Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Android Auto - tips og triks

Startet av bno, lørdag 22. april 2017, klokken 11:24

« forrige - neste »

bno

#45
Har man Android mobil er det AA som gjelder. Car play er Apple sitt proprietære system. Er ikke imponert over AA. Car play kjenner jeg ikke. Begge er proprietære og kommer vel etter hvert til å bli fullt av reklame tenker jeg. AAer ikke mulig å finne musikk fra Spotify utover 5 - 6 sanger i liste via bilens skjerm. Det at den ikke er kommet på Norsk er vel pga Goggle voice som er dårlig på Norsken. Dessuten virker bare stemmestyring online og det tror jeg blir dyrt. AA låser også telefonen når tilkoblet. Nei jeg takker meg til min Garmin jeg.

kammiz

Android auto hvis du vil ha Google maps og waze. Apple Carplay er vel ellers bedre.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

bno

#47
AA offline navi funker greit. Men tullete å måtte laste ned sektorvise kart. Waze hadde jeg inne. Det er eid av Goggle så det proprietære styrer jeg unna om jeg kan så Waze er ute. Sygic og andre karttjenester med fullstendige kart får ikke innpass i AA foreløpig og det er det vi forbrukere som da opplever å få halvgode system pga liten konkurranse og ditto dårligere produkter. Eksempelvise er ikke AA kommet i noe scandinavisk land enda. Det støtter jeg ikke så jeg driter i disse to systemene. Støtter ikke noe som er til ugunst for meg om jeg kan unngå dette.
Beklager litt off topic...

Trond.m

Noen som har forsøkt Here WeGo navigasjon ? Der lastes kartene ned lokalt slik at datatrafikken ikke blir så stor. Virker som navigasjon i Ampera-e krever en del mekking for å få til.

bno

AA er greit å installere. Om man følger opplegget nevnt innledningsvis går det greit.

bno

Oppdatert link til siste ver. 7229 se første side.

Ellers er det uttalt fra Opel at WIFI vil være tilgjengelig ila 2017. Noen som kjenner til status?

Stikkkontakt

Syns det er elendig med en bil til 350.000 uten navigasjon. Rett og slett skandaløst. I det store og hele er hele infotainmentbiten lite å juble foe. Bose-anlegget låter som en klokkeradio i forhold til HK i BMWen min. Og har forsøkt å koble til dette Keypass-greiene uten suksess. I det hele tatt en nedtur. Det jeg liker med bilen er batteriet og motoren. Ellers er det skrale greier. Synd ikke Golf kommer med 50-60kwh..

3irikur

Sitat fra: bno på lørdag 08. juli 2017, klokken 08:41
Oppdatert link til siste ver. 7229 se første side.

Ellers er det uttalt fra Opel at WIFI vil være tilgjengelig ila 2017. Noen som kjenner til status?

Jeg savner dette. Jeg fikk faktisk beskjed om at "det er nok klart innen Amperaene kommer til Norge". Min bedre halvdel jobber ofte på veien, og må bruke mobilen som nettverkskilde. Får sende opel en epost snart...


Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Olemann


Noen som vet hvordan man får opp både Google maps (via Android Auto) og ladestasjoner?  F.eks. en av appene som Clever, Grønn Kontakt etc.   Nå må jeg koble av Android Auto og starte appene på mobilen for å se stasjonene, tips til kombinasjon?

bno

#54
Gode poeng du har der, men det er et handikapp at vi ikke har en gyldig norsk versjon. Selv bruker jeg en portabel Garmin der jeg har ladestasjonen lagt inn som POI. For Danmark likeså da jeg ikke alltid stoler på teknikken og ellers at det fort kan være fornuft i  å være offline. I et hvertfall inntil Opel får somlet seg til å aktivere WIFI (se innlegg ovenfor) i Norge også.

3irikur

Sitat fra: Olemann på mandag 17. juli 2017, klokken 20:37

Noen som vet hvordan man får opp både Google maps (via Android Auto) og ladestasjoner?  F.eks. en av appene som Clever, Grønn Kontakt etc.   Nå må jeg koble av Android Auto og starte appene på mobilen for å se stasjonene, tips til kombinasjon?
En eller annen laget en overlay (eller hva det heter) som jeg kunne bruke i google maps på mobilen, men jeg får det ikke til å fungere på skjermen i bilen det heller  :(
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

bno

Skal se litt inn på dette  sel også da slik app burde være greit å ha. Starter med en feedback til Googles. Mht. WIFI  fra Opel har jeg vært i kontakt med dem og det kan se ut som vi skriver 2018 innen dette kommer på plass. Vi må gi feedback til Opel og jo flere tørste hester .....

ProsjektX

Sitat fra: 3irikur på tirsdag 18. juli 2017, klokken 13:05
Sitat fra: Olemann på mandag 17. juli 2017, klokken 20:37

Noen som vet hvordan man får opp både Google maps (via Android Auto) og ladestasjoner?  F.eks. en av appene som Clever, Grønn Kontakt etc.   Nå må jeg koble av Android Auto og starte appene på mobilen for å se stasjonene, tips til kombinasjon?
En eller annen laget en overlay (eller hva det heter) som jeg kunne bruke i google maps på mobilen, men jeg får det ikke til å fungere på skjermen i bilen det heller  :(
Finnes ingen ordentlig støtte for å vise ladestasjoner i google maps. På mobil og PC kan du jo importere inn POI som layers, men dette kan du ikke aktivere i google maps under android auto... håpløst. Så inntil videre er en 100% avhengig av egne apper på telefon for å finne ladestasjoner. Har sendt tilbakemelding om dette til google maps / android auto, sikkert fint hvis så mange som mulig gjør det.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Olemann

Er det mulig å starte Android Auto manuelt?  Ønsker ikke at det skal skje automatisk når jeg plugger mobilen i USB uttaket. Ønsker ofte se kart på mobilen, men straks AA starter så forsvinner det fra mobilen og vises kun på bilens skjerm.
Har forsøkt å sette autostart til nei i oppsettet for AA på mobilen, men det hjelper ikke.
Kan man sette opp AA slik at den ikke starter automatisk, men må startes enten fra bilens skjerm, eller fra mobilen?

3irikur

Sitat fra: Olemann på fredag 21. juli 2017, klokken 15:43
Er det mulig å starte Android Auto manuelt?  Ønsker ikke at det skal skje automatisk når jeg plugger mobilen i USB uttaket. Ønsker ofte se kart på mobilen, men straks AA starter så forsvinner det fra mobilen og vises kun på bilens skjerm.
Har forsøkt å sette autostart til nei i oppsettet for AA på mobilen, men det hjelper ikke.
Kan man sette opp AA slik at den ikke starter automatisk, men må startes enten fra bilens skjerm, eller fra mobilen?
I utgangspunktet tror jeg ikke det er mulig, men jeg ser to mulige løsninger:

1. Deaktiver AA i menyen, og aktiver den når du vil ha den
2. Ha to kabler til mobilen, en bak som bare lader, og en foran som også aktiverer AA
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA