Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Norsk vs importert Leaf

Startet av lifecycle, mandag 13. mars 2017, klokken 14:52

« forrige - neste »

lifecycle

Ser etter ny (brukt) Leaf til ca 150k, 2014/2015 modell.
Ser på finn at det er veldig mye importert. Hva er bakdelen med å kjøpe importert fra en forhandler med lang fartstid? Hva må man evt. passe på?

kaiat

Det er garantien som kanskje er det største problemet. Europeisk bil har 5 år på batteriet og drivverket, men 3 år på alt annet. Norske biler har 5 år på alt. Noen importører av brukte Leafer tilbyr egne garantiordninger som tilsvarer de norske.

Ellers er det dette med vinterpakke og varme på batteriet. Alle norske har dette, men ikke alle europeiske. Noen greier seg fint uten og for andre er dette et must.

Du kan forøvrig finne norske Leafer til samme pris som importerte, så jeg vil ikke si at du nødvendigvis sparer noe ved å kjøpe bruktimportert fremfor norsk.

Håkon77

Jeg har nettopp kjøpt en Svensk Leaf. Etter noen uker så har jeg tatt kontakt med Nissan Norge og Brennes da jeg ikke har fått logget på internett og det er en klakkelyd i bakbrems ved rygging. Nissan Norge var betryggende med at det ikke var noen forskjeller på norske, svenske eller finske biler. Jeg ville få samme service og behandling som eiere av norske biler.
Ved kontakt med Brennes er dog det første spørsmålet: Er det en importert bil? Ikke vet jeg om det er negativt ment, men for min del går det ikke på garantien at telematikken er skrudd av. Det sier de er forhandler i Sverige sin feil og går ikke på garanti. Bremsene går heller ikke på garanti, selv om jeg leser at dette er utbredt på Leaf, da de ikke smører bremser på service i Sverige og det da ikke kan lastes Nissan i Norge. De beregnet 1,5timer på smøring/sjekk av bakbremsen som klakker. Jeg skal ha service i august før garanti går ut så jeg tenker jeg tar å kjører med klakking til da. Jeg kan ikke tro det følger med noen garanti på bremsene med smøring, selv i Norge.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Electrix

Sitat fra: Håkon77 på mandag 13. mars 2017, klokken 18:05
Jeg har nettopp kjøpt en Svensk Leaf. Etter noen uker så har jeg tatt kontakt med Nissan Norge og Brennes da jeg ikke har fått logget på internett og det er en klakkelyd i bakbrems ved rygging. Nissan Norge var betryggende med at det ikke var noen forskjeller på norske, svenske eller finske biler. Jeg ville få samme service og behandling som eiere av norske biler.
Ved kontakt med Brennes er dog det første spørsmålet: Er det en importert bil? Ikke vet jeg om det er negativt ment, men for min del går det ikke på garantien at telematikken er skrudd av. Det sier de er forhandler i Sverige sin feil og går ikke på garanti. Bremsene går heller ikke på garanti, selv om jeg leser at dette er utbredt på Leaf, da de ikke smører bremser på service i Sverige og det da ikke kan lastes Nissan i Norge. De beregnet 1,5timer på smøring/sjekk av bakbremsen som klakker. Jeg skal ha service i august før garanti går ut så jeg tenker jeg tar å kjører med klakking til da. Jeg kan ikke tro det følger med noen garanti på bremsene med smøring, selv i Norge.
Min har også i perioder klakket litt ved rygging, også rett etter en av de to servicene jeg tok i begynnelsen. Tror det er noe slark i bremseklossene som gjør at de beveger seg litt ved rygging. Det finnes noen tråder om dette i forumet:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12782.15.html

Hvis du ikke får logget på bilen er det vel forrige eier/forhandler som ikke har avsluttet/frigjort bilen igjen, og således ikke en garantisak, men en mangel fra selger?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA