Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av elbil - undersøkelsesplikt?

Startet av arthur, fredag 10. november 2017, klokken 06:44

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: gr på lørdag 11. november 2017, klokken 09:15
Sitat fra: arthur på fredag 10. november 2017, klokken 15:30
Jeg ser at du bruker begrepet "undersøkelsesplikt" her, to ganger sågar, men jeg finner ingen dekning for noen slik plikt noe sted, gjør du?

Jeg er av den oppfatning at man trygt kan kjøpe noe usett og basere seg på selgers beskrivelse og senere holde ham til denne hvis det ikke viser seg å være riktig.
Lov om kjøp
§ 20.Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m.
(1) Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.
(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.
(3) Reglene foran gjelder tilsvarende når kjøperen før kjøpet er gitt høve til å undersøke en prøve og mangelen angår en egenskap som skulle framgå av prøven.


Her er man inne i et område hvor selgers kompetanse kan spille en rolle. Er det bestemor på 78 uten et gram peiling på bil, så sliter man nok selv med å få dekket en defekt demper, fordi hun gjerne kan ha kjørt uten å merke det, mens en fagperson vil slite mer med å ikke ha opplyst om det.

Kan fortsatt ikke se noe til denne PLIKTEN?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

sylwester

#16
Plikt er vel en uheldig navngivning på det. Det har med denne setningen å gjøre:

SitatHar kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

I praksis så trenger selger å oppfordre til å undersøke objektet. Hvis man f.eks. kjøper en bil usett så vil teksten i annonsen og kontrakten være mye mer gjeldende i en tvist enn hvis du fysisk har vært å prøvekjørt bilen.

I de fleste standardkontrakter så står det, slik som i NAF sin , to punkter som gjør at feil som kunne blitt oppdaget ved besiktelse/prøvekjøring ikke er en mangel:

       
  • Bilen selges som den er
  • Er bilen prøvekjørt og besiktiget av kjøper?
Er begge disse haket av så har dermed § 20 sterkt i favør selger. Hvis kjøper kommer tilbake med at varmeanlegget ikke virker så er det ikke en mangel siden vedkommende har kunnet sjekke dette da hen prøvekjørte bilen. Hvis det derimot var 20 kalde slik at det ikke gikk an å sjekke AC er det meningen at kjøper skal kjøre bilen inn i en varm garasje for å sjekke det eller vil dette være en mangel selger burde opplyst da det vil være en mangel når kjøper oppdager det? Jeg syns det er en mangel så sant ikke kontrakten opplyser om det. Typisk kan det hende eieren har kjørt med defekt AC en stund uten å bry seg om det.

I NAF (og andres) standardkontrakt er det best for kjøper og selger at "Andre opplysninger" fylles ut så grundig som mulig med alt fra riper i lakken til at setevarmeren ikke virker. Da er det ingen tvil om at saken er belyst ved salg. Jeg spør alltid selger "Hva er det som ikke virker på bilen?" og selger sier "alt virker" så vil jeg ha det med i "andre opplysninger".  Jeg har til gode å kjøpe en bil hvor alt virker.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

arthur

Men hvis man går tilbake til mitt utgangspunkt så kan jeg fortsatt hevde, og med rette (?, at det ikke foreligger noen plikt til å besiktige bilen og at man kan kjøpe den usett og få den tilsendt fra en annen del av landet uten at man derved i utgangspunktet har mistet noen rettigheter og at selger hefter ved alt han har sagt og/eller skrevet mht bilen, utstyr og tilstand.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Enig der. Nøkkelen blir hva selger kommuniserer og eventuelt oppfordrer til.

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: arthur på lørdag 11. november 2017, klokken 14:20
Men hvis man går tilbake til mitt utgangspunkt så kan jeg fortsatt hevde, og med rette (?, at det ikke foreligger noen plikt til å besiktige bilen og at man kan kjøpe den usett og få den tilsendt fra en annen del av landet uten at man derved i utgangspunktet har mistet noen rettigheter og at selger hefter ved alt han har sagt og/eller skrevet mht bilen, utstyr og tilstand.

Ja, men du plikter å sjekke med en gang du mottar bilen at du er enig i det som selger beskriver, ellers kan du miste retten til å reklamere på det seinere. Ellers enig i at det kommer helt an på hva som faktisk står.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA