Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reservasjon av Audi e-tron

Startet av Trond.m, fredag 21. april 2017, klokken 09:17

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: stefse på søndag 09. desember 2018, klokken 06:32
Sitat fra: belsby på søndag 09. desember 2018, klokken 03:46
Sitat fra: Ulle på fredag 07. desember 2018, klokken 23:50
Sitat fra: Elmer01 på fredag 07. desember 2018, klokken 22:07
Jeg startet å følge denne delen av forumet med stor entusiasme etter kjøp av reservasjon i april -17. Det har vært en informativ og lærerik opplevelse med massevis av innspill fra likesinnede elbilentuiaster. Alle hadde stor tro på at Audi skulle få frem en konkuransedyktig elbil.
Desverre skjedde ikke dette. Overraskelsene som Audi hadde lovet, var ene etter den andre, negative. Fra å være den eneste eneste bilen jeg tålmodig ventet på og ville ha, ble dette til en bil jeg definetivt ikke vil ha. Trodde virkelig Audi/ Møller at den store listen med reservasjoner var full av lojale Audientisiaster som uansett ville skrive kontrakt. Har de ikke skjønt at elbilfolket stort sette er teknilogisøkende og fokuserer på tallenes tale i stedet for merke.
Mitt inntrykk er denne bilen ble som en gammel mobiltelefon i en litt for trang, men eksklusiv innpakning med dårlige kapasiteter.
Alle etter reservasjon ca 1460 rykker nå frem en plass.
Hos oss endte nedturen direkte til prøvetur av TMX som ble bestillt tre dager etter. Så nå er entusiasmen tilbake.

+1

Bortsett fra at prøveturen med TMX var overraskende støyende (e18 vestover fra oslo t/r i lett regn på hakka suv piggfri 20 tommer) sammenlignet med i3 (hakka r2 19) som heller ikke er noen støyvinner

Støy skremmer meg fra å kjøpe Tesla, og jeg hater støy. Blir ikke å kjøpe bil med mye dekkstøy og dårlig isolering uansett merke.
Godt poeng det. Og fordi vi opplever støy så forskjellig, er det her prøvekjøring kommer inn.
Model S har visst forbedret støy flere ganger, så testerne var overrasket over at de ikke hadde dratt med seg den kunnskapen / utførelsen da de lagte Model X. I tillegg går vel Model S 10% lengre enn X med samme batteri. Blir spennende å se rekkevidde på e-tron med fart i 75-90 km/t i 0 grader. Tror det kan bli overraskende bra. De fleste tester viser for 120km/t av de jeg har lest.
Tesla Model Y                         2021-

Kåre Knatten

Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. desember 2018, klokken 04:37
Sitat fra: automat på søndag 09. desember 2018, klokken 00:56
De dagene vær og føre er slik at du trenger å besøke den hurtigladeren, så er det garantert mange andre elbiler som også er i nøden. Og du havner i en endeløs hurtigladekø.

Det spørs jo på hvilke dager han pleier å reise til/fra hytta? Jeg opplever aldri kø, men kjører da også ofte opp på f.eks tirsdag morgen eller hjem på en onsdag kveld. For de som er bundet til å kjøre opp fredag kveld og hjem igjen på søndag er nok utfordringene noe større.
Nå har jeg kjørt til hytta i 5 år og jeg har enda tilgode å kjøre opp på en fredag kveld, returen er ikke noe problem så lenge jeg har ladestasjon i garasjen på hytta. Men det er jo min situasjon.

Bjorn Sigurd Johansen

Tesla har nettopp kommet med ny modell med 75kwh og 545km rekkevidde. Audi har 95kwh batteri og 417 km rekkevidde. Utklassing, er vel ordet her

Øyvind.h

#828
Nå er Tesla M3 ganske mye mindre bil. Etron bør sammenlignes med den litt større og sprekere Model X. Etron ser ut til å ligge noe over den i forbruk.

Audi har verdsatt design og form høyere enn Tesla gjorde ift luftmotstand. Ser i hvert fall slik ut når man ser på bilene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hemi

e-tron er vesentlig mindre enn en X. Både på tall, rekkevidde, 0-100, hengervekt og plass innvendig.

Den er nok vesentlig bedre på kvalitet.

e-tron er litt større enn i-pace

Tallene og bytallene, wltp og lav hastighet osv avslører at det nok er masse andre faktorer enn luftmotstand som ødelegger for e-tron.

z4rd

S100D har 539km EPA. Større innvendig plass enn samtlige, bortsett fra X.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

#831
Sitat fra: hemi på mandag 10. desember 2018, klokken 19:35
e-tron er litt større enn i-pace
Audi har gjort kunststykket omvendt Tardis med etron, mindre på innsiden. Etter utvendige mål trodde jeg den skulle være nær X, men den er i realiteten mindre enn S. Lurer på hva de har under det lange panseret (utenom den lille frunken).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Vil ikke si at e-tron er mindre enn MS innvendig. Voksne mennesker sitter godt bak i e-tron. Det er også masse luft mellom hodet og taket i forsetet. Mulig MS er en cm bredere innvendig, men du skal være bra kortvokst eller en stor teslaentusiast for å sitte komfortabelt bak i en MS

hemi

Sitat fra: turfsurf på mandag 10. desember 2018, klokken 21:47
e-tron er litt større enn i-pace
Audi har gjort kunststykket omvendt Tardis med tron, mindre på innsiden. Etter utvendige mål trodde jeg den skulle være nær X, men den er i realiteten mindre enn S. Lurer på hva de har under det lange panseret (utenom den lille frunken).
+poeng for dr. who  referanse :d

turfsurf

Sitat fra: Tellus på mandag 10. desember 2018, klokken 22:06
Vil ikke si at e-tron er mindre enn MS innvendig. Voksne mennesker sitter godt bak i e-tron. Det er også masse luft mellom hodet og taket i forsetet. Mulig MS er en cm bredere innvendig, men du skal være bra kortvokst eller en stor teslaentusiast for å sitte komfortabelt bak i en MS
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vegar Beider

Sitat fra: turfsurf på mandag 10. desember 2018, klokken 21:47
Audi har gjort kunststykket omvendt Tardis med etron, mindre på innsiden. Etter utvendige mål trodde jeg den skulle være nær X, men den er i realiteten mindre enn S. Lurer på hva de har under det lange panseret (utenom den lille frunken).

Audi har også gjort kunststykket å lage den ekstremt godt støyisolert og godt sammenskrudd. Du tror kanskje det kommer gratis og ikke stjeler plass?

Videre har de valgt å lage den på en modifisert versjon av en eksisterende plattform som deles av biler med andre drivlinjer. Det setter noen begrensninger, men gir også noen fordeler. Det er valg de har gjort.

Jeg er egentlig veldig lei folk som syter over at Audi ikke har laget en Tesla. Jeg er også ekstremt glad for det, for om de hadde gjort det, så hadde jeg ikke kjøpt den. Det er en grunn til at jeg har kansellert reservasjonene mine på Model S og Model X. Så nei, Tesla er ikke en perfekt benchmark, skjønn det!


turfsurf

Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 11. desember 2018, klokken 08:40
Audi har også gjort kunststykket å lage den ekstremt godt støyisolert og godt sammenskrudd. Du tror kanskje det kommer gratis og ikke stjeler plass?
Nja, jeg skjønner at de har brukt noe av den innvendige bredden til tykkere dører, men de kunne fint klart følgende og fremdeles beholdt "Audi kvalitetene":

  • Fjerne den idiotiske utstikkeren på klimaanlegget bak
  • Lage tre likeverdige sitteplasser bak (dette er de dog ikke alene om å ikke få til)
  • Utnytte plassen under det lange panseret (eller ikke ha så langt panser men lengre kabin)

Ellers er jeg lei av at du sutrer over at andre sutrer. Det må være lov å diskutere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Leafy

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. desember 2018, klokken 07:54
Sitat fra: Tellus på mandag 10. desember 2018, klokken 22:06
Vil ikke si at e-tron er mindre enn MS innvendig. Voksne mennesker sitter godt bak i e-tron. Det er også masse luft mellom hodet og taket i forsetet. Mulig MS er en cm bredere innvendig, men du skal være bra kortvokst eller en stor teslaentusiast for å sitte komfortabelt bak i en MS
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Øyvind.h

Sitat fra: Leafy på tirsdag 11. desember 2018, klokken 09:20
Baksetet på S er heller ikke laget for barn/ungdom som sitter uten stol eller pute. Vinkelen på bena blir feil og det er slitsomt i lengden.
Har fire kids i forskjellige aldere og har hatt to Model S. Ingen klager på baksetekomfort før de passerte ca 165-170cm. At du mener baksetet er slitsomt for barn og ungdom får være din mening.

Uansett synes jeg E-tron bør sammenlignes med Model X. S er en lav personbil. E-Tron og X er SUV.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Gjorde som flere andre har gjort. Bestilte en Model 3 4WD for levering i februar.  Er i utgangspunktet ikke en konkurrent til e-tron,  men den kan gjøre nytte for meg inntil Audi kommer med et attraktivt tilbud. Dessuten har den et bedre ladenettverkmog minst 10 mil lengre rekkevidde. Om ikke annet kan reservasjonen benyttes som et innspill i forhandling med min lokale Audi pusher  8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA