Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reservasjon av Audi e-tron

Startet av Trond.m, fredag 21. april 2017, klokken 09:17

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: ELefant på lørdag 03. februar 2018, klokken 11:24
Mye bra kunnskap rundt batteri teknologi her . For oss vanlige dødelige koker dette ned til rekkevidde, og da for min del oppgitt  NEDC rekkevidde.
Skjønner at NEDC "kan" være ønskelig for å sammenligne. Men den standarden er erstattet av WLTP som omtrent tilsvarer EPA. Personlig ønsker jeg NEDC dit pepperen gror da den er urealistisk for alle biler, men enda større er problemet at variasjonen mellom ulike biler er ujevn. En biltype kan ganske lett oppnå NEDC på sommer under optimale forhold, mens en annen ikke har sjanse. Og de samme bilene har ikke samme forskjell på vinterkjøring, hvor forskjellen kan bli både mindre og større avhengig av faktorer som varmepumpe mm. Derfor må en ha praktisk erfaring for å si noe brukbart og frem til det må en forholde seg til batteristørrelser, vekt, luftmotstand, effektivitet ol.

Foreløpig er E-tron oppgitt med variasjon på 20 cm i høyde, opp til 35 kWh forskjell i batteristørrelse, vi vet ikke vekt, vi vet ikke effektivitet. Det er vel rimelig å anta at gitt den får et like stort batteri som en Tesla X så vil den gå litt lengre ut fra vekt og luftmotstand, men sikker er det ikke mulig å være.

ludwig_holberg

Siden I-Pace med 90Kw skal være over 500km i NEDC, så burde vel E-Tron med 95Kw havne minst på nivå med X100D, ja. Sparer en god del på mindre vekt pga vanlige dører.

Stikkkontakt

Sitat fra: ludwig_holberg på lørdag 03. februar 2018, klokken 13:04
Siden I-Pace med 90Kw skal være over 500km i NEDC, så burde vel E-Tron med 95Kw havne minst på nivå med X100D, ja. Sparer en god del på mindre vekt pga vanlige dører.

Det lekket vel et papir som sa at i-pace gikk 543 km NEDC.  Kanskje ikke tilfeldig at det er 1 km mer enn XP100D?

turfsurf

En 95kWh etron bør gå lengre enn en X100 siden den er lavere og smalere (mindre frontareal), og skal ha ca samme Cd.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ELefant

Takker for mange gode betraktninger rundt dette! Både Audi og Jaguar oppgir «over 500 km» NEDC (beklager, der brukte jeg den betegnelsen igjen

forzaman


Trabekelverket

Spennende artikkel i TU.

Jeg lurer veldig på kvaliteten på batteriene Audi velger. Hva er restkapasitet etter noen år? Er det slik at Tesla ligger foran alle på batteriteknologi?

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#502
Sitat fra: ELefant på lørdag 03. februar 2018, klokken 16:44
...
knut.auli: ingen ting av det du skriver rundt NEDC er nytt for meg, bortsett fra at NEDC også som sammenligningsgrunnlag er helt håpløst (rekkevidde sommer). Så mens du finner frem WLTP tallene for alle de nevnte biler så vi får gjort en grundig nok sammenligning, kan vi andre leve med den iboende usikkerheten knyttet til NEDC mens vi venter spent på de offisielle tallene (som vel også foreløpig blir NEDC?).
Inntil WLTP foreligger er sannsynligvis EPA mye bedre. Straks en bil er klar for salg i USA er det krav om EPA.
E-Tron krever ny typegodkjenning i EU når den kommer for salg og siden vi er etter september 2017 må de opplyse WLTP når det nærmer seg produksjon. Inntil de kommer med WLTP tallene bør du regne med at NEDC tall er 50% høyere enn EPA (sjekk e-Golf som er den eneste fra VAG konsernet som selges både i Europa og i USA). Tesla sine NEDC verdier er typisk 20% mer enn EPA til sammenlikning.

Her finner du både offisielle EPA & WLTP tall som vil bli oppdatert fortløpende.
Glem NEDC snarest mulig.
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.0.html

De eneste som taper på rekkeviddeoptimisme er den naive som tror på NEDC verdier. Hvis man skal kjøre en langtur er det bedre å være realist og heller ha en mer konservativ verdi som er veldig sannsynlig til og med ved bruk av varmeapparat/AC og uten å "hypermile".

geear

Sitat fra: Trabekelverket på søndag 04. februar 2018, klokken 23:09
Spennende artikkel i TU.

Jeg lurer veldig på kvaliteten på batteriene Audi velger. Hva er restkapasitet etter noen år? Er det slik at Tesla ligger foran alle på batteriteknologi?
Uavhengig av batteriteknologien så tenker jeg at Tesla sine batterier stort sett lever de beste livene, og derfor vil vare lenge. Ampera-e kan nok plasseres i samme kategorien på grunn av stor batteripakke.

1. Batteripakkene er såpass store at de fleste lever fint med å vanligvis ligge i området 50-90% SOC, mens en trilling, e-Golf, Leaf etc. gjerne blir kjørt fra 100 og til veldig lav SOC både titt og ofte. Jeg har forstått det slik at veldig høy og veldig lav cellespenning er det som gjør at batteriene raskest svekkes, og dersom man klarer å holde seg unna topp og bunn så vil man oppleve svært lav svekkelsesgrad.

2. Selv om Tesla lader raskest (distanse per tid), så har de fleste andre tøffere påkjenning under hurtiglading fordi batteriene er såpass mye mindre så blir det høyere ladestrøm per celle (40-70kW på 20-30kWh batteripakker mot Tesla sine 100-120kW på 70-100kWh pakker). I tillegg har de god temperaturkontroll på batteripakkene, både under bruk og under supercharging. e-Golfen min lader med høyere effekt per tilgjengelig kapasitet enn Teslaen, og har allikevel ikke kjøling på batteriet, mens Teslaen kjører viftene hardt under supercharging, selv i mange minusgrader.

Disse fordelen vil mest sannsynlig Audien også få, men VAG har vel ikke egentlig imponert voldsomt på teknologivalgene i elbilverden så langt. Traust.

Espen Hugaas Andersen

Kjemien har også en betydning, men jeg ville ikke bekymret meg veldig mye for levetiden til batteriene til Audi.

Selv om de har ofret noe levetid for bedre energitetthet, så om batteriene varer 1000 fulle sykluser, som ikke er spesielt mye, og rekkevidden er 400 km per syklus, så vil batteriene vare 400.000 km. Jeg vil tro dette er minimum av det man kan forvente.

Den største utfordringen er nok at materialene vil degraderes over tid. Det er vanskelig å si akkurat hvilken tilstand batteriene vil være i om 10-20 år. Dette gjelder uavhengig av bruk. Altså, det er ikke overraskende om batteriet i en bil som har kjørt 100.000 km over 15 år går i stykker. Men vi vet ikke nok til å si at dette er noe man bør forvente, heller.

Jeg tenker også at det er fordeler og ulemper med at bilene er i Norge. Det er en fordel at de ikke opplever veldig høye temperaturer - men så er det også en ulempe at de vil oppleve gjentatte fryse/tine- sykluser. Hvis man vil unngå at materialene blir dårlig over tid, så kan det være greit å ha frostfri garasje.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

PF


Stikkkontakt

Slengte inn en reservasjon til i dag.
Skal bytte ut noen biler i slekta og litt usikker om jeg skal ha Jaguar eller Audi. Har tidlig reservasjon på e-tron, men den overtar sikkert min far.
Reservasjon nummer 3337.


PF

Ser flere og flere medier melder det, stort sett engelske så vet ikke om det er samme kilde kanskje, men vi kan i alle fall håpe på at mars blir måneden.

Premium driver

Før Audi viser frem e-tron viser de ny A6, Q3, A1 (mest sannsynlig også Q8). E-tron skal bygges på fabrikken der utgående A1 bygges i dag. Nye A1 skal bygges i Spania i fabrikken der utgående Q3 bygges i dag. Så rekkefølgen blir ny Q3 ny A1 og så kommer e-tron mot slutten av året.

Audis store nyhet i Geneve blir ny A6. Audi har annonsert at de kommer til å slippe litt ny informasjon om e-tron 15. mars i forbindelse med den årlige pressekonferansen. Men produksjonsmodellen vises ikke før slutten av august. Mulig britisk presse ikke har fått med seg det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA