Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

forbikjøring med i3'en?

Startet av crappeliten, tirsdag 02. mai 2017, klokken 10:13

« forrige - neste »

Klykken

#15
Sitat fra: mariowing på onsdag 03. mai 2017, klokken 09:20
Derimot så er det skuffende at "bånn gass" fra stillestående ikke er bånn gass.
Slik var det ikke i like stor grad i 2014. Ble slik etter softwareoppgradering såvidt jeg minnes..

Men ja, er enig i at bilen er vinglete ved pådrag på dårlige veier. Kjenner fort at dekkene gir etter i vangene hvis man ligger "på kanten" av sporene og gir flat pedal. Det blir derimot ikke hjulspinn på flat mark og tørr asfalt. I sving og våt asfalt kan man fort få til litt blink i antispinn, men man skal opptre uforsvarlig for at bilen fysisk skal slippe og at det skal føles "skummelt". Det er trossalt "bare 170hk" og 250nm(?) her, så det er ikke et råskinn...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

250 Nm stemmer. Høres jo ikke så mye ut sammenlignet med tradisjonelle drivverk, men her rekker førstegiret til 150 km/t. Det er ikke dramatisk mye mer dreiemoment i en pre 2014 Formel 1-motor.

Autowinder

"The maximum revs of the motor developed for the BMW i3 – known as a hybrid synchronous motor on account of its specific combination of properties – are 11,400 rpm"

Dette rimer ikke helt med diagrammet som slutter på 7500 RPM ?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

geear

Sitat fra: crappeliten på tirsdag 02. mai 2017, klokken 10:13
Hvordan er det å gjøre forbikjøringer med denne bilen? I Norge, eller hvertfall hvor eg bor, så kjører folk helt på trynet. De ligger stødig i 70 uavhengig om det er 60 eller 80 sone. I tillegg så er dette en riksveg, og selv om det er forholdsvis lite trafikk, så føler eg at eg trenger en god trøkk for å kunne gjøre en trygg forbikjøring.

Ofte er det i 80 sonen eg trenger kjøre forbi, og når eg trenger dette, ligger bilen foran i typisk 75, men såklart så gasser han opp i 80 når det markert for forbikjøring.. Hvordan er trøkken i akselerasjonen i dette spennet? Har ikke tenkt å komme i 120, men raskt opp til 105/110 er ønskelig.
80-120km/t er oppgitt til 4,9 sekunder. Så kan du jo sammenligne det med tallene for en bil du syns er kjapp nok til forbikjøringene du er opptatt av? Det som er litt trist er at de aller fleste tester og spesifikasjoner for fossilbiler oppgir 80-120 i et bestemt gir (som regel 5. gir), noe som gir veldig lite mening ettersom de fleste vil gire ned 2-3 gir for en slik øvelse/forbikjøring - eller aller helst la automatikken bestemme. Så du får måle selv.. ;)

02jan

4.9 er
Raskt , samme som Golf GTE , og vesentlig raskere en 200+hk klassens "GTI biler"

http://autohits.ch/files/vw_golf_gti_auto_motor_sport_h10_2013.pdf

Utfordringen med raske forbikjøringer er som flere nevner over, kombinert med fører med lite erfaring med lett bil og motorkraft.

Har hatt letter like lett&liten bil , som måtte kjøres på en annen måte enn en større og like raske bil (audi s6 2.2 mtm), større bil er stødigere med Max pådrag.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Ferry

Jeg opplever i3 som vesentlig kjappere ved forbikjøringer enn fossile biler, det være seg manuell eller automat. Det er først om fremst enkelheten og responsen som gjør forskjellen. Spesielt manuelt gir krever mye planlegging og riktig timing. Det skal gires ned, bygges turtall, og bygges turbotrykk. Innen alt dette er på plass er forbikjøringsmuligheten over. Og så må det gjerne gires opp et hakk også, når man er kommet opp på siden, evt. pine motoren på turtall. Automat (DSG, dobbelkløtsj) er bedre, men også den må gire ned og bruke tid på å bygge turbotrykk. i3 (og sikkert andre elbiler også) er som å kjøre på lavt gir, med riktig turtall og fullt ladetrykk hele tida. Så selv om forskjellen kanskje ikke er stor på papiret, så opplever jeg den som langt kjappere. Jeg må legge til at i3 er den sprekeste bilen jeg har hatt, særlig i forhold til vekt. Så for de som er vant til sprekere fossilbiler så er sikkert ikke forskjellen like dramatisk.
IMO er det responsen som er stikkordet i vanlig trafikk, rundkjøringer, lyskryss, påkjøringer osv. Det trengs ikke store luka for at i3-en finner plass.
PS. Kjør som folk!

Ferry

Sitat fra: Autowinder på onsdag 03. mai 2017, klokken 11:57
"The maximum revs of the motor developed for the BMW i3 – known as a hybrid synchronous motor on account of its specific combination of properties – are 11,400 rpm"

Dette rimer ikke helt med diagrammet som slutter på 7500 RPM ?

Nei, jeg stussa litt på det lave turtallet. 7500 RPM er ikke mye for en elmotor, for så vidt ikke 11.400 RPM heller. Har ikke klart å finne bedre kurver. Ligger en video her: https://www.youtube.com/watch?v=Z24-jenc5yM 182 hk målt på bakhjula! Utvekslinga på i3 er 1:9,7 , hjulomkrets ca. 2,2 m. Det skulle tilsi at 11.400 RPM gir 155 km/t, som harmonerer bra med oppgitt toppfart.

geear

Utfordringen med elmotor med kun ett gir er at den mister effekt når du kommer over effekttoppen, og for dagens elbiler så skjer dette gjerne før 80km/t. Med flere gir legger du bare inn neste gir og treffer effekttoppen igjen. Og igjen. Og igjen.

Jeg har ikke like mye effekt som i3, men Golfen er kjekk opp i 40-50, i fra 40-50 til 80 er den mer på normalt fossilnivå, etterpå er det merkbart daft, og ikke overbevisende til utfordrende forbikjøringer litt opp i fart.

Elbiler vil ikke trenge åtte gir, men hvem blir først med to? :)

rolandvg99

Sitat fra: gr på torsdag 04. mai 2017, klokken 10:53
Utfordringen med elmotor med kun ett gir er at den mister effekt når du kommer over effekttoppen, og for dagens elbiler så skjer dette gjerne før 80km/t. Med flere gir legger du bare inn neste gir og treffer effekttoppen igjen. Og igjen. Og igjen.

Jeg har ikke like mye effekt som i3, men Golfen er kjekk opp i 40-50, i fra 40-50 til 80 er den mer på normalt fossilnivå, etterpå er det merkbart daft, og ikke overbevisende til utfordrende forbikjøringer litt opp i fart.

Elbiler vil ikke trenge åtte gir, men hvem blir først med to? :)

De fleste el-biler har jo "racergir" som standardutstyr... ;)
"I like soul with a capital S"

JorgenM

Alltid like morsomt å, i et lyskryss eller avkjøring, parkere ungdomsbilen som har ligget på støtfangeren på den lille j***a elbilen en stund. Opp til 100 og den er redusert til en prikk i speilet. Etter et par kilometer har fossilvogna fått opp farten og tatt deg igjen for så å presse bilen til det ytterste på ei langstrekke og passere deg med blårøyk og lyden av modifisert potte :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Autowinder

Sitat fra: rolandvg99 på torsdag 04. mai 2017, klokken 11:00

De fleste el-biler har jo "racergir" som standardutstyr... ;)

To gir? Snarere snudd polaritet vel? ;)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

geear

Sitat fra: Autowinder på torsdag 04. mai 2017, klokken 12:08
Sitat fra: rolandvg99 på torsdag 04. mai 2017, klokken 11:00

De fleste el-biler har jo "racergir" som standardutstyr... ;)

To gir? Snarere snudd polaritet vel? ;)
:+1:

Det ville vært en dyr overkomplisering å legge inn girkasse med eget reversgir i en elbil ja. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA