Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lydoppløysning begrensning med lydpakke

Startet av Doja, fredag 28. april 2017, klokken 07:44

« forrige - neste »

Doja

Beklager om temaet alt er diskutert, men kan nokon svare på om det er nokon maksimal lydoppløsning lydkortet i bilen kan takle. Har prøvd å spelt av filer i 352/24, men får opp meldinga "Could not load". Andre filer (192 og nedover) funker fint.

Kjøpte brukt model s for eit par mnd sidan, med lydpakke, men er ikkje veldig imponert over lydkvaliteten til no. Hadde muligens for høge forventninger. Ser nokon har starta lyddempingsprosjekt her inne, så kanskje det er vegen å gå.

Anders Heibø

Tipper at dac'n støtter 192 og at det ikke er snakk om nedsampling til 96 eller 48kHz. Noe høyere ville jeg ikke forventet i og med at den heller ikke har støtte for dsd formatet.

Lydsystemet er helt ok. De har valgt en klasse A/B forsterker og det er ganske imponerende med tanke på at en klasse D ville brukt mindre strøm. Hører du mye klassisk burde du kanskje beholde den fremfor å bytte til en kraftigere klasse D amp. Jeg har selv tenkt tanken på å oppgradere til Light Harmonic pakka, men da må jeg ha mulighet til å bytte amp selv frem og tilbake for å høre hvilken jeg liker best av Tesla sin og Light Harmonic sin. Personlig er jeg ikke fan av klasse D så dette er selvsagt min skepsis.

Jeg er usikker på hvor mye som har bedret seg på facelift bilene men pre-facelift har du nok mye å hente på lyddemping. Er en del resonanser i dørene som skal bli bedre. Har selv ikke kommet så langt, men heller målt anlegget og laget en eq for å flate ut frekvens responsen. Det er en litt omfattende operasjon der jeg må behandle filene med den eq'n før jeg legger de på minnepenn i bilen. For meg er det verdt strevet da jeg har software for batch prosessering. Låter ganske bra nå!

Sondre hos Bilkomponenter har Tesla selv og sitter inne med mye kompetanse på det området. Han har kanskje mest erfaring med lyddemping også:
https://www.bilkomponenter.no/products/light-harmonic-premium-audio-system-til-tesla-model-s-multra-hifi
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Doja

Sitat fra: Anders Heibø på fredag 28. april 2017, klokken 09:57
Tipper at dac'n støtter 192 og at det ikke er snakk om nedsampling til 96 eller 48kHz. Noe høyere ville jeg ikke forventet i og med at den heller ikke har støtte for dsd formatet.

Lydsystemet er helt ok. De har valgt en klasse A/B forsterker og det er ganske imponerende med tanke på at en klasse D ville brukt mindre strøm. Hører du mye klassisk burde du kanskje beholde den fremfor å bytte til en kraftigere klasse D amp. Jeg har selv tenkt tanken på å oppgradere til Light Harmonic pakka, men da må jeg ha mulighet til å bytte amp selv frem og tilbake for å høre hvilken jeg liker best av Tesla sin og Light Harmonic sin. Personlig er jeg ikke fan av klasse D så dette er selvsagt min skepsis.

Jeg er usikker på hvor mye som har bedret seg på facelift bilene men pre-facelift har du nok mye å hente på lyddemping. Er en del resonanser i dørene som skal bli bedre. Har selv ikke kommet så langt, men heller målt anlegget og laget en eq for å flate ut frekvens responsen. Det er en litt omfattende operasjon der jeg må behandle filene med den eq'n før jeg legger de på minnepenn i bilen. For meg er det verdt strevet da jeg har software for batch prosessering. Låter ganske bra nå!

Sondre hos Bilkomponenter har Tesla selv og sitter inne med mye kompetanse på det området. Han har kanskje mest erfaring med lyddemping også:
https://www.bilkomponenter.no/products/light-harmonic-premium-audio-system-til-tesla-model-s-multra-hifi


Takk for tips. Greit å vite til neste gang eg kjøper FLAC-filer. Har sett på den Light harmonic pakka sjølv. Skal sjekke ut linken med lyddemping. Det er pre-facelift, så eg forstår det kan ha ein god effekt.

Trustno1

Jeg har (sannsynligvis) gjort den mest omfattende ombyggingen i landet av lydanlegget i en Tesla.

Min mening er at en av de største svakheten i lydanlegget er som i det fleste andre biler, at man ikke sitter i sweetspot. (ulik avstand til de forskjellige høyttalerelementene)
Dette gjør at man ikke vil få fokus i lyden, og stereoeffektene vil fungere mye dårligere. Dette har jeg løst med en DSP (Digital soundprocessor) som man kan justere lyden etter egen preferanse, både når det gjelder EQ, deling og tidskompensering. Dessverre er dette en relativt omfattende prosess å montere. Det er sikkert mulig å også gjøre tidskompensering via software og preprosseserte lydspor slik Anders har nevnt på, dette har jeg aldri forsket på selv.

Utover dette, så er som også Anders har nevnt, har du mye å hente på å dempe dørene. Disse er ett skikkelig rakleverk med massevis av resonanser i utgangspunktet. Facelift er nok sikkert litt bedre, men jeg er rimelig sikker på du har mye å hente her også.

Sist men ikke minst så er det mye å hente på en oppgradert sub. Den originale er laget i tynn plastikk, og har ikke en optimal tuning for å få med seg de dypeste frekvensene.

Selv så kan jeg ikke si at det er noen merkbar forskjell på en moderne klasse D forsterker og en A/B. Det er så mange andre svakheter i ett lydanlegg i en bil man bør forbedre før man har tjangs til å høre en forringelse av kvalitet av dette. (personlig mening)

Om du har lyst til å lese om mitt lydprosjekt kan du ta en titt i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28995.0.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA