Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Biler jeg lånt av Tesla

Startet av o.b.lix, torsdag 04. mai 2017, klokken 15:05

« forrige - neste »

o.b.lix

Når bilen er inne på service eller garantireparasjoner, får man lånebil av Tesla. Det er de flinkere på enn de fleste andre bilforhandlere. Men jeg tenkte å lage denne uhøytidelige info om lånebiler, og lett om hvordan de objektivt oppleves for en Tesla-bruker. Håper mange slenger seg på.

Tesla model S 60 2015 - med stoffseter og helt uten ekstrautstyr - grei bil. stoffseter overaskeskende fine og gode. Savnet HIFi fra min.

Volvo V40 2016 - manuell 1,6l diesel og kjipeste utgave - Uff! liten og forferdelig.

Volvo V40 2016 cross country - 1,6l diesel og topputgaven av forrige bil og automat - Utrolig stor forskjell mellom billigste og dyreste utgave av denne bilen. Forsatt liten, men helt ok å kjøre.

Skoda Superb 2016 - 1,9 tdi, automat med mye utstyr - God å kjøre, romslig, har "autopilot" men ikke så stødig eller stabil som Tesla. Likevel kan styre lange strekkk.

Jaguar F-pace 2016 - 2.0 diesel, automat, topp utstyrt - Treg. God å kjøre. Får like mange lange blikk som med Tesla, folk liker bilmerket. Har autopilot, men ikke så god som skoda sin.

Audi A5 2017 - 1,6 bensin 177 hk dobbeltklutch automat - av utseende ligner på model s, veldig sporty å kjøre, oppleves veldig kjapp, men ikke som Tesla, ikke adaptiv cruisekontroll. Hele skjermen kollapset jevnlig, fikk beskjed av avis/Tesla at det var ikke ukjent problem med audi.

Mazda CX5 2017 - 2.0 bensin 160hk automat - treg. Grei å kjøre. Dårlige seter. Liten skjerm i midten. TACC slår seg av under 30 km/t (i køkjøring). Filtfeltvarsler men ikke styring.

Model S 2016 - 90D facelift med alt unntatt HIFI - En god del forbedringer kontra den 1 år eldre 85D, ramser opp noen; mindre støy, integrert midtkonsoll, drikkeholder i baksetet. Fikk prøvd biodefence-mode, bråker mye men virker. Frunk blitt virkelig liten. Setene nextgen, ikke så verst, men premium i X er klart bedre. Nextgen er mye tregere på setevarme enn ikke-nextgen. LED-lys som lyser klart dårligere enn LED på X.

Model S 2016 P90D ikke facelift, alt av ustyr, AP1.
Aldri prøvd en P før, og merker at den er mye kvikkere enn min 85D. Riktig gøyal men også skummel for førerkortet. 21" felger, den sporer mere enn både 85D og X jeg har. Slitsom på dårlige veier (som vi har mye av).

Model S 2015 P85D Alt av utstyr, nextgenseter, AP1
Denne har ikke ludicrus, og merker forskjell fra P90D med ludicrus jeg prøvde tidligere, merket mest i 70-120. Veldig objektiv følelse. Savnet at ladeluken stenger selv fra nyere biler. En god bil, selv om P ikke er nødvendig. Nextgensetene knirker mot midtkonsoll. Merkelig nok ladet den bare 11kW på type 2 og 16A på 1-faset 32A kontakt. Var ikke dobbellader standard på de første P85D?

Model S 2016 75D Alt av utstyr unntatt HIFI, nextgenseter, AP1
75D er det beste kjøpet av Tesla. Definitivt nok krefter til hverdags, selv med "bare" 300 og noen hester.
Mangel på HIFI er grusom. Kunne aldri kjøpt bil med så dårlig anlegg! Nextgensetene knirker mye mot midtkonsoll.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Hodetelefoner

70D med forferdelige nextgen seter.

70D med gode nextgen seter, men med noe skikkelig feil med kamera. Autopilot fungerte fint. Men automatisk blending etc var bare tull. Helt på jordet oppførsel.


Muffinman

#2
DEN lista husker jeg ikke helt, men alle var Tesla utenom to ganger. P85, P85+, 85, 70D, 60, 90D, P90D. Mer enn et eksemplar av noen utgaver.

DaTwister

Fikk låne en p85+ idag, for en kul bil!

Muffinman


DaTwister


Thor2014


o.b.lix

Kanskje legge til sted?

Alle mine var i Bergen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Cowboystrekk

P85 -13: Hærlig bil! Men veldig mye dekkstøy

MB CLA shooting brake 1.8B automat: overraskende bra! Ikke kjapp, men lå godt på vegen. Desverre alt for liten.

P90DL -16: syk bil, litt skremmende

S75 facelift-16: Den peneste og mest støyisolerte bilen.

Hva var min S60 -13 bedre på enn de andre? Større frunk, 7-seter og kraftigste regen pga egenvekta. Ellers var de andre Teslaene en opptur hver for seg.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Kramzz

#9
2016 mod facelift s 75D ingen utstyr annet en skinn og cold weather med 350km på telleren.

2014 s 85 med alt utstyr bortsett fra 7 seter og cold weathermed 45000km på telleren.

Jaguar f-phase 2.0  2016 mod med alt utstyr.  5000km på telleren.

2016 mod s facelift 75D med alt utstyr bortsett fra 7 seter. 3500km på telleren.

Alle biler var bra men er et nedsig å gå for diesel igjen etter Tesla
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

overlay

#10
Mercedes GLA 180 CDI: drivstoffgjerrig og grei å kjøre. Utrolig dårlig tunet girkasse. Ikke morsom å dra på påskefjellet med mtp. plass.

BMW 220D: Mye gadgets, which is always fun :). For høy sittestilling for min smak. Mye bedre girkasse enn hva MBen hadde. Merker at BMW kan skru sammen bil.

Model S 90D 2017 mod: Fin bil, hvor man merker at det har skjedd noe med kvalitetesfølelsen og lyddemping siden 2014.  Savnet premium lydpakka med en gang. Deilig med Next-gen seter når man kjører aktivt, men krummer ryggen alt for mye fremover øverst. Merkbar whine fra fremre motor.

Model S 75D 2017 mod: Mye av det samme som med 90D. Positivt overasket over rekkevidde. Litt tam mtp. ytelse i forhold til de andre elektriske lånebilene,  ikke samme brutalitet. Mykere understell enn hva jeg liker. Synes 75D gir mest bil for pengene.

Model S P85 2013/2014 med 80kkm på klokka: Ubehagelig feature at bilen dro til en side når man gasset, og dro andre veien under regen. Ikke veldig stabil i høyere hastigheter. Ellers tight og fin.

Muffinman

Sitat fra: overlay på torsdag 04. mai 2017, klokken 21:51
Model S P85 2013/2014 med 80kkm på klokka: Ubehagelig feature at bilen dro til en side når man gasset, og dro andre veien under regen. Ikke veldig stabil i høyere hastigheter. Ellers tight og fin.
Ikke feature, men bug. Toe links bak er ødelagt slik at spissingen ikke holdes på plass. Da får du akkurat slike symptomer som du beskriver. Har hatt det på vår P85. Kjenner også til flere som har hatt det. Disse bilene skal gå snorrett under pådrag, og være retningsstabile.

Disse stagene blir gjerne skadet når de demonteres, for eksempel i forbindelse med DU-skifte. Og det er ikke mulig å se feilen uten å ta de av igjen.

overlay

Sitat fra: Muffinman på torsdag 04. mai 2017, klokken 22:14
Sitat fra: overlay på torsdag 04. mai 2017, klokken 21:51
Model S P85 2013/2014 med 80kkm på klokka: Ubehagelig feature at bilen dro til en side når man gasset, og dro andre veien under regen. Ikke veldig stabil i høyere hastigheter. Ellers tight og fin.
Ikke feature, men bug. Toe links bak er ødelagt slik at spissingen ikke holdes på plass. Da får du akkurat slike symptomer som du beskriver. Har hatt det på vår P85. Kjenner også til flere som har hatt det. Disse bilene skal gå snorrett under pådrag, og være retningsstabile.

Disse stagene blir gjerne skadet når de demonteres, for eksempel i forbindelse med DU-skifte. Og det er ikke mulig å se feilen uten å ta de av igjen.

Husker du skrev noe om det når du hadde lagt om til sommerdekk i fjor vår...? Jeg ga hvertfall beskjed når jeg leverte den tilbake slik at de skulle fikse det. Ubehagelig å ligge i en venstre sving i venstre fil, for så å gi gass å bli dratt til høyere.

Kramzz

Kjenner ikke dette igjen i min p85. Drar rett både ved pådrag og regen☺
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

btsvennes


  • Kia Picanto (strengt tatt ikke lånt fra Tesla/Avis, men fra tauer'en) - Knøttliten, treg bil med mye billige løsninger.
  • Volkswagen Passat - Ikke akkurat den kraftigste motoren. Krevde at man tråkket hardt på gasspedalen for at noe skulle skje. God plass og større bakdører enn hos Tesla
Håper dette også kommer Norge til gode: https://electrek.co/2017/05/04/tesla-p100ds-loaner-vehicles-service/
2023 Tesla Model Y Performance (til salgs)
2023 Tesla Model X Plaid
2015 Tesla Model S P85D(+) -> P85D(+) -> P90D(+) 677XX Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA