Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X og campingvogn

Startet av Stig-Arne, onsdag 26. april 2017, klokken 20:16

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på onsdag 19. august 2020, klokken 22:15
Kjørte en 3200km lang norgesferie på østlandet og vestlandet i sommer med X100D og en Hobby 455 på 1300kg, 230 bred. Forbruket ble på 342Wh/km. Fulgte trafikken hele tiden, og når jeg var alene på veien var det 3-5 over fartsgrensen. Men snittfarten på vestlandet er ikke høy i ferietiden...

Vekten spiller liten rolle, det er luftmotstanden som betyr "alt". Jeg kjørte nettopp Fredrikstad-Lillehammer med en varehenger med mye materialer bak (trekkvogn: X75D). Vekt ca. 1200kg men lav luftmotstand da den "gjemmer" seg bak bilens profil (karmene var tatt av). På mye av strekningen med 90-110 sone lå jeg på 10 over lovlig fart, ellers i fartsgrensa.

Forbruket ble 232Wh/km. Det inkluderer 100 høydemeter opp, som tilsvarer omtrent 1000Wh. Fordel på 300km betyr det at forbruket faktisk var nede på 229Wh/km om det hadde vært flatt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Koskesk

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 19. august 2020, klokken 22:49
Sitat fra: Lynet på onsdag 19. august 2020, klokken 22:15
Kjørte en 3200km lang norgesferie på østlandet og vestlandet i sommer med X100D og en Hobby 455 på 1300kg, 230 bred. Forbruket ble på 342Wh/km. Fulgte trafikken hele tiden, og når jeg var alene på veien var det 3-5 over fartsgrensen. Men snittfarten på vestlandet er ikke høy i ferietiden...

Vekten spiller liten rolle, det er luftmotstanden som betyr "alt". Jeg kjørte nettopp Fredrikstad-Lillehammer med en varehenger med mye materialer bak (trekkvogn: X75D). Vekt ca. 1200kg men lav luftmotstand da den "gjemmer" seg bak bilens profil (karmene var tatt av). På mye av strekningen med 90-110 sone lå jeg på 10 over lovlig fart, ellers i fartsgrensa.

Forbruket ble 232Wh/km. Det inkluderer 100 høydemeter opp, som tilsvarer omtrent 1000Wh. Fordel på 300km betyr det at forbruket faktisk var nede på 229Wh/km om det hadde vært flatt.
Ja, tenkte meg at luftmotstand har mest å si :)

Vel, turen går neste fredag så blir interessant å se. Hengeren kommer på mellom 2,1t og 2,2t regner jeg med.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jlan

#92
Vekt har lite å si for snittforbruket hvis turen ender på samme høyde som den startet, men hvis en skal over en fjellovergang, så må en jo ha nok strøm til å komme over toppen. Hvis en for eksempel skal over Sognefjellet med 5 tonn, så krever stigningen ca. 20 kWh. Men en får jo tilbake ca. 18 kWh på vei ned igjen (edit- dvs en får selvsagt ikke alt tilbake til batteriet, men forbruket reduseres så mye).

"Abetterrouteplanner" har mulighet for å legge inn ekstra vekt, og i premium er det også mulig å legge inn flere konfigurasjoner, slik at en ikke "roter til" standardforbruket når en kjører med tilhenger (og omvendt)..
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: jlan på tirsdag 25. august 2020, klokken 16:16
Vekt har lite å si for snittforbruket hvis turen ender på samme høyde som den startet, men hvis en skal over en fjellovergang, så må en jo ha nok strøm til å komme over toppen. Hvis en for eksempel skal over Sognefjellet med 5 tonn, så krever stigningen ca. 20 kWh. Men en får jo tilbake ca. 18 kWh på vei ned igjen (edit- dvs en får selvsagt ikke alt tilbake til batteriet, men forbruket reduseres så mye).

"Abetterrouteplanner" har mulighet for å legge inn ekstra vekt, og i premium er det også mulig å legge inn flere konfigurasjoner, slik at en ikke "roter til" standardforbruket når en kjører med tilhenger (og omvendt)..
Dessverre spiser påløpsbremsen opp en haug av energien i utforbakke eller skikkelig svingete veier, så jo, vekt kan telle myyye inn. Iallfall hvis man kjører litt aktivt i tillegg. Derfor man skulle hatt elektronisk brems som i USA, og styrt hengerbremsen med litt mer avansert logikk.

jlan

#94
Sitat fra: geear på onsdag 26. august 2020, klokken 19:30
Dessverre spiser påløpsbremsen opp en haug av energien i utforbakke eller skikkelig svingete veier
Ja, du har nok rett i at det kan slå ut endel med en tung "kompakt" henger og lav fart. Det er jo mulig å regne litt på det. Hvis en kjører i 80 km/t og har en 1 tonns henger som da bruker 150 Wh/km på flatmark, så må en altså bruke tilsvarende mengde potensiell energi for å holde den i gang med samme fart i nedoverbakke. 150 Wh tilsvarer et høydetap på:

h=P/(m*g)=150*3600/(1000*9.8 ) =55m.

Altså må bakken være brattere enn 5.5 % for at påløpsbremsen skal legges inn. Men veier hengeren 2 tonn og en kjører i 50 km/t så må en vel godt under 2 % for å unngå påløpsbremsing. Og altså unngå oppbremsinger.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Dessverre er det også slik at påløpsbremsen har "treghet", så det skal ikke hard regen/brems til nedover før den siger på, for bare et øyeblikk, men det skal et godt røkk til igjen før den glir helt av. Derfor ender det ofte med at påløpsbremsen ligger "inne" i nedoverbakke, men hvor betydelig pådrsget er vet jeg ikke, for maks er det såklart ikke.

Koskesk

Vel tilbake etter en lang dag bak rattet. Kjørte da tur-retur Jessheim Klett (Trøndelag).

Bomma totalt på forberedelsene før turen, måtte plutselig hente div ting med vanlig tilhenger dagen før jeg kjørte, så klarte ikke lade fult før jeg dro klokken 06:00 i dag (går) morges. Så ble klattladinger på Eidsvoll verk, Elverum og Alvdal før jeg nådde superladeren på Klett med 39% igjen.

Hadde da gjennomsnitts forbruk (fra litt før Elverum da jeg ikke huska å nulle tripptelleren før da) på 179 wt/km. Klima på 20c og kjørte store deler på cruise og autopilot i hennholdsvis fartsgrense og 10km/t over.

Hekta på henger (veide den på vekta til 1980kg pluss vekt på draget (tipper 80kg), så rett over 2tonn. Gikk greit opp til Alvdal, ble varm i trøya å regna på at det skulle holde å lade kun til 80% på Alvdal før Elverum......det holdt, men ikke mere til! Rulla in til Elverum med 7% igjen begynte å kjenne litt på det på slutten der

Gjennomsittsforbruk fra Klett til Elverum ble da 348 wt/km. Så vil si rimelig nøyaktig dobbelt forbruk.

MEN! Hadde og da bildeler i bilen og en extra person, så bilen var og lastet 300kg tyngre (ifølge vekta).

Så total vektøkning på tur tilbake ble da 2360k

(Klarte meg uten å hekte av på hele turen og)




Sent from my iPhone using Tapatalk

ElMarkus

Som helt grønn på Elbiler. Åssen regner dere ut hvor mye forbruket blir? Hvis du nuller ut tripteller så kommer det frem der på skjermen eller?

Hatt min TMX 60 som er en 2016 modell kun 1 uke knapt. Men allerede dratt bilhenger bak fra Brumunddal til Yttre Enebakk. Gikk fint det selv om forbruket selvfølgelig vart større. Stop ved Nebbenes på vei tur å retur.

Stod kanskje klønete til ved SuperCharge men det vart mange plasser ledig.

Ikke lag kø, da blir jeg sprø:)
2016 TMX 60D
(Min første Elbil kjøpt september 2020)
97 000km på turteller.
Reservert: CyberTruck fra dag 1. (Når den nå kommer) :)
Bor på Haramsøya ved Ålesund.

Rosstopher

Sitat fra: ElMarkus på mandag 07. september 2020, klokken 00:53
Som helt grønn på Elbiler. Åssen regner dere ut hvor mye forbruket blir? Hvis du nuller ut tripteller så kommer det frem der på skjermen eller?

Bilen regner hele tiden ut forbruk for siste 10, 25 og 50 km. Du finner det under "Energi". Den regner også for nåværende tur. Du kan velge å vise forbruk som en av to ting i instrumentpanel foran deg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

jlan

Bilen viser forbruket ja, men det er ikke alltid den tar hensyn til det tallet i navigasjonen. Så jeg pleier å bruke abetterrouteplanner når jeg trenger å vite hvor langt jeg kommer med henger. Der kan en legge inn ekstra vekt og tall for antatt forbruk, eller en kan la forbruket bli estimert. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ElMarkus

#100
Takk for svar. Fant frem på skjermen til slutt.

Skal også forske mer på abetterrouteplanner. Kult navn by the way.  ;D

Ikke lag kø, da blir jeg sprø:)
2016 TMX 60D
(Min første Elbil kjøpt september 2020)
97 000km på turteller.
Reservert: CyberTruck fra dag 1. (Når den nå kommer) :)
Bor på Haramsøya ved Ålesund.

geear

#101
Kryss av for trip A og/eller B, så kommer de opp i instrumentpanelet ditt på valgfri side. Du kan også gi de andre navn ved å trykke på den blå teksten.

(Du viser trip/forbruksbildet ved å holde inne scrollhjul på rattet på valgfri side og velge).

ElMarkus

Og hva får jeg lest ut av trip A og B? Er det typ nullstille dem når du skal reise å deretter se på trip A. Når starter trip B deretter?

Hva er hensikten å ha A og B?

Ikke lag kø, da blir jeg sprø:)
2016 TMX 60D
(Min første Elbil kjøpt september 2020)
97 000km på turteller.
Reservert: CyberTruck fra dag 1. (Når den nå kommer) :)
Bor på Haramsøya ved Ålesund.

ElMarkus

#103
Tror nok jeg har den minste vogna på markedet å dra med Tesla X.  :D

Tanken vart at jeg skulle trekke vogna uten brems med en spesiell variant av en smart bil. Men å ha kranglet med biltilsynet å få tilhengerfeste til denne. Selv om jeg vart i Tyskland å montert den med TÜV papirer. Så gav jeg opp etter 2 år.

Så får vel trekke den bak Tesla da  :D

Tenker det skal gå greit med Totalvekt på 300kg bak. 

Ikke ei vogn i sin rette forstand uten mere en lounge på veien å kople av i.
Ikke lag kø, da blir jeg sprø:)
2016 TMX 60D
(Min første Elbil kjøpt september 2020)
97 000km på turteller.
Reservert: CyberTruck fra dag 1. (Når den nå kommer) :)
Bor på Haramsøya ved Ålesund.

turfsurf

Sitat fra: ElMarkus på mandag 07. september 2020, klokken 23:58
Og hva får jeg lest ut av trip A og B? Er det typ nullstille dem når du skal reise å deretter se på trip A. Når starter trip B deretter?

Hva er hensikten å ha A og B?
A og B kan jo brukes når man er på langtur. F.eks kan man bruke A og nullstille på vei til og nullstille før retur. Så kan B måle t/r.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA