Det er spennende med kinesiske el-biler.
Man kan lese om drøssevis av spennende bilmodeller:
https://www.carnewschina.com/category/green-news/Ut fra statistikken kan det se ut som at Kina er det største markedet for elbiler, og at salget går raskt oppover.
Det er naturlig å tru at behovet for elbiler tvinger seg fram i de store byene der, og elbiler er kraftig subsidiert.
Problemet er at i enkelte land så fungerer ikke ting så bra som man får høre om.
Det er ikke så godt for menigmann å forstå om bilmodellene der er konseptbiler på fantasistadiet, eller hvor langt de er kommet.
Det sies at salgsstatestikkene ikke er så reelle. Antakelig blir det registrert mange biler med en drivstoffkode for elektrisitet, og det kan være mange som mottar subsidier for det, men det er nok ingen som veit hvor mange elektriske kjøretøy det er der reelt sett.
Hva som defineres som et elektrisk kjøretøy er også forskjellig fra land til land.
Vi har jo eksempler som Nevs i Trollhättan som viser at noen gjør forsøk, så innsatsviljen er nok der.