Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første langtur med 300km e-Golf.

Startet av J@x, søndag 30. april 2017, klokken 22:42

« forrige - neste »

J@x

850km kjørt med nyegolfen på 2 dager, 601km av de kjørt i dag. Oslo til Sunnmøre med en liten omvei. En fantastisk fin tur  :)

13,7kWh/100km i snitt, 70-80% av tida i eco+, over i eco og normal når farten krevde det, 0-10 grader, men sola var framme, så tempen var fin i bilen. Ingen utpreget økokjøring. Snittfart på hele turen var 73km/t.

En herlig bil å kjøre på langtur   ;D

2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

Ecinnaj

Hvor lang tid tok hurtigladingen?

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk


i05L0

Sitat fra: J@x på søndag 30. april 2017, klokken 22:42
850km kjørt med nyegolfen på 2 dager, 601km av de kjørt i dag. Oslo til Sunnmøre med en liten omvei. En fantastisk fin tur  :)

Via Otta, Stryn og Kvivsvegen kanskje - siden du skriver "en liten omvei"?
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

J@x

Sitat fra: Ecinnaj på søndag 30. april 2017, klokken 22:58
Hvor lang tid tok hurtigladingen?

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Hadde 3 ladinger, første på 42 minutt (25,2 kWh, opp til 95%), på Rudshøgda, andre på 16 minutt på Otta (34 til 62%), og siste på 45 minutt på Bismo (22,45kWh, opp til 94%).

2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

J@x

Sitat fra: i05L0 på søndag 30. april 2017, klokken 23:10
Sitat fra: J@x på søndag 30. april 2017, klokken 22:42
850km kjørt med nyegolfen på 2 dager, 601km av de kjørt i dag. Oslo til Sunnmøre med en liten omvei. En fantastisk fin tur  :)

Via Otta, Stryn og Kvivsvegen kanskje - siden du skriver "en liten omvei"?

Kjørte der ja, men det var ingen omvei.  :) Omveien var en svipp innom Sørumsand i starten av turen.
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

Trond.m

Sitat fra: J@x på søndag 30. april 2017, klokken 22:42
850km kjørt med nyegolfen på 2 dager, 601km av de kjørt i dag. Oslo til Sunnmøre med en liten omvei. En fantastisk fin tur  :)

En herlig bil å kjøre på langtur   ;D
Så bra. Så vi som venter på bil, kan glede oss  ;)

Kjetil1986

Sitat fra: J@x på søndag 30. april 2017, klokken 23:47
Sitat fra: Ecinnaj på søndag 30. april 2017, klokken 22:58
Hvor lang tid tok hurtigladingen?

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Hadde 3 ladinger, første på 42 minutt (25,2 kWh, opp til 95%), på Rudshøgda, andre på 16 minutt på Otta (34 til 62%), og siste på 45 minutt på Bismo (22,45kWh, opp til 94%).

Grattis med ny bil  :+1: Så hvis man skal hurtiglade fra 0-80/90% så vil det ta ca. 1 time? Med nye e-golfen og Ampera-e vil det bli mye ladekø på hurtigladerene framover  ;D Er det noen som vet om det er batterikjøling/varming på den nye e-golfen?
Model 3 long range 2021

Trond.m

J@x fikk jo ladet over 25 kWh på 42 minutter. Det tilsvarer 80 %, og han ladet da til 95 %. Det skulle tilsi at man kan lade fra 0-80 % på 40 minutter, og det er det ikke noe å si på. VW har ikke informert om at det er aktiv kjøling eller varme på batteriet.

eivhelle

Du hadde nok fått mer effektiv ladetid om  ladestoppene hadde vært optimalisert slik at en stoppet ved 80% SOC hver gang. Det er tett nok med ladestasjoner i sør Norge til at rekkevidden med 80% SOC holder i massevis.

Jeg pleier normalt å ha et snitt på 60-70 minutter med hurtiglading når jeg kjører 400 km med gen1. e-golf. Da lader jeg sjelden høyere enn maks 85-87%. Å lade til 94-95% gir redusert ladehastighet siste 15%. Men det er for så vidt ganske bra med 36 KW i snitt på første lading på Rudshøgda.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

300km e-Golf er oppgitt med 0-80% på 45 minutter i de offisielle tyske brosjyrene, men av en eller annen grunn skriver Møller 1 time. Jeg tipper de tyske tallene er riktige.

Knut Røe

Sitat fra: gr på mandag 01. mai 2017, klokken 12:10
300km e-Golf er oppgitt med 0-80% på 45 minutter i de offisielle tyske brosjyrene, men av en eller annen grunn skriver Møller 1 time. Jeg tipper de tyske tallene er riktige.
Temperatur på batteriet spiller nok en stor rolle her. Uten verken batterivarme eller kjøling har man en stor ulempe i mange av årets måneder.

J@x

Sitat fra: eivhelle på mandag 01. mai 2017, klokken 09:31
Du hadde nok fått mer effektiv ladetid om  ladestoppene hadde vært optimalisert slik at en stoppet ved 80% SOC hver gang. Det er tett nok med ladestasjoner i sør Norge til at rekkevidden med 80% SOC holder i massevis.

Jeg pleier normalt å ha et snitt på 60-70 minutter med hurtiglading når jeg kjører 400 km med gen1. e-golf. Da lader jeg sjelden høyere enn maks 85-87%. Å lade til 94-95% gir redusert ladehastighet siste 15%. Men det er for så vidt ganske bra med 36 KW i snitt på første lading på Rudshøgda.

Ukjente strekninger og litt ukjent bil, så safet litt  ;D
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

eivhelle

Sitat fra: J@x på mandag 01. mai 2017, klokken 12:42
Sitat fra: eivhelle på mandag 01. mai 2017, klokken 09:31
Du hadde nok fått mer effektiv ladetid om  ladestoppene hadde vært optimalisert slik at en stoppet ved 80% SOC hver gang. Det er tett nok med ladestasjoner i sør Norge til at rekkevidden med 80% SOC holder i massevis.

Jeg pleier normalt å ha et snitt på 60-70 minutter med hurtiglading når jeg kjører 400 km med gen1. e-golf. Da lader jeg sjelden høyere enn maks 85-87%. Å lade til 94-95% gir redusert ladehastighet siste 15%. Men det er for så vidt ganske bra med 36 KW i snitt på første lading på Rudshøgda.

Ukjente strekninger og litt ukjent bil, så safet litt  ;D
Tipper du kunne ha spart 10-12 minutter. Så den "tabben" kostet deg nok bort imot 30 kroner eller tilsvarende to liter bensin. Godt du sparte rundt 35-40 liter bensin på å kjøre elektrisk. :D
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

J@x

Sitat fra: eivhelle på mandag 01. mai 2017, klokken 12:56
Sitat fra: J@x på mandag 01. mai 2017, klokken 12:42
Sitat fra: eivhelle på mandag 01. mai 2017, klokken 09:31
Du hadde nok fått mer effektiv ladetid om  ladestoppene hadde vært optimalisert slik at en stoppet ved 80% SOC hver gang. Det er tett nok med ladestasjoner i sør Norge til at rekkevidden med 80% SOC holder i massevis.

Jeg pleier normalt å ha et snitt på 60-70 minutter med hurtiglading når jeg kjører 400 km med gen1. e-golf. Da lader jeg sjelden høyere enn maks 85-87%. Å lade til 94-95% gir redusert ladehastighet siste 15%. Men det er for så vidt ganske bra med 36 KW i snitt på første lading på Rudshøgda.

Ukjente strekninger og litt ukjent bil, så safet litt  ;D
Tipper du kunne ha spart 10-12 minutter. Så den "tabben" kostet deg nok bort imot 30 kroner eller tilsvarende to liter bensin. Godt du sparte rundt 35-40 liter bensin på å kjøre elektrisk. :D

Ved å lade til 94% på siste stopp, kom jeg meg helt hjem uten flere ladinger. 209km kjørt, + 20 km rest.Med godt driv over Strynefjellet, gjennom verdens dypeste undersjøiske tunell og ingen utpreget økokjøring (bortsett fra at jeg sparte på varme pga sola, lufttemp lå mellom 0 og 10 grader) syns jeg er OK. ved 100% skulle det tilsi 243km rekkevidde.
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

Heimdal-eGolf

Sitat fra: eivhelle på mandag 01. mai 2017, klokken 09:31
Du hadde nok fått mer effektiv ladetid om  ladestoppene hadde vært optimalisert slik at en stoppet ved 80% SOC hver gang. Det er tett nok med ladestasjoner i sør Norge til at rekkevidden med 80% SOC holder i massevis.

Jeg pleier normalt å ha et snitt på 60-70 minutter med hurtiglading når jeg kjører 400 km med gen1. e-golf. Da lader jeg sjelden høyere enn maks 85-87%. Å lade til 94-95% gir redusert ladehastighet siste 15%. Men det er for så vidt ganske bra med 36 KW i snitt på første lading på Rudshøgda.

Eksempel på optimal tur Ørsta - Trondheim kjørt på mandag:
6t 45min - 315km med 2015 eGolf - 5-12 grader - tørre veier - mest ECO+ noe Normal - forbruk under 14kWh/100km

Lading:
Vestnes: 8.14kWh - 13min
Aspøya: 9.51kWh - 15min
Vinjeøra: 10.82kWh - 17min
(Ferger: Festøy 9:55, Vestnes 11:30 og Kanestraum 13:30)
2018 eUp
2021 eC4
2019 TM3 LR
2015 eGolf solgt
2014 eUP solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA