Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny hydrogen fyllestasjon i Bergen i løpet av 2017 - pris 9,4 mill

Startet av Mippen, torsdag 27. april 2017, klokken 10:54

« forrige - neste »

ladov

Sitat fra: Mippen på torsdag 27. april 2017, klokken 10:54
...
Hva skal man med en hydrogenbil når man nå får elbiler som Ampera E og snart Tesla Model 3, som er mindre komplisert og gir mer enn nok rekkevidde for de fleste.
...
Ladetid? Den *ene* fordelen hydrogenbilen har er kort fylletid. Å selge elbil til noen som er vant med fossilbil kan bli tøft når du har ladetider på over en time på den billigste bilen og 40 minutter på den dyreste..

Jeg tror ikke vi får slått den siste spikeren i hydrogenkista før elbiler kan lades betydelig raskere enn i dag.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Ferry

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 27. april 2017, klokken 15:21
Solceller er under stadig vurdering, men effektivitet må opp og pris ned.

Har du plassproblemer? Hovedproblemet nå er pris. Med lavere pris kunne jeg dekket hele taket i stedet for kun deler av det. Det er først når hele taket er dekket at jeg trenger å bekymre meg for effektivitet.

Counterpointer

Sitat fra: ladov på torsdag 27. april 2017, klokken 16:00
Sitat fra: Mippen på torsdag 27. april 2017, klokken 10:54
...
Hva skal man med en hydrogenbil når man nå får elbiler som Ampera E og snart Tesla Model 3, som er mindre komplisert og gir mer enn nok rekkevidde for de fleste.
...
Ladetid? Den *ene* fordelen hydrogenbilen har er kort fylletid. Å selge elbil til noen som er vant med fossilbil kan bli tøft når du har ladetider på over en time på den billigste bilen og 40 minutter på den dyreste..

Jeg tror ikke vi får slått den siste spikeren i hydrogenkista før elbiler kan lades betydelig raskere enn i dag.
Den ene fordelen er bare så lenge det er VELDIG få hydrogenbiler. Allerede har jeg lest tester hvor journalisten må vente fordi stasjonen bare har kapasitet på fire biler i timen. Så har du fire foran deg tar det over 1 time Så for å fylle de 20 bilene i Bergen samtidig så har de fire første fylt på 10 minutter kanskje mens sistemann må vente i timesvis

Counterpointer

Sitat fra: Ferry på torsdag 27. april 2017, klokken 16:13
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 27. april 2017, klokken 15:21
Solceller er under stadig vurdering, men effektivitet må opp og pris ned.

Har du plassproblemer? Hovedproblemet nå er pris. Med lavere pris kunne jeg dekket hele taket i stedet for kun deler av det. Det er først når hele taket er dekket at jeg trenger å bekymre meg for effektivitet.
Virkelig, vi har stort hus med to boenheter og potensielt tre biler som skal lades. Aner ikke totalforbruket men tror det skal litt til å gå "off grid" eller bli produsent

sylwester

Det er vel det område som bør kunne fikses. Mens KWh trenger plass i batteri trengs hydrogen volum å ha det i. Dette er barnesykdommer. Tenk hvordan elbilen var før litium.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Gardin

Sitat fra: sylwester på torsdag 27. april 2017, klokken 13:48
Så lenge det er konkurranser mellom leverandørene av "drivstoff" og teknologi så kan både elbil og hydrogen tjene på at begge er et alternativ. Det øker konkurransen!
Det må være en god del som ønsker å kjøpe begge alternativene for at det skal være noen konkurranse. Gode hydrogenbiler har vært tilgjengelige i 10 år allerede, men det er bare solgt stusselige 70 eksemplarer eller så. I samme periode er det solgt over 100 000 elbiler og nærmere en million fossilbiler.

Det er ingen konkurranse. Det er så godt som ingen som vil ha hydrogenbiler.

Mippen

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 27. april 2017, klokken 14:47
Sitat fra: Beckern på torsdag 27. april 2017, klokken 14:16
Jeg sliter også med å se hvordan kraftselskapene kan hente ut en masse på elbiler med sine nye målere. Tvert om er det bare å sette på nattlading og vi bør komme ut med lavere strømregning enn ellers.
Det forutsetter at du lader på lav styrke og har god tid. Da er jeg enig.
Men har en stort batteri så minsker muligheten jo mer du kjører.
Bare et eksempel fra i går, jeg hadde da ti timer lading for å fylle opp mitt lille 27 kWh batteri som var på ca 30%.
Hadde det vært et 60 kWh batteri så blir øvelsen mer krevende.

Jeg har 85 kWh batteri og lader på 13-15 a hjemme. Siden batteriet er såpss stort holder det å klattlade når jeg ikke bruker bilen for å ha nok strøm til jeg skal avgårde igjen. Kjører 20-25.000 i året, og har aldri opplevd å komme i knipe. Det er sjelden man kjører opp hele hele kapasiteten til batteriet på en dag med normal kjøring. Faktisk lader jeg vanligvis ikke mer enn til 70 %, og da har jeg kanskje rundt 20 % igjen på en dag med litt kjøring. Skal jeg kjøre litt ekstra skrur jeg opp til 80 %. Hvis jeg skal kjøre virkelig langt lader jeg bare opp slik at den er rundt 100 % når jeg er klar til å kjøre. Med 70 - 80 % har jeg uansett nok strøm til å stikke innom en Hurtiglader på veien hvis jeg ser rekkevidden minker, lader jeg til 100 % går det fint å hope over et ladestopp. For eksempel holder det å stoppe på Gol når jeg skal kjøre Bergen - Oslo.

Det høres kanskje vanskelig ut for en som ikke kjører elbil. Poenget er at uansett at har man stort batteri trenger man ikke å tenke så mye på rekkevidden siden bufferet er så stort. Så lenge man klattlader har man alltid nok kapasitet, og flere går nå vekk fra at det er skadelig å lade batteriet til 100 % hele tiden. Jeg velge likevel å ikke lade opp maks og har likevel mer enn nok kapasitet i hverdagen.

Tall fra random uke med min Model S. Kaldt ute og mye småkjøring, derfor høyere forbruk.
Fremtiden er elektrisk.

sylwester

Hydrogenbiler har et høna- og eggetproblem. Det hadde ikke elbiler siden de aller fleste hadde allerede drivstoff hjemme, men det tok 20 år før salget eksploderte.

Vi må vente å se hvor hydrogenbileb er om 15 til før vi kan sammenlikne med elbilene vi har idag.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ferry

Det fantes ikke elbiler for 20 år siden. Altså, det fantes jo, men ikke noe som kan sammenlignes med dagens biler. Det var først med Leaf eller deromkring at elbilen kom, rundt 2011. 6 år gammel er elbilen, sånn ca. Hydrogenbilen er ikke funnet opp ennå, og det lar vente på seg. Jepp, det er satt på spissen.
Hydrogenbilen trenger noe like revolusjonerende som litiumbatteri for å ta av.
Og strengt tatt skal vi vel ikke sammenligne hydrogenbilen om 15 år med dagens elbiler. De skal sammenlignes med elbilene som er om 15 år.

sylwester

Elbilene kom på 90-tallet og eksploderte med i-miev og Leaf 20 år etter, for 6 år siden. Think, Kewet og ev1 var starten du kan sammenligne de første hydrogenbilene med og ikke Leaf.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Gardin

Skal vi sammenligne med hvor elbilene var for 15 år siden da? For 15 år siden var det 10 ganger så mange elbiler i Norge som det er hydrogenbiler i dag, til tross for at det bare var Ræva elbiler å få kjøpt for 15 år siden. Dagens hydrogenbiler er mye bedre biler, men klarer likevel ikke å komme i nærheten av salgstallene for elbiler for 15 år siden. Markedet har bestemt seg for lenge siden.

sylwester

Ja kanskje. Hvilken hydrogenbil kunne jeg kjøpe i Norge 10 år siden?

Det står konverterte prius på Wikipedia så i praksis var det vel ikke noe en kunne kjøpe? Når kunne jeg kjøpe en.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Gardin

Hydrogenbiler var bare tilgjengelge for leasing den gangen, men de var hvertfall tilgjengelige. Jeg så en selv i 2007.
https://www.nrk.no/telemark/hydrogen-drevet-bil-til-hogskolen-1.479078

sylwester

Jeg tror nok tilgang på drivstoff ville økt interessen. Selv idag er det en utfordring.

Problemet er jo at kommersielle selskaper ikke har noe å tjene på så få biler selv idag.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ferry

BMW Hydrogen 7 fra 2005: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7
V12 og flytende hydrogen. Om den kunne kjøpes i Norge aner jeg ikke, men den fantes i hvert fall. Vet ikke helt hvilken elbilgenerasjon den kan sammenlignes med, tidlig 1900? På den annen side er den langt bedre enn Kewet, Think og Buddy. Det har jo vært noen forsøk og konsepter opp gjennom åra: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fuel_cell_vehicles
Her er ei side som hevder det var 20 ulike modeller å velge blandt i 2005: http://www.hydrogencarsnow.com/index.php/2005-2/
Ser ut til å være mange flere enn jeg var klar over.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA