Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Barnevennlig bil e-Golf, IONIQ, leaf, NV200e eller KIA Soul? Kjøpe nå?

Startet av emmern, torsdag 27. april 2017, klokken 19:35

« forrige - neste »

rolandvg99

Sitat fra: J@x på mandag 08. mai 2017, klokken 15:33
Mulig det var noe galt med Ioniq en jeg hadde, men kjenner ikke igjen den beskrivelsen. Den var måtte kontinuerlig korrigeres gjennom alle svinger så lenge jeg kjørte fortere enn 60. Der kjører Golfen som på skinner.  Kjørte jeg Ioniqen over en fartshump, så føltes det som om bagasjerommet var lastet med noe som var altfor tungt selv om bilen var tom.
Jeg kan si meg enig i at det hadde vært kjekt med elektriske seter med minne, men selve sittekomforten passer meg mye bedre i e-Golfen (185cm og litt for mange kilo) på lengre turer. Etter en 200km tur med Ioniqen var ryggen helt gåen, mens etter 600km i Golfen var jeg jeg helt fin. Fruen på 160cm klaget på for korte sittepute på Ioniqen (!!). Jeg syns demper og fjører i Ioniq håndterte små ejevnheter bedre enn i e-Golfen, men skrytet mitt stopper der.
Men igjen, smaken er som baken...
Ioniq og fartshumper var for meg en hjertet-i-halsen-opplevelse. Manglet et par fattige cm på midt-skibs "touch-down" over fartsdumpen nedi gata her jeg bor. En kunne så vidt skimte dagslys. :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

"I like soul with a capital S"

rolandvg99

Sitat fra: J@x på mandag 08. mai 2017, klokken 15:33
Mulig det var noe galt med Ioniq en jeg hadde, men kjenner ikke igjen den beskrivelsen. Den var måtte kontinuerlig korrigeres gjennom alle svinger så lenge jeg kjørte fortere enn 60. Der kjører Golfen som på skinner.  Kjørte jeg Ioniqen over en fartshump, så føltes det som om bagasjerommet var lastet med noe som var altfor tungt selv om bilen var tom.
Jeg kan si meg enig i at det hadde vært kjekt med elektriske seter med minne, men selve sittekomforten passer meg mye bedre i e-Golfen (185cm og litt for mange kilo) på lengre turer. Etter en 200km tur med Ioniqen var ryggen helt gåen, mens etter 600km i Golfen var jeg jeg helt fin. Fruen på 160cm klaget på for korte sittepute på Ioniqen (!!). Jeg syns demper og fjører i Ioniq håndterte små ejevnheter bedre enn i e-Golfen, men skrytet mitt stopper der.
Men igjen, smaken er som baken...
Hverken fruen på 175 cm, eller jeg på 187 cm, tenkte noe videre på korte sitteputer på Ioniq. Merket gjeting med LKAS innkoblet, men ikke uten. Testbilen hadde Nokian.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

"I like soul with a capital S"

Crown

Sitat fra: J@x på mandag 08. mai 2017, klokken 15:33
Mulig det var noe galt med Ioniq en jeg hadde, men kjenner ikke igjen den beskrivelsen. Den var måtte kontinuerlig korrigeres gjennom alle svinger så lenge jeg kjørte fortere enn 60.

Definitivt noe galt, eller så hadde du LKAS på og liker å ligge nærmt stripene i veien slik at bilen korrigerer deg hele tiden. Må aldri gjete min, men jeg kjører også med LKAS av stort sett.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

J@x

Sitat fra: Crown på mandag 08. mai 2017, klokken 16:18
Sitat fra: J@x på mandag 08. mai 2017, klokken 15:33
Mulig det var noe galt med Ioniq en jeg hadde, men kjenner ikke igjen den beskrivelsen. Den var måtte kontinuerlig korrigeres gjennom alle svinger så lenge jeg kjørte fortere enn 60.

Definitivt noe galt, eller så hadde du LKAS på og liker å ligge nærmt stripene i veien slik at bilen korrigerer deg hele tiden. Må aldri gjete min, men jeg kjører også med LKAS av stort sett.

LKAS var aldri på hos meg, den var plagsom. e-Golf sin er hakket bedre, men utkoblet den også stort sett.
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

emmern

Her kommer det noen bilder:

IONIQ bagasje:


Tatt ut innmaten, ikke så mye å gå på.


E-golf:

Motor inni har hull rett mot bakken (???) dritt har allerede kommet inn i motorrommet:



Godkjent bagasjeplass:


IONIQ fikk den også inn uten problemer. Bedre plassutnyttelse for IONIQ går i dybden, mens e-Golf tar igjen på høyden.


Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

geear

Sitat fra: moby666 på mandag 08. mai 2017, klokken 15:08
Jeg kjører begge biler daglig og IONIQ har vesentlig bedre kjøreegenskaper enn eGOLF.
Kjøreegenskaper er subjektivt, men for meg er det helt motsatt. Jeg prissetter en kvikk bil med gode tilbakemeldinger fra veien, og lite understyring. Der var ikke Ioniq. Den duvet mer avgårde i litt sånn Mercedes/Amerika-stil.

Sitat fra: moby666 på mandag 08. mai 2017, klokken 15:08IONIQ svelger ujevnheter og svinger på en helt annen måte enn eGolf. Dette skyldes nok i hovedsak at IONIQ er en god del større og har en vesentlig større akselavstand, men også at eGolf er endel tyngre som gjør at bilen føles tung og litt mer dvask på svingete veier.
Det er riktig at lenger akselavstand normalt vil svelge ujevnheter bedre, samt gi økt stabilitet i høy fart. Derimot syns jeg ikke dette har noen betydning den tid Golfen faktisk ikke er spesielt ustabil, i tillegg til at Ioniq faktisk heller ikke har lang akselavstand. I tillegg så vil myk fjæring (Ioniq) fjerne noe av eventuelle stabilitetsfordeler. At e-Golf føles tung og dvask på svingete veier enn Ioniq er tvert i mot min opplevelse. Ioniq har for myk fjæring og mye vekt langt ut fra tyngdepunktet, f.eks. ved at batteripakken er plassert veldig langt bak. Spesielt lastet vil den ha fryktelig mye vekt langt bak. Ser ellers du skriver at Ioniq har vesentlig lenger akselavstand enn e-Golf. De faktiske målene er 2637mm på e-Golf og 2700mm på Ioniq, altså 63mm forskjell. Til tross for at Ioniq er 23cm lenger, altså har den lenger overheng enn Golf, noe som normalt er negativt. Til sammenligning er akselavstand i f.eks. en BMW 1-serie 2690mm og 3-serie 2810mm. Vesentlig er vel et definisjonsspørsmål igjen.

Sitat fra: moby666 på mandag 08. mai 2017, klokken 15:08Støynivået synes jeg også er lavere i IONIQ, uten at jeg har målt dette.
Her er du også helt motsatt av min opplevelse. Syns også det virker å være gjengs på forumet at de fleste opplever e-Golf som bedre isolert enn Ioniq. Støyisolering henger som oftest veldig tett sammen med pris på bil, ettersom det er dyrt med støyisolasjon, og lett å kutte på for å kutte kost.

For ordens skyld, så prøvekjørte jeg Ioniq FØR jeg valgte å kjøpe e-Golf, og jeg kan fortsatt finne på å kjøpe en Ioniq, men gjør jeg det så handler det kun om rekkevidde per krone.

J@x

Sitat fra: gr på tirsdag 09. mai 2017, klokken 12:43
Sitat fra: moby666 på mandag 08. mai 2017, klokken 15:08
Jeg kjører begge biler daglig og IONIQ har vesentlig bedre kjøreegenskaper enn eGOLF.
Kjøreegenskaper er subjektivt, men for meg er det helt motsatt. Jeg prissetter en kvikk bil med gode tilbakemeldinger fra veien, og lite understyring. Der var ikke Ioniq. Den duvet mer avgårde i litt sånn Mercedes/Amerika-stil.

Sitat fra: moby666 på mandag 08. mai 2017, klokken 15:08IONIQ svelger ujevnheter og svinger på en helt annen måte enn eGolf. Dette skyldes nok i hovedsak at IONIQ er en god del større og har en vesentlig større akselavstand, men også at eGolf er endel tyngre som gjør at bilen føles tung og litt mer dvask på svingete veier.
Det er riktig at lenger akselavstand normalt vil svelge ujevnheter bedre, samt gi økt stabilitet i høy fart. Derimot syns jeg ikke dette har noen betydning den tid Golfen faktisk ikke er spesielt ustabil, i tillegg til at Ioniq faktisk heller ikke har lang akselavstand. I tillegg så vil myk fjæring (Ioniq) fjerne noe av eventuelle stabilitetsfordeler. At e-Golf føles tung og dvask på svingete veier enn Ioniq er tvert i mot min opplevelse. Ioniq har for myk fjæring og mye vekt langt ut fra tyngdepunktet, f.eks. ved at batteripakken er plassert veldig langt bak. Spesielt lastet vil den ha fryktelig mye vekt langt bak. Ser ellers du skriver at Ioniq har vesentlig lenger akselavstand enn e-Golf. De faktiske målene er 2637mm på e-Golf og 2700mm på Ioniq, altså 63mm forskjell. Til tross for at Ioniq er 23cm lenger, altså har den lenger overheng enn Golf, noe som normalt er negativt. Til sammenligning er akselavstand i f.eks. en BMW 1-serie 2690mm og 3-serie 2810mm. Vesentlig er vel et definisjonsspørsmål igjen.

Sitat fra: moby666 på mandag 08. mai 2017, klokken 15:08Støynivået synes jeg også er lavere i IONIQ, uten at jeg har målt dette.
Her er du også helt motsatt av min opplevelse. Syns også det virker å være gjengs på forumet at de fleste opplever e-Golf som bedre isolert enn Ioniq. Støyisolering henger som oftest veldig tett sammen med pris på bil, ettersom det er dyrt med støyisolasjon, og lett å kutte på for å kutte kost.

For ordens skyld, så prøvekjørte jeg Ioniq FØR jeg valgte å kjøpe e-Golf, og jeg kan fortsatt finne på å kjøpe en Ioniq, men gjør jeg det så handler det kun om rekkevidde per krone.

Helt enig med gr her, mistenker også at det er fjæringene i kombinasjon med plasseringen  av batteri som gjør den litt masete i svinger og duver vel langt ned bak etter fartshumper..
Og for ordens skyld, jeg både prøvekjørte og kjøpte Ioniq (1,5 mnd og 4000km) før jeg gikk tilbake til e-Golf. 1500km nå på så vidt over en uke, og like fornøyd enda  :D
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

stiglj

Dette med bil handler jo også ganske mye om følelser. Personlig har jeg prøvd Golf flere ganger men aldri funnet meg helt til rette i bilen. Har ikke noe problem med å vurdere det som en god bil, men får ikke "godfølelsen". Den fikk jeg derimot i Ioniq'en. Særlig når jeg ligger i 110 på E-18 og i køen gjennom Tønsberg, og det gjør jeg hver dag.
Vi har også i3 som er en herlig bil til småkjøring hjemme, men liker den ikke i 110-sonen.

Hva føles godt for hjertet, hodet og lommeboka? Det blir individuelt!

emmern

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Crown

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

rolandvg99

Sitat fra: emmern på fredag 12. mai 2017, klokken 12:52
Da ble det e-Golf! Får den i august :)
Her ble det en KIA Soul EV 30 kWt med levering 2-3 uker. Bakseteplass og romfølelse ble avgjørende. E-Golf er en mer sporty bil med mer utstyr, men prisdifferansen på nesten kr 70 000,- gjorde valget ganske lett.

Ting jeg kommer til å savne fra e-Golf er ACC, 2x16A lading og dynamiske LED-lys med fjernlysassistent, men Active Display klarer jeg meg fint uten.
"I like soul with a capital S"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA