Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpshjelp Leaf - garantispørsmål

Startet av Leaf_2014, fredag 28. april 2017, klokken 08:56

« forrige - neste »

Leaf_2014

Store forum,
har en litt for billig Leaf på hånden, norsk gen2: denne har tilsynelatende ikke tatt service på merkeverksted og har siste service på 45000km mens den nå står på 76000. Iflg Nissan-forhandler bryter dette garantivilkårene. Burde dette bekymre meg? Kjøpslov overkjører vel uansett garanti og ting som skal holde i minimum 5 år skal da slik jeg ser det uansett være dekket?

Varme føtter - kalde føtter - varme føtter - kalde føtter
Leaf 2014

doldis1

 Drit i forhandleren og kjøp bilen hvis du liker den. Ingenting i Nissan's serviceregime som kan knyttes opp
mot levetiden på den delen du vil ha garanti på.
De delene du (kanskje) kommer til å skifte, kommer under kategorien "slitedeler" som garantien ikke dekker
uansett....

Leaf_2014

Takk for moralsk støtte  :+1:

Er vel typisk med skift av skiver/klosser fremme på dette tidspunktet.

Hvordan sjekker jeg best status på batteriet, er det telling av streker som gjelder eller bør jeg låne med type LeafSpy-utstyr?
Leaf 2014

AppleKnocker

Sitat fra: doldis1 på fredag 28. april 2017, klokken 09:29
Drit i forhandleren og kjøp bilen hvis du liker den. Ingenting i Nissan's serviceregime som kan knyttes opp
mot levetiden på den delen du vil ha garanti på.
De delene du (kanskje) kommer til å skifte, kommer under kategorien "slitedeler" som garantien ikke dekker
uansett....
+1

Lån Leafspy eller spør om noen på forumet kan lede av for deg. Hvor i landet bor du?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Leaf_2014

Hadde vært supert å kunne låne men dra om en time eller to nå for å se på. Er på jobb i Asker, kjører via Oslo bort til Kolbotn for å se/kjøpe. Favner vel nesten halve Leaf-befolkningen med den ruta der!

Trenger vel da bare adapteret som plugges i bilen, har Android-tlf.

Skal man evt be selger fullade for å kunne telle gjenværende streker?

Takk for all hjelp - selv om man tror man har det meste klart kommer det spørsmål i kjøpsøyeblikket når det begynner å gå fort i svingene.

Dere kan se på belønningen som en juksediesel mindre på veien :-)
Leaf 2014

Leaf_2014

Da ble det kalde føtter etter testtur. Billig, men det viser seg at den er kollisjonsskadet og reparert av (hevdes det) autorisert verksted https://www.finn.no/95335917

Men: det lyser fremdeles varsellamper og airbag lampe, og ryggekameraet er svart.
Leaf 2014

Goggen123

Hehe...bilforhandlere ass'..
Viktig å få med i annonsen at den er norsk og kun hatt 1 eier, men kollisjonsskadet; hysjhysj

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

doldis1

 @ skjervesbu

SitatSkal man evt be selger fullade for å kunne telle gjenværende streker?

Ladestatus er strekene på dashens H. side mens batterikapasitet vises uavhengi av ladestatus, yttre rad
av prikker på dashens H. side. Var 12 prikker da bilen kom fra fabrikken, er det fremdeles 12 har du min.
85 % batterikapasitet igjen.
Synd kjøpet skjærte seg, men det går vel flere tog, finn flyter over av Leaf iallefall  ;)

geear

Sitat fra: Skjervesbu på fredag 28. april 2017, klokken 13:54
Da ble det kalde føtter etter testtur. Billig, men det viser seg at den er kollisjonsskadet og reparert av (hevdes det) autorisert verksted https://www.finn.no/95335917

Men: det lyser fremdeles varsellamper og airbag lampe, og ryggekameraet er svart.
Interessant. Jeg fikk til svar at denne bilen var helt uten kjente feil og mangler.

Så sant de reparerer disse manglene før salg er det i og for seg greit nok. Hva svarte de da du konfronterte de med dette?

Trekkoppbil

Sitat fra: Skjervesbu på fredag 28. april 2017, klokken 13:54
Da ble det kalde føtter etter testtur. Billig, men det viser seg at den er kollisjonsskadet og reparert av (hevdes det) autorisert verksted https://www.finn.no/95335917

Men: det lyser fremdeles varsellamper og airbag lampe, og ryggekameraet er svart.
Det spørs hvilke lamper som lyser.
Min erfaring er at det lyser noen varsellamper i blandt, men det har alltid vært forbigående.
Det kan lyse lampe hvis du ikke har belte på deg.
12V-lampa kan lyse i ulike sammenhenger:
Starter du bilen med 2 trykk uten å holde nede bremsen, vil bilen kun gå på 12V, og hverken høyspentanlegget eller DC/DC-converteren vil våre på, og den røde lampa kan lyse. Starter du derimot normalt, så vil den grønne lampa lyset når høyspentanlegget er på.
Har bilen stått i flere uker, kan 12V-batteriet være lågt, og da kan mange spøkefulle ting skje.
Er 12V-batteriet dårlig i en periode kan det ta seg opp igjen hvis man lader med en intelligent lader av og til, og batteriet kan gjerne fungere bra 1-2 år til.
Har man feilkoder på ABS, kan det gå ut over funksjoner som alltidspinn.
Har 12V vært nede, kan man få feilkoder på ABS. Jeg har også opplevd at billige og ubrukelige ODB2  dongler kan føre til at det meste av varsellamper lyser og bilen mister motorkraft. Løsningen er å dra ut odb2-pluggen, så vil bilen fungere, mens feilkoder på ABS kan henge igjen 1 dag.
Utfall av 12V kan også føre til at bremsene blir så dårlige at bilen blir farlig å kjøre med, men seinere på dagen kan bilen fungere OK igjen.
Mange feil fikses med noen timers lading, andre feil fikses ved en restart ved at man kopler 12V av og på igjen.  Bare pass på at bilen er slått av når man kopler vekk 12V-batteriet.

Det man må passe seg for, er biler som ikke er holdt tørre og som kan ha fått irr i kontakter rundtomkring. Bilister som parkerer ute og som slurver med bruk av A/C kan ha dårlige biler.

Leaf_2014

På vei for å hente en annen Leaf nå, besiktiget, kjøpt og betalt. Var liksom i siget ... noe dyrere, men veldig mye mer "peace of mind".

Tilbake til originalannonsen: rødt varsel gikk ikke av selv om setebeltet ble festet, og airbag lyste kontinuerlig.

Selger tilbyr seg å utbedre før overlevering, så sånn sett er det ikke helgærnt. God mulighet for noen med svart belte i Leaf. Det er Lambertseter bilverksted som er selger, og bilen var avregistrert fra jul mens den ble reparert.

Et sett dekk + service kommer på toppen av den svært rimelige prisen.

Leaf 2014

EV85


doldis1

Sitat fra: Skjervesbu på fredag 28. april 2017, klokken 21:47
På vei for å hente en annen Leaf nå, besiktiget, kjøpt og betalt. Var liksom i siget ... noe dyrere, men veldig mye mer "peace of mind".

Tilbake til originalannonsen: rødt varsel gikk ikke av selv om setebeltet ble festet, og airbag lyste kontinuerlig.

Selger tilbyr seg å utbedre før overlevering, så sånn sett er det ikke helgærnt. God mulighet for noen med svart belte i Leaf. Det er Lambertseter bilverksted som er selger, og bilen var avregistrert fra jul mens den ble reparert.

Et sett dekk + service kommer på toppen av den svært rimelige prisen.

Gratulerer med ny Leaf. Tror ikke du vil angre på dette kjøpet  ;)
Gratulerer også med å ha unngått skadebilen. Det at ethvert verksted kan "fikse" en skadebil så den er
i samme stand som før skaden skjedde ? Glem det ! Sjansen for at den aldri blir bra igjen er nok dessverre
mye større.... Airbaglampa var vel fordi minst en airbag er utløst og hjernen ikke føler tennsatsen vil
jeg tro ?
Jeg fikk inn en skadebil en gang som manglet begge fremre airbager, mekkerne hadde klart å programmere
de ut så ingen varsellamper lyste og sparte nok noen kroner på nye airbager ...

Trekkoppbil

Airbag fungerer forskjellig fra bil til bil.
Jeg har ikke erfaring med europeisk Leaf, og jeg ville stille spørsmålet om hvordan airbaggen styres her. Her det noen bryter til å slå den av og på med?

Til daglig har jeg tilgang til 2 amerikanske 2013-modeller. En som har fått utført siste tilbakekalling, som går på OCS, og der lyser lampa når man ikke har voksen passasjer. På en 2013 som ikke har fiksa tilbakekallinga, lyser ikke lampa.  På europiske Leafer finnes ikke OCS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA