. Men det finnes også mange muligheter for de som vil til å bli helelektriske.
Ja det går nok økonomisk å "regne hjem" en brukt Tesla S hvis man er interessert i å kjøpe ny AE.
Man får selvsagt også langt mer elbil med Model S enn den enkle AE og selv en 3-4 år gammel S banker jo AE på ny teknologi....

Enda et meget stort poeng med brukt S er umiddelbar levering.

Men nå mener jeg vi faktisk har kommet så langt i elbilutviklingen, at kundene kan begynne å stille krav og preferanser ifht. hva de ønsker og har behov for av biltype, størrelse, firhjulstrekk, hengerfeste o.l. utstyr.

Utgangspunktet for denne tråden er en anvendlig bil med stort nok batteri  (50-60 kWh ? )i mindre størrelse ut i fra hensyn til mangel på fast ladeplass, parkering og håndtering i trange bygater, følge trafikktempoet uten å måtte nistirre på batterimåleren,  og oftest med kun 1-2 personer.
Men samtidig ved uregelmessige behov kunne dra over fjellet eller ha med 5 personer, en hylle på 2meter osv.

AmocoCadiz

Sitat fra: 65lars på lørdag 06. mai 2017, klokken 17:34
Hva med Mitsubishi Outlander hybrid?
En venn kjøpte nylig en slik, og til tross for gode kjøre-distanser hver dag, har han, etter 2,5 uker, ikke fylt på bensin (tanken er fremdeles 7/8 full.  (Men bilen veier jo nesten to -2- Tonn!)
:)
http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2016/03/Ladbar-SUV-favoritt-i-ny-og-lekker-drakt
Absolutt en kompetent bil m firehjulstrekk o.l.

Men etter bare kjørt elbiler i flere år er det uaktuelt å gå tilbake til noe som innholder fossil teknologi i dagligkjøringen.

(Muligens med unntak som veteranbil, for nostalgien ved brumling fra en Mustang 1964 1/2   på varme solskinnsdager med cabben nede...men det er en annen diskusjon!)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA