Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X og campingvogn

Startet av Stig-Arne, onsdag 26. april 2017, klokken 20:16

« forrige - neste »

olabt

Sitat fra: sfinxern på tirsdag 18. juli 2017, klokken 22:06
Tror dere en X75 blir for snaut for campingvogn formål? Lommeboken roper JA til 75, og det blir et litt stort hopp opp til 100D.

Nybilkjøp er mest interessant pt pga finansieringsfordeler (blir billigere enn ordinært billån fra et finn-objekt).

Kommer vel ann på hvor langt du har tenkt deg på tur da og hvor ofte..

Hør evt med en selger om de har noen flere rabatterte 90D inventory igjen, de fikk mange tilgjengelig på fredag.(kvalifiserer til 0,25% finansiering) Kjøpte selv i dag. Kun 25.000 opp  fra nyspecca 75..  fikk dog med premium pakka og litt annet småtteri jeg ellers ikke ville valgt så ble 75.000 dyrere enn jeg hadde tenkt, men føler det er verdt det... hovedmotivasjonen for denne var snau henger-rekkevidde med 75 med litt tyngre henger kan nok bli vanskelig å nå mellom sc
Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

Øyvind.h


I forbindelse med feiring av midtsommer i Sverige vurderer jeg å låne campingvogn. Lengste strekk jeg må kjøre er 22 mil. Vognen er en 360 vogn med tre sengeplasser. Dvs ikke en stor eller tung vogn.

Går dette greit med en full X90D med 4 pers i? Det er et par CHAdeMO stasjoner på veien i Sverige, men stoler ikke på at de virker. Så jeg må klare 22 mil på direkten.

Hvor fort kan jeg eventuelt kjøre?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

o.b.lix

Omtrent som å spørre hvor langt er et tau.

Mange faktorer - motvind, regn etc vil påvirke. Fart har veldig mye å si 90 er mye verre enn 80, men også terreng (får ikke gjenvunnet alt nedover grunnet vogn bremser selv).

Hvilke dekk er det på vogn og på bil? Temperatur denne dagen?



Når det er sagt tror jeg det går helt fint, men hold deg i 80.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

400Wh/km * 220km / 1000 = 88kWh... så klarer du under 400Wh/km går det vel helt på håret..

THE

Tok en testtur med ei gammel 540 Kabe vogn, 230 cm bred og ca 1200 kg. Kjørte fra 0 moh til 1000 moh. og ned igjen. (Lærdal - Kyrkjestølen på Filefjell). En del 60 og 70 sone på flata, men 80 sone i alle stigninger. Lå i +-85 oppover, og kjørte absolutt ikke for å spare strøm. Snittforbruket ble 393 Wh/km over en strekning på 103 km. Brukte 41 min opp og 43 min ned igjen. Snittfart 75 km/t opp og 72 km/t ned.

Har X100D med originale 20" sommerhjul. Turen ble kjørt i temp fra 28 grader på det varmeste til 22 grader på fjellet, så ganske optimale kjøreforhold. Vil nok få en del høyere forbruk med regn og/eller lavere temperatur, men flat veg og mer forsiktig kjøring vil nok redusere forbruk også.

Jeg tror du skal klare 22 mil med forsiktig kjøring, men ta en testtur hvis du har mulighet til å låne vogna en dag for å prøve.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Stig-Arne

Interessante tall.
Har handlet en Model X 75 som er på tur over dammen nå og leveres om ca 1 mnd håper jeg.

Skal trekke en Kabe 630. 2000 kg totalvekt.
Blir spennende

Øyvind.h

Hmm. Jeg har ca 80kWh fra full til bilen sier 0%. Trekk fra en kWh ettersom batteriet er blitt litt eldre og deler så på 220km. Da ender jeg på 359Wh/km.

Turen foregår midt i juni på slake jevne landeveier i Sverige. Dvs jeg kan nok fint ligge i 80 eller litt under. Snitt på kanskje 75 eller noe under.
Men ser at det ikke blir store marginer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Kom akkurat på at det jo er to superchargere på det første legget. Hadde glemt den som kom opp i fjor fordi den kom et sted jeg aldri trodde jeg ville ha behov for strøm. Da bruker jeg første del av turen til å teste litt, pga to mulige ladesteder. Og del to av turen til går da mye tryggere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

o.b.lix

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. mai 2018, klokken 20:59
Kom akkurat på at det jo er to superchargere på det første legget. Hadde glemt den som kom opp i fjor fordi den kom et sted jeg aldri trodde jeg ville ha behov for strøm. Da bruker jeg første del av turen til å teste litt, pga to mulige ladesteder. Og del to av turen til går da mye tryggere.

Perfekt!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

#39
Første tur gjennomført torsdag denne uken.
900kg liten 370*210 vogn.
431km og 171kWh.

En del dårlig vær, og jeg må si jeg ble mer skeptisk til campingvogn nå da forbruket selv med pen kjøring ble en del høyere enn forventet.

Første legg Oslo-Karlstad gikk akkurat uten lading. Kom frem med 0%. Lå bak lastebil deler av veien så kunne holde greit driv, men forbruket ble høyere enn forventet.
Andre del Karlstad-Borlänge ble forbruket enda høyere. Muligens noe dårligere veier og kaldere utetemp. Måtte stoppe litt på CHAdeMO underveis da jeg ikke dro med 100% fra Karlstad og forbruket var for høyt.

Trodde 20 mil gikk glatt, spesielt med så liten vogn. Det var feil. Med x100d hadde det gått bedre, men må desverre si det ikke frister til gjentakelse. For høyt ladebehov selv med 100d.

Skal hjem igjen på søndag. Blir interessant å se om opphold og bedre temp gir vesentlig endring.

On the bright side: kjørte igjennom laserkontroll. Tror jeg sparte noen tusen pga disiplinerende vogn på slep :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 23. juni 2018, klokken 20:49
On the bright side: kjørte igjennom laserkontroll. Tror jeg sparte noen tusen pga disiplinerende vogn på slep :)
Lurt. Tror jeg må begynne å kjøre med vogn, vil betale seg selv fort :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

#41
Blir det mye mekanisk bremsing med vogn på slep eller greier dere stort sett å regenereres mesteparten av energien når dere må redusere farten ?

Øggen

Interessant tråd.
Skal for første gang kjøre med vogn på slep. Kjørt en del med store skaphengera, og da med rundt 300- 450 i forbruk.
08 Hobby 540 festvogn, uviss vekt frå Ålesund til Treungen. Regna med 7-8 ladestopp på vei ned og litt skeptisk om det i det heile går med fullstappa bil og vogn.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

jlan

Sitat fra: Tellus på søndag 24. juni 2018, klokken 11:54
Blir det mye mekanisk bremsing med vogn på slep eller greier dere stort sett å regenereres mesteparten av energien når dere må redusere farten ?
Regenerering ved stans er jo veldig avhengig av forhold og sjåfør. På en noenlude bra vei utenom tettbygd strøk tror jeg det betyr lite. Veldig langsom kjøring ned fra en fjellovergang kan bety litt.

En 1000 kg campingvogn har potensiell energi på ca. 2.5 kWh i 1000m høyde.  Mer bremsetap enn det blir det uansett ikke for 1000m høydetap (brutto, uten vind).

Kinetisk energi for 1000kg er ca. 0.1 kWh ved 100 km/t. Det er altså det maksimale som kan tapes som varme i bremsene per full oppbremsing.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Cned86

Veldig spent på deres erfaringer. Jeg fikk meg en x75d for en mnd siden. Vet denne er noe i minste laget men om jeg kan komme meg ca 150km før jeg må lade så er det innenfor (skal evt maks 50-70 mil og være på en eller to nærliggende plasser før retur så det gjør meg ikke noe at turen tar et par timerekstra iforhold til diesel purka + små unger så passer bra med stopp hver andre time )

Sent fra min PRA-LX1 via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA