Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Frankrike slår oss

Startet av Troald, fredag 05. mai 2017, klokken 12:15

« forrige - neste »

Troald

Flere registrerte elbiler i Frankrike 1.kvartal enn i Norge. Tyskland størst vekst. Gledelig at Europa kommer etter.

https://www.dn.no/privat/2017/05/04/1806/Motor/na-er-vi-ikke-ledende-pa-elbilsalg-lenger
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

sylwester

Det er jo litt feil å sammenlikne et land med 67 millioner mennesker med oss. Man må se antall solgte per capita!
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Troald

Selvsagt er vi relativt størst. Det er imidlertid gledelig at de andre landene kommer. Elbilhaters sier ofte at vi er et sært land med en spesiell avgiftspolitikk. Men nå ser vi at elbil er ikke bare er en døgnflue i Norge. Mange i andre land vil også ha elbiler.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

gigafactory

#3
Hvis en justerer for de bilene som først blir registrert i disse landene og så "bruktimportert" til Norge, så blir bildet dog noe verre, men det er absolutt en fremgang å spore

Amoss

Sitat fra: sylwester på fredag 05. mai 2017, klokken 12:19
Det er jo litt feil å sammenlikne et land med 67 millioner mennesker med oss. Man må se antall solgte per capita!

Helt klart. Men det er likevel interessant at det er en sak at ett land med 67 millioner mennesker endelig kjøper flere elbiler enn Norge - uten å sammenligne "per capita".
Model S 85D

cra

Sitat fra: sylwester på fredag 05. mai 2017, klokken 12:19
Det er jo litt feil å sammenlikne et land med 67 millioner mennesker med oss. Man må se antall solgte per capita!

Det kommer helt an på hva slags resultat men er ute etter. FOr produsentene vil det være riktig å se at de skal fokusere der antall biler som selges er størst. For slå-seg-på-brystet-ere vil antallet solgte pr capita være "riktig".  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sylwester

For å si det på en annen måte. Jeg er mye i Frankrike og jeg ser elbil like mye som jeg ser BMW i8 i Norge.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Knut Røe

Altså en gang per skuddår.
Elbil globalt er en dråpe i havet. De fleste har aldri sett en i levende live engang.

turfsurf

Og dette er ett viktig poeng. For produsentene er det viktig å se hva som skjer når elbiltettheten øker i ett samfunn.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vollis47

Sitat fra: tiger`n på fredag 05. mai 2017, klokken 13:13
Altså en gang per skuddår.
Elbil globalt er en dråpe i havet. De fleste har aldri sett en i levende live engang.
Som eksempel; Vi er i Florida og på 2 uker nå, så har jeg sett en Nissan Leaf, ingen andre elbiler.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Bondeknøl

Sitat fra: Troald på fredag 05. mai 2017, klokken 12:24
Selvsagt er vi relativt størst. Det er imidlertid gledelig at de andre landene kommer. Elbilhaters sier ofte at vi er et sært land med en spesiell avgiftspolitikk. Men nå ser vi at elbil er ikke bare er en døgnflue i Norge. Mange i andre land vil også ha elbiler.
Elbilhaterne har helt rett i at vi er et sært land med en spesiell avgiftspolitikk.
På fossilbiler og drivstoff har vi de høyeste avgiftene og elbiler er jo så og si helt avgiftsfrie. Hadde vi ikke disse store elbilfordelene så hadde vi aldri hatt så mange elbiler som i dag.

THE

Blir spennende å se hva som skjer med elbilandelen av bilsalget i Frankrike framover. Macron har kampen mot global oppvarming som et av fokusområdene sine som president. Da er det kanskje ikke unaturlig at han også vil kjempe for elektrifisering av bilparken?

Hvis et stort land som Frankrike virkelig viser at de satser på en overgang til utslippsfri vegtrafikk, så vil nok det ha mye å si for elbilens internasjonale gjennombrudd.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Electrix

Sitat fra: Bondeknøl på søndag 07. mai 2017, klokken 19:13
Sitat fra: Troald på fredag 05. mai 2017, klokken 12:24
Selvsagt er vi relativt størst. Det er imidlertid gledelig at de andre landene kommer. Elbilhaters sier ofte at vi er et sært land med en spesiell avgiftspolitikk. Men nå ser vi at elbil er ikke bare er en døgnflue i Norge. Mange i andre land vil også ha elbiler.
Elbilhaterne har helt rett i at vi er et sært land med en spesiell avgiftspolitikk.
På fossilbiler og drivstoff har vi de høyeste avgiftene og elbiler er jo så og si helt avgiftsfrie. Hadde vi ikke disse store elbilfordelene så hadde vi aldri hatt så mange elbiler som i dag.
Det er riktig, men på samme måte kan vi også si at hadde vi ikke hatt utslippsregler som favoriserte biler med katalysator så hadde ikke alle biler hatt dette. Samme gjelder partikkelfilter, adblue rensing osv. Alt dette er fordyrende elementer, og biler med dette kan i utgangspunktet ikke konkurrere økonomisk med konvensjonelle biler fordi de er dyrere, har høyere forbruk og dyrere vedlikehold med flere dyre komponenter som kan gå i stykker.

Alt er drevet frem av strengere utslippskrav, sånn sett er elbilen det eneste resultatet av strengere utslippskrav som faktisk gir oss lavere forbrukskostnader og enklere vedlikehold.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA