Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X og campingvogn

Startet av Stig-Arne, onsdag 26. april 2017, klokken 20:16

« forrige - neste »

Stig-Arne

Så.. eier idag en Kia Soul, som er min første El-bil.
Må jo si fordelene er store, og tankene om å kunn erstatte den andre bilen jeg har med en el-bil har slått meg.

Men problemet mitt er jo at jeg trekker campingvogn.
Vognen jeg har idag, har en totalvekt på 1600 kg.

Og innenfor dette, så er det jo kun Tesla idag som leverer biler til å trekke vogn.

Har sagt det slik, at den dagen jeg kan kjøre hjemmefra og til Kiruna med campingvogna, så skal jeg kun ha El-bil. Men dit er det 23 mil, og må over ett fjell.

Model X 70 D (http://www.jurassictest.ch/GR/) Skal ha 34 % igjen på batteriet med tom bil, 19,27 kW/100 km

Så en test, tror det var Tesla Bjørn hadde lagt ut, hvor de trakk en 1600 kg tung vogn, og endte på forbruk tett rundt 45-50 kw/100 km, så med ett slikt forbruk er vi jo for kort allerde.

men spørsmålet er jo, hvor langt er vi på vei for å klare dette egentlig?
En slik tur som det, kjører jeg kun på ferie. Så ladestopp gjør meg jo ingenting.

Trustno1

Med 100kwh tilgjengelig så må du ha ett forbruk under ca 430 wh/km for å komme 23 mil.
Fjellet gjør neppe så stor forskjell, litt avhengig om det er så bratt at bremsen på vogna slår inn nedover og du mister regen energi.

Stig-Arne

Det er jo litt interessant. Vi liker å kjøre ca 30 mil om dagen når vi er på ferie, så i utgangspunktet bør vi klare oss med 1 ladepause om dagen da på ca 15 mil. F. Eks Model X 75 så bør jo 15 mil gå fint selv med 5 kW/mil.

Håper bare Tesla har lyst å bygge ut superladernettverket i nord Sverige

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


RaBalder

Nå er det hurtiglader (chademo/ccs) i både Narvik og Bjerkvik.

Så topper du opp et av de stedene, så er distansen bare 180km til Kiruna. Da nærmer vi oss  :P


Og hvis man også kunne fått opp en hurtiglader på Riksgrensen eller Abisko, så bør det være en trygg distanse....

jlan

#4
En campingvogn er ganske lett med stort frontareal, så luftmotstanden er en viktig faktor. Hastighet og mot/medvind har derfor stor betydning.

Her fra en tur jeg nylig kjørte med min Poletta (700kg):
61.44 km - 362.81 Wh/km - Snittfart 66.41 km/h
40.35 km - 289.81 Wh/km - Snittfart 51.06 km/h
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cossie

Etter å ha sett noen tester av TeslaBjørn på tur med campingvogn vinterstid er jeg mindre skeptisk til å dra på campingtur med el-bil. Typisk forbruk ved mission impossible ligger på 450Wh/km med ca 6 m lang vogn og vinterlige omgivelser. Som vestlending går ofte turen over fjellet om sommeren og jeg har satt opp et regnestykke på hvor mye man kan forvente å måtte lade på turen samt hvor det er tilgjengelig ladere. Konklusjonen er at man faktisk kommer seg mellom superladerne uten større problemer. Største utfordring er strekningen mellom Åmot og Drammen men da har man hurtiglader i Notodden og Kongsberg. Finnes faktisk også en "malplassert" superlader 21 km nord for Kongsberg (Lampeland).

Noen ganger går turen sørover til dyreparken og etter mine beregninger går også dette fint med vogn dersom man fullader ved en hurtiglader i Stavanger (Her må det komme en superlader I området rundt Ålgård etter min mening).

Her er teoretsik tur med campingvogn. Hadde vært veldig interessant å høre erfaringer fra andre om hvilke forbruk dere opplever på tur med fullastet bil og vogn.

Tesla Model X100D

Bly

I fjor høst hadde vi en tur med X90D fra Grimstad til Bodø. Vogn på 1000kg, og ferielastet bil. Ladet kun på Teslas hurtigladere. Turen gikk bra, men to ganger var vi nede på 0% det var strekningen Elverum til Alvdal. (Fordi vi ikke hadde ladet helt opp på Elverum, og fordi Alvdal ligger endel høyere enn Elverum) strekningen Mosjøen til Storjord ble også ganske tøff ( tunellen under Korgfjellet var stengt, slik at vi måtte over Korgfjellet) kjørehastigheten har veldig mye å si for rekkevidden. Over 70 km/t, så øker forbruket veldig desto fortere vi kjører. 70-80 km/t gav et forbruk på rundt 400wh/km
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Tullebukk1

Hei!

Må man ha førerkort BE for å dra campingvogn (eller henger) med X'en? Ser på vegvesen.no at total tillatt vogntogvekt kan være maks 3500kg. X har 3050kg tillatt totalvekt, så da kan man kun ha en henger/vogn med tillatt totalvekt på 450kg. Det er ikke engang en liten tilhenger.. hehe
eGolf  (Pussywagon)
Model X (Fleskekjerra)

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: Tullebukk1 på mandag 19. juni 2017, klokken 09:17
Hei!

Må man ha førerkort BE for å dra campingvogn (eller henger) med X'en? Ser på vegvesen.no at total tillatt vogntogvekt kan være maks 3500kg. X har 3050kg tillatt totalvekt, så da kan man kun ha en henger/vogn med tillatt totalvekt på 450kg. Det er ikke engang en liten tilhenger.. hehe

Kanskje.
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29
SitatMed klasse B kan du etter hovedregelen for bilførerkort trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg. Er bilens tillatte totalvekt 3500 kg, kan vogntogets (bil + tilhenger) tillatte totalvekt være inntil 4250 kg.

Mens "campingvognregelen" referert på samme side neppe vil gjelde noe særlig. Merker meg også at det virker som om "B96" også nevnt på samme side ikke gir noe mer enn B som i titatet ovenfor, hva som er den reelle forskjellen kommer ikke klart frem fra overnevnte.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Ganrak

Du kan uansett ha tilhenger på 750 kg (med brems) på X. Hvis du skal ha noe som veier mer enn det, så må du ha B96 eller BE.

Jeg tar BE nå. Har tatt alle kursene, bare oppkjøring igjen.
Tesla X90D 2017
Mercedes B-Electric

Ganrak

#10
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på mandag 19. juni 2017, klokken 09:33
Sitat fra: Tullebukk1 på mandag 19. juni 2017, klokken 09:17
Hei!

Må man ha førerkort BE for å dra campingvogn (eller henger) med X'en? Ser på vegvesen.no at total tillatt vogntogvekt kan være maks 3500kg. X har 3050kg tillatt totalvekt, så da kan man kun ha en henger/vogn med tillatt totalvekt på 450kg. Det er ikke engang en liten tilhenger.. hehe

Kanskje.
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29
SitatMed klasse B kan du etter hovedregelen for bilførerkort trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg. Er bilens tillatte totalvekt 3500 kg, kan vogntogets (bil + tilhenger) tillatte totalvekt være inntil 4250 kg.

Mens "campingvognregelen" referert på samme side neppe vil gjelde noe særlig. Merker meg også at det virker som om "B96" også nevnt på samme side ikke gir noe mer enn B som i titatet ovenfor, hva som er den reelle forskjellen kommer ikke klart frem fra overnevnte.

Maks tillatt totalvekt på henger med Model X og førerkort B96 er 1229kg
Maks tillatt totalvekt med BE er 3500kg, men maks aktuell totalvekt er 2250kg siden det er maks på bilen.

Oppsummert maksimal hengervekt (model X):
B: 750 kg (maks tillatt totalvekt - henger må ha maks 750kg i vognkortet)
B96: 1229 kg (maks tillatt totalvekt - henger må ha maks 1229kg i vognkortet)
BE: 2250 kg (maks aktuell totalvekt - henger kan ha høyere totalvekt i vognkortet, men kan ikke lastes tyngre)
Tesla X90D 2017
Mercedes B-Electric

o.b.lix

Så kan det tilføyes at B96 er BE uten oppkjøring - du må gjennom samme kurs, både teori og praksis, men du trenger ikke kjøre opp.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

cra

Vegvesenet har en app der du kan taste inn regnr på bil og henger samt hva slags førerkort du har, så får du vite om du lovlig kan kjøre det. Mulig det samme kan gjøres på nettsidene også. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: cra på mandag 19. juni 2017, klokken 13:11
Vegvesenet har en app der du kan taste inn regnr på bil og henger samt hva slags førerkort du har, så får du vite om du lovlig kan kjøre det. Mulig det samme kan gjøres på nettsidene også. :)

https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Tullebukk1

Har blitt drøftet litt allerede, men jeg skal kjøre følgende tur med campingvogn i sommer, og har alternativet å låne en fosilbil (ja skrekk og gru).

Oslo - Flåm - Hoddevika - Kristiansund - Geiranger - Oslo.

Hva er deres anbefaling?
Kommer til å ha med chademo adapter..
eGolf  (Pussywagon)
Model X (Fleskekjerra)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA