Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reconditionering av Saft blokker

Startet av elektrolux, fredag 18. mai 2007, klokken 22:11

« forrige - neste »

elektrolux

Da spørs det om ikke blokken din var ferdig uansett, bare at du gav den dødsstøtet på benken i stedet for i bilen.

Det positive får bli at du slapp explosjon, eller gjennombrenning med følgeskader på andre blokker, som kunne vært resultatet ved kolaps i bilen.

På 4 celler blokken vår, ble det en markant spenningsøkning på siste del av utladekurven, så de cellene som tålte denne recondsyklussen var målbart bedre etterpå. Husk at vi tross alt hadde kjørt denne 4 cellers blokken gjennom det meste av triks før dette, og hadde ingen håp om ytterligere forbedringer. Bare synd at vi har kun 4 celler, da 112 Ahr er bra ellers.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Hva med indre motstand, Electrolux? Har den defekte cella 0 milliohm eller er det forholdsvis stor motstand i den?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Definisjon på kortslutning er tilnærmet 0 ohm (eller for den saks skyld milliohm)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

Da skulle det vel ikke være noen fare for varmgang og påfølgende eksplosjon ved å bruke den i bil? I P106/Saxo mister man bare 1 %. Eventuellt brukt den som tilleggsblokk i Think?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Om det er kortslutning så sier det ikke hvor mye strøm den tåler. Det kreves en god forbindelse for å tåle over 200A!
Hvis forbindelsen ikke er bra nok vil den brennes av, og da får vi en lysbue. Er det da hydrogen og oksygen i nærheten vil vi få en batterieksplosjon.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Vi har forsøkt å Zappe av kortslutningen ved å "lade" NiCd blokken med et 100A 12V blybatteri. Da går det MYE strøm, men heller ikke dette var nok til å svi av kortslutningen.

Desverre er 4 celler blokken lagt i dvale, og utstyret opptatt med andre jobber, så ikke tid enda til å måle batteriets inder motstand. Likevel, slik det så ut er dette en meget lavohmig kortslutning, og blokken kunne vært brukt som en 4 cellers blokk i en bil, i mangel på noe bedre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA