Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC

Startet av PionerThink, torsdag 20. april 2017, klokken 14:30

« forrige - neste »

PionerThink

Bare for å ha prøvd å kjøre vår nyervervede i3 60Ah på litt mer enn lokalturer, så planlegger jeg nå en tur fra Kr.sand til Kopervik på Karmøy i helga. Reiser alene, så da trenger jeg ikke tenke på om det tar litt lengre tid pga ladestopp.
Eneste som jeg synes er litt utfordrende er praktisk rekkevidde etter hurtiglading til 80% sammen med litt utfordrende topografi langs E39. Jeg prøvde i går kveld å lage en kjøreplan med litt alternativer:
Kjøre- og ladeplan Kr.sand-Kopervik
1ste etappe Kr.sand-Moi 125Km (hvis ikke Moi innen rekkevidde kjører jeg ned til Flekkefjord hvor det er 103 km)
2dre etappe Moi-Ålgård 75 km (hvis fra Flekkefjord må det regnes snaut 100 km hvis mulig?)
3dje etappe Ålgård-Kopervik (38 til Mortavika + 54 fra Arsvågen)= 92 km

Retur Kopervik-Kristiansand
1ste etappe Kopervik- Vikeså [Ålgård (38 + 54)= 92] + 24 km = 116 km (Kan lade på Ålgård hvis uforutsette ting skulle oppstå og ikke nok rekkevidde til Vikeså!)
2dre etappe Vikeså-Pitstop Kvinesheia 103 km (Kan lade i Flekkefjord etter 78 km hvis det kan se ut som ikke klarer Pitstop pga stigningene opp på Kvinesheia)
3dje etappe Pitstop Kvinesheia-Kristiansand = 78 km (Alternativ 3dje etappe er Flekkefjord-Kristiansand 103 km)
Begynner med 100% oppladet batteri på begge startetappene så derfor litt lengre kjørelengder her, men er som nevnt veldig usikker på de resterende etappene på hver tur.
Er det noen som kan dele praktiske erfaringer her så setter jeg veldig stor pris på det!

P.S Er jo flere ladestasjoner rundt om hvis det skulle "knipe på", men er jo ikke så lysten på å måtte dra store omveier hvis man kan slippe?
P.S.2 Værmeldingen sier nordvestlig frisk bris(midt i mot) på veg bort med ca.7-10 graders varme og tørre veier på sommerdekk str. 19". Hjem igjen noe det samme men mer fare for fuktig vegbane, dog med vinden i ryggen, så da går vel det litt i pluss :)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

JorgenM

Jeg har kjørt Bergen - Namsos via E39 og det kan vel også kalles langtur :)

Hvis du har mulighet til forvarming (BMW Connected app: 'Eksternt' -> 'Rediger Ladetidtakeren' -> Still inn tidspunkt for start, huk av for 'Forhåndsklimatisering' og 'Lad straks') så ville jeg følt meg tryggere på den første strekka på 125km.

Spesielt ved våt veg kan du merke redusert rekkevidde. Kan være greit å sjekke lufttrykket også kanskje, kjøre på med litt mer enn det BMW anbefaler.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

PionerThink

Tenkte også på det at å stille inn forhåndsklimatisering slik at bilen er klar før man starter kan være lurt. Eneste jeg lurte på var om oppvarming av kupè tar noe av rekkevidden? Eller er det bare fordeler med å sette på timer for avreisetidspunktet?
Kan i hvertfall se ut som det forlenger rekkevidden da jeg til morran hadde over 130 km tilgjengelig på indikatoren etter å ha forsøkt å sette timer i går mest mulig korrekt ifht avreisetidspunktet. Kan muligens gå med 125 km på førsteetappen da ;D (når jeg vippet over til Eco Pro+ så gikk den opp til 140 km :+1:)
Tror også jeg kanskje skal kjøre opp lufttrykket litt mer enn hva tabellen sier for å være på den sikre siden :)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

JorgenM

Hvis det ikke er alt for kaldt kan du droppe kupévarme og heller bruke setevarmen, mener den tar av 12V-batteriet slik som på f.eks e-Golf.

Husk også å sjekke at ladestyrken står på HØY i bilen (= ca 12 amp). Innstillinger -» Lading.

Jeg er usikker på om den tar av rekkevidden når oppvarming er planlagt i god tid.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

PionerThink

Tenkte også på at det var gunstig å droppe varme i kupè og kun bruke setevarme, men når man velger Eco Pro+ så får man ikke satt på setevarmen ???
Blir nok til at jeg kanskje setter temperaturen veldig lavt og kjører på varmesetene :D
Så får jeg heller sette på Eco Pro+ hvis det kniper på :)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Autowinder

Slår du viften av i ecopro er det like lite forbruk som i ecopro+
I tillegg har du setevarme og holder du ventiler stengt blir det ikke for mye ny kald luft inn i kupeen  :)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

JorgenM

Jakke og ullvotter :)

Skulle det gå riktig galt og rekkevidden bli NULL så går bilen noen kilometer ekstra etter det også. Har selv kjørt ca 5 km etter å ha passert null. Deretter stopper bilen og du får beskjed om å kjøre til et trygt sted, tror den går ca 500 meter før det er helt slutt da :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Bekkenes

Har aldri skjønt helt hvorfor folk vil kjøre ukomfortabelt med en bil , elbil eller ikke :)

Jeg kjørte fra Kleppestø på Askøy , til Kvamskogen og tilbake uten forhåndsvarme i minusgrader med 23 grader i bilen ,
160km tur retur , hadde 20% igjen når jeg kom hjem .




Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Autowinder

Det handler vel ikke om annet enn å komme dit en vil. Og noen er også mer pinglete enn andre ;D
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

PionerThink

 :+1: Handler jo om å prøve noe en ikke har gjort før også ;D
Kunne jo bare satt meg i vår F11 med full tank og kjørt t/r uten å tenke på noe som helst, men har liksom gjort det noen ganger nå, så derfor ville jeg prøve med elbilen 8)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Autowinder

Jeg er helt enig, en egen glede i det å finne det fullt mulig :)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

tessy

Til opplysning:

Eco pro gir ca 7%, og Eco pro+ ca 10% lenger rekkevidde enn Comfort ved samme hastighet, og kupe temp var ca 20C. (Ute temp var nok mellom 15-20C) så uansett ingenting som gikk til noe varme.

Har testet dette på cruise control i 70, 80, og 90km/t i de forskjellige mode, over identisk strekning.
Satte bilen på cruise, nullstilte kjørecomputer ved passering av ett skilt, og kjørte noen km til tilsvarende plass jeg avsluttet test ved passering av nytt skilt, der cruise beholdt lik fart over hele turen.

Rapid

Min bil går ofte strekket Stavanger - Kristiansand. Rekkevidde er endel væravhengig spesielt vest for Flekkefjord.

Men dette er ikke noe stress i det hele tatt. Kristiansand - Moi bør gå fint. Men vær obs på at det kan være kø i Flekkefjord. Pit Stop kan være et bedre alternativ om du sliter med å komme til Moi.

Generellt så kjører jeg som en bensinbil mht fart og varme. Laderne står tett som hagl på dette strekket. Bare å klattlade litt i 10 min når det passer å stoppe :) (Lyngdal, Pit Stop, Flekkefjord, Moi, Helleland, Vikeså, Ålgård og mange i Sandnes/Sola/ Stavangerområdet.

02jan

Har idag kjørt 4.5 mil fordelt på 4 turer, strekning Nittedal - Sandvika.
Startet på 85 %, nå på 61% sier den 10 mil rest. Snittforbruk på litt over 1 og utetemperatur på 8-11. Eco +.  Fulgt trafikk ,ikke sparekjørt. Bruker soltak istede for bruk av AC. bilen har passert 65.000 km.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

BingoBonzo

Sitat fra: 02jan på lørdag 22. april 2017, klokken 17:35
Har idag kjørt 4.5 mil fordelt på 4 turer, strekning Nittedal - Sandvika.
Startet på 85 %, nå på 61% sier den 10 mil rest. Snittforbruk på litt over 1 og utetemperatur på 8-11. Eco +.  Fulgt trafikk ,ikke sparekjørt. Bruker soltak istede for bruk av AC. bilen har passert 65.000 km.

02jan, du har 94ah, blir en del anderledes da, spesielt i praksis...
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA