Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbiler og BMW

Startet av moonbuggy, søndag 30. april 2017, klokken 13:47

« forrige - neste »

moonbuggy

http://autoweek.com/article/green-cars/bmw-falling-behind-electric-cars

Denne er interessant og beskriver noe som de fleste av oss har observert. Euforian etter I3s introduksjon også i BMW med store vyer for fremtiden, så virker det som om konservative krefter har tatt over i Munchen.

Sannsynligvis var I3 for kostbar å utvikle og produsere. Rett nok påstår man det motsatte, men det bygger antagelig på at mye av kostnadene føres på utviklingsbudsjett og ikke spesifikt på I3.

Joda man planlegger nye modeller i fremtiden, men det skyves stadig ut i tid, og de blir heller ikke, som I3, en bil konstruert elektrisk, men bare alternativ drivlinje. Kort sagt, men kan velge mellom ren bensin, diesel, hybrid eller elektrisk drivlinje på f.eks. en ny 5 sedan.

Som artikkelen også viser, så har mye elektrisk "talent" forlatt BMW. BMW har hatt stor suksess med sine konvensjonelle biler og kanskje det, sammen med kostnadene i I3 prosjektet fikk ledelsen til å "reversere".
Synd for I3 har vært revolusjonerende. Nå tyder mye på at det blir en one-off, som fades ut over noen år...

JorgenM

Ifølge ryktene (som artikkelforfatteren tydeligvis ikke har fått med seg...) er BMWs i-avdeling høyst oppegående og har flere modeller planlagt, basert på platformer som ikke eksisterer i den fossile portfolien. Ny i3, i5, i6...

I tillegg elektrifiserer de standard-modellene. Ser ikke helt det gale i det, folk skriker jo etter "normale" el-biler i enhver elbil-diskusjon :)

Må huske at markedet for elbiler fremdeles er forsvinnende lite og BMW er tross alt en av de produsentene som leder an i utviklingen og investerer enormt i elektrifisering for tiden :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

telcontar

Skal komme ren el-utgave av neste gen. X3 som blir lansert til høsten. El utgaven blir neppe å få tak i før neste år en gang.

Espetor

Venter spent på om de kommer med elektrisk 3-serie  :D :+1:
2015: BMW i3 Lodge
2006: BMW 320D (2002)

gigafactory

BMWs investorpresentasjon fra denne måneden sier X3 BEV i 2020, BEV Mini i 2019.

https://www.bmwgroup.com/content/dam/bmw-group-websites/bmwgroup_com/ir/downloads/en/2017/Investor_Presentation/BMW_Group_Investor_Presentation.pdf

Det er unektelig et lite innovasjonsvakuum i BMW etter i3 og i8, som begge var banebrytende. Er vel ikke overraskende om noen av de aller skarpeste i bransjen syns det var kjedelig å jobbe med å sette 7 kWh-batterier inn i fossilbiler i mellomtiden. Ja, det kommer biler i fremtiden, men det sier ingenting om nøyaktig hvor BMW står relativt til Daimler og VW, som begge nylig har annonsert hhv 11 og 10 milliarder dollar i investeringer i elbiler og batterier over de neste 5 årene. For all del, jeg tror BMW lander på føttene, kanskje kommer de til å være mer profitable over de neste årene, men VW og Daimler har bøsere planer for BEVs for øyeblikket.

telcontar

Ser ut X3 BEV ikke blir så kjapt tilgjengelig som jeg trodde gitt. Går ikke kjapt i svingene akkurat

JorgenM

Sitat fra: Espetor på søndag 30. april 2017, klokken 18:23
Venter spent på om de kommer med elektrisk 3-serie  :D :+1:
Foreløpige rykter om EL 3-serie:

Forventet lansering 2019-2022
90kWh batteri
Bakhjulsdrift med 235 kW / 315 HK motor
4WD med 300 kW / 402 HK motor
400-500km rekkevidde
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

turfsurf

Ser unektelig ut som om BMW ligger ett til to år bak Audi, Porsche, MB og Jaguar. Volvo er vel nogenlunde likt i løypa. Det er vel de mest direkte konkurrentene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moonbuggy

I og med at "filosofien" er endret til å tilpasse drivlinjen til standard modeller, så venter nok BMW på batteriutvikling. Man må rett og slett pakke mer kapasitet i batteriene enn man kan pr. dato for å slippe 2 tonn + utgaver av BMW 3 serie med ren elektrisk drivlinje. Det er nok også grunnen til at tidsplanene er så diffuse. Man vet pr. dato rett og slett ikke når det er mulig. Tipper at man sikter mot 90kwt inn i en pakke på 300kg.
Blir det stort mer, så får man også stor vektøkning i alle forsterkningene som må gjøres for å tåle høy vekt.

Espetor

Vil de ikke bygge en 3 serie slik de har bygget i3?
Bruke det de har funnet ut av ved å bygge i3?

2015: BMW i3 Lodge
2006: BMW 320D (2002)

Autowinder

Nå er jo 3 serien bygget allerede, og å konvertere den til karbon, plast og aluminium, høres ut som et skudd i natten. Men å montere elektrisk drivlinje er vel en mulighet. Men tror moonbuggy er inne på noe, men 90kWh på 300kg er vel en energitetthet som ligger enda lengre frem i tid enn 2022 føles det som. Men det har aldri vært forsket mer på batterier enn nå, så hvem vet hva som lurer bak neste sving...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Espetor

De har nå laget biler med carbon. De er nødt til å lage lettere biler i fremtiden, og slanke eldre modeller er en god vei å gå. De MÅ slankes om de skal ha batterier. Når målsetningen i Norge(uten at det er hovedmarkedet for BMW generelt) er å kutte alle fossilbiler innen 2025, så må alle bilmerker gjøre noe drastisk. Alle piler peker nedover for fossilbiler. Uansett om fremtiden er batterier eller brenselceller, så må bilene slankes.


Og BMW har sett at VW Golf selger bra som BEV. Folk er vanedyr. Og foretrekker små skritt. Det er ikke alle som er som oss. :)
2015: BMW i3 Lodge
2006: BMW 320D (2002)


Trond.m

Ser da bare ut som en salgskampanje på den "gamle" 94Ah i3 da ?

JorgenM

USA fikk 94ah lenge etter Europa. Canada får den kanskje ikke før nå? :)

i3S presenteres ikke før i september, sammen med facelift.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA