Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er fornuftig pris pr. kWh?

Startet av nr1rayner, onsdag 19. april 2017, klokken 13:16

« forrige - neste »

nr1rayner

Prøvde å stille samme spørsmål under delforum "ladeplasser", men så langt til lite nytte.
Der sporet det fort av med tariffer, og INGEN har kommet med en fornuftig pris.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33147.0.html

Så håper folket her er flinkere til å besvare spørsmålet.

Vi har nylig fått "på plass" lading i borettslaget. Borettslaget har bekostet utstyr, max 7,4kW, vi som lader betaler strøm med påslag.
Jeg regner 1 kr/kWh på strømmen vi bruker i stikken hjemme, mens på ladepunktene skal vi betale 3 kr/kWh.
Dette synes jeg er et drøyt påslag.
Med lading hos GK havner man fra 2,4 kr/kWh, hjemmelading mener jeg i det minste burde matche den prisen for å være aktuelt.

Et annet, og kanskje bedre alternativ, hadde vært en fast månedsavgift, og selvkost på strømmen.
Da vet borettslaget til enhver tid hvilket overskudd de har.

Hva mener dere er fornuftig pris på lading i borettslag?
Ren kWh-pris, og månedsavgift med selvkost på strømmen.

Og hva er en fornuftig pris på kommunale plasser?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

zbk

I borettslag mener jeg at en månedspris som skal dekke installasjon og drift av fysisk installasjon + strømkost (kan settes til feks 1kr/kWt for enkelhets skyld, noe som er nær snittet) er det beste.

For kommunale plasser ville jeg sagt minst 2kr/kWt, men allerhelst en parkeringsavgift med gratis lading som gir ca tilsvarende pris. 15kr/t for en plass med 32A enfase, for eksempel. Da slipper man (sannsynligvis) at noen okkuperer plassen i lang tid.

Koster parkering noe for alle, legger man denne prisen på toppen for ladeplassene.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Counterpointer

Fornuftig pris er ca 1 kr PR kWh og så fordeler en installasjon/drift/vedlikehold kostnade fordelt på de som bruker det.

Imho

sylwester

Hvis borettslaget ikke tar noe annet så betaler du jo for investeringen gjennom bruk, men det betyr at andre som lader på jobb for anlegget billigere enn deg.

Jeg tror en mer rettferdig løsning er å ha månedsavgift for å betale ned anlegg og kWh-pris for forbruk.

Hvis borettslaget holder regnskapet for seg så vil overskuddet gå til vedlikehold i fremtiden.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

Så langt altså en generell enighet om at priser i borettslag burde være strøm til ca innkjøpspris + et fastbeløp pr mnd.  :+1:

@zbk
I Trondheim er det nå innført p-avgift for elbil på lik linje med fossiler.
GK's pris på ca 2,40 pr kWh er helt grei, så vi er vel ca enig der  ;)

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 19. april 2017, klokken 13:54
Fornuftig pris er ca 1 kr PR kWh og så fordeler en installasjon/drift/vedlikehold kostnade fordelt på de som bruker det.

Men hvor lang tid skal man fordele disse utgiftene over?
Prisen på "vårt" anlegg kom visst på ca 150'kr for 4 plasser. For snart 1 år siden var det 14 biler i borettslaget, flere har sikkert mulighet for lading andre steder, og da kanskje ikke behov for lading hjemme. Men la oss si at 10 biler ønsker lading hjemme. 10 biler på 4 plasser burde da også fungere rimelig greit.
Da blir en engangsinvestering ca 15'kr, som jo egentlig ikke er ille. Videre kan man vel ha typ 5-10% påslag på strømmen som sikkert burde dekke løpende utgifter.

Men, skal kostnaden deles over x antall år blir det en vesentlig forskjell om man regner på f.eks. 5, 10 eller 20 år:
250,- vs 125,- vs 62,50.
Jeg tenker at et sted mellom 50-100 kr pr mnd + brukt strøm ville vært fornuftig og overkommelig.

Med kun betaling pr kWh kan hele prosjektet bli en fadese hvis ingen orker å bruke det..
Vel, nå er det jo allerede en fadese da man sjelden kommer til ladepunktene. Tross at punktene har vært i drift i 1 mnd har ikke skilt kommet på plass, og alle plasser er stort sett opptatt av fossiler.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Ved å sette prisen til 3kr og ikke ha en fast kost så utsetter de seg for et scenario der folk kun bruker det i nødstilfelle. og at de muligens ikke blir brukt nok slik at nedbetaling av investeringen vil gå tregere enn planlagt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

Jeg har konkludert med det samme som deg sylwester  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Gordon Retriever

Jeg er også enig i konklusjonen.

Med 3 kr/kWh synes jeg borettslaget plasserer seg på en Arctic Roads-linje: Legge prisen så høyt at få felger å bruke tjenesten.

Et resultat kan bli at man gjør som Ford og avventer ytterligere elektrisk satsing "inntil markedet er mer modent". ???

nr1rayner

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 21. april 2017, klokken 18:46
........avventer ytterligere elektrisk satsing "inntil markedet er mer modent". ???

Mulig du har nøkkelordene der faktisk.
Lading hos oss var et "prøveprosjekt" for borettslaget, mulighet for å sette opp flere ladere på samme ledning.
Ved å sette høy pris kan de si at de har et tilbud, men for lite behov så de slipper å bruke mer tid, penger og energi på det i framtiden.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA