Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forventet levetid og kapasitet på fremdriftsbatterier

Startet av PionerThink, tirsdag 25. april 2017, klokken 13:56

« forrige - neste »

PionerThink

Leste en interessant artikkel om en i3 Rex eier i USA der han hadde utført egne rapporter om batteriet:
http://insideevs.com/bmw-i3-long-term-battery-capacity-report-better-than-expected/
Etter 70 000 Miles, som tilsvarer ca 113 000 Km, har han ikke rare kapasitetstapet etter hva jeg kan lese?
Er jo mange her på forumet som har kjørt Leaf og trilling 130 000 km eller mer, men slik jeg forstår så oppleves det til dels større kapasitetstap enn i denne artikkelen?
Nå skal det jo sies at hans bil er snart 3 år, mens de eldste Leaf og Trillingene er 5-6 år!
Uansett er det jo oppløftende lesing at de bilene som har aktivt system for å ivareta batteripakken temperaturmessig kan forvente relativt god kapasitet og rekkevidde selv etter mange år :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

sylwester

4% kapasitetstap over 3 år er ikke så ille. Jeg har større tro på å dra ut verdien fra diagnoseverktøyet enn kjøretøy siden vær og endrede kjørebehov kan påvirke resultatet. hvorfor det stemmer er nok fordi vedkommende ikke har hatt store endringer i kjøremønster.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Beckern

Sitat fra: sylwester på tirsdag 25. april 2017, klokken 14:36
4% kapasitetstap over 3 år er ikke så ille. Jeg har større tro på å dra ut verdien fra diagnoseverktøyet enn kjøretøy siden vær og endrede kjørebehov kan påvirke resultatet. hvorfor det stemmer er nok fordi vedkommende ikke har hatt store endringer i kjøremønster.
Eieren i dette tilfellet følger nok mer med enn de fleste andre og har nok full kontroll på degradering, slik han har hatt på de tidligere el-BMWene sine.
Kjøremønsteret har nok mindre å si når man hele tiden leser av max kapa.


Trekkoppbil

Forventa levetid trur jeg varierer voldsomt fra batteritype til batteritype i dagens el-biler.
Det varier nok også mye med bilisten.
I Norge er forventa levetid 4 ganger lenger enn i enkelte varme strøk: http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model

doldis1

 Bortsett fra første gen. Leaf i veldig varme strøk ser det mer og mer ut som om batteriene lever bilen ut.
Tesla har kjørt tester opp til 500K miles uten å se for store tap i kapasiteten, en annen ting som går mer
på økonomi er indre lekkasje i batteripakken, der føler jeg vel at siste ordet kanskje ikke er sagt ...?
Tror bildet under er lagd av et Tesla forum, muligens Canada ?


Counterpointer

Du finner alle data i brukervennlig form på teslanomics.com
Ben Sullins  lager masse analyser av Tesla relaterte data

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA