Vi må vel bare innse at småbiler i 60kwt-klassa er mer eller mindre framtidsdrøm hos alle 3 leverandørene, og vi må være glade for at noen prøver å få det til på hver sine måter. GM satser på billige Korea-batterier til 145$/kwt på 400-500kg, mens jeg har sett en pris på 300usd/kwt for en type Leafbatterier. Nissan fikk egen produksjonskapasitet på flere hundre tusen batterier i året for noen år sida uten at produksjonen har tatt helt av, og Tesla drømmer om å få minst like stor kapasitet i framtida. GM har hele tida annonsert lågvolumproduksjon av sine biler, og de kjøper batterier, og jeg forstår godt at de vil satse sånn, og vi må ta Ampera-E for det den er. Jeg er også tvilende til at Tesla vil klare å levere kvaliteten som kreves til masseproduksjon de aller nærmeste åra.
Er det ikke enkelte tyske biler som kommer i 30-40kwt-klassa i dag? Det kan fungere som pendlerbil for mange, men det kan være kjedelig å bruke mye penger på en ny bil i dag, dersom drømmebilen kommer om kanskje ett, to eller tre år. Jeg trur vi kan leve sånn i flere år frammover, med håpet om at min drømmebil kommer om ett eller to år. Man vil alltids vente på en mer passende bil med 4-hjulstrekk, eller hengerkrok, som stasjonsvogn, med adaptiv CC eller hva det måtte være.
Vil man ikke investere så mye nå, så kan man se seg etter 30kwt-usa-Leaf til 200 000 kr på bruktmarkedet. Eller man kan se seg om etter en eldre Leaf i 100 000-kroners-klassen, hvis man finner en med nyere batteri, og man setter inn bensinvarmer, så kan man komme et stykke for rimelig pris, for den som klarer å kjøre langt med små marginer.