Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva er mikrohybrid?

Startet av El rayo, torsdag 03. februar 2011, klokken 00:34

« forrige - neste »

El rayo

Ser at Citroën har lansert dette i reklamen. "Ingen CO2 utslipp når den står stille"
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Har tolket det slik at det kalled "mikrohybrid" når motoren stoppes når du stopper i lyskryss mm? (Som i mine øyne uansett ikke har noe med hybrid å gjøre.)

Har for øvrig manuell mikrohybrid-teknologi på min VW Caravelle; den har null i utslipp når jeg vrir nøkkelen til posisjon 0.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Minner om den gangen radioene begynte å få digital visning og alle kalte radioene for digitale radioer.

DAB var enda mange år unna.

Irriterende markedsføring som muligens er bevist, eller rett og slett bare teit.. >:(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 03. februar 2011, klokken 09:03
Irriterende markedsføring som muligens er bevist, eller rett og slett bare teit.. >:(

Tviler ikke på at dette er bevisst. Sikkert en del som lar seg lure av slike buzz-words.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Granheim

Med all respekt å melde synes jeg det til tider kan tendere til å være litt paranoide tilstander her på forumet.
Hvorfor tror enkelte at det å tjene penger står i kontrast til kvalitet, respekt for kundene og ærlighet?

Jeg selger kanskje ikke like mange biler som enkelte kollegaer i bransjen, men jeg tar meg tid til hver enkelt potensielle kunde, lytter til hvilket behov vedkommende har og er ærlig i mine tips og anbefalinger samtidig som jeg avstår fral å omtale fremmedmerker.

Jeg er selger av Mitsubishi, Honda og Citroen som nå har kommet med uttrykket mikrohybrid. Det er et misvisende uttrykk for oss fordi det er et nytt utrykk. Så vidt meg bekjent er ikke start og stopp systemer blitt klasifisert tidligere. Så kan man selvfølgelig mene at det er et tåpelig og villedende utrykk men det å trekke det videre til å påstå at det er bevisst villedende for å lure folk synes jeg blir utidig. Jeg selger dette systemet, jeg har vært på kurs for å lære om det og jeg har brukt systemet selv. Senest sist helg kjørte jeg og familien Kongsberg-Gol-Stavern-Helgeroa-Kongsberg med en fullpakket C5 stv med EMG girkasse (automat) og brukte under halv tank. Det vil si 56 mil på ca 28 liter diesel eller 0,5 liter pr mil - og da er ikke effekten av start & stop systemet kalkulert inn.

For de som er usikre kan jeg fortelle at det dreier seg om et system som, hvis alt ligger til rette for det, kutter motoren under 12 km/t når man berører bremsen. Tilsvarende starter motoren igjen så snart man flytter foten vekk fra bremsen. Systemet fungerer kjembebra og helt uten ulempe for føreren. Det finnes også en stoppeklokke på kjørecomputeren som viser hvor mange sekunder/minutter motoren har vært slått av slik at man enkelt kan regne ut nøyaktig hvor mye man har spart etter endt tur.

Og er det ikke dette det meste dreier seg om om dagen da; spare drivstoff og spare miljøet. Her gjør man begge deler og som sagt helt uten ulempe for føreren.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

elektrolux

Sitat fra: Granheim på fredag 04. februar 2011, klokken 08:28
Det er et misvisende uttrykk for oss fordi det er et nytt utrykk.

Det blir feil å påstå at det det misvisende grunnet at uttrykket er ferskt. Uttrykket er direkte feil, da hybrid betyr blanding, og her blandes ingenting.

Hybrid er et positivt ladet ord for store deler av befolkningen. For mange her på forumet som har forstått at rene batteribiler kombinert med en drivstoffgjerrig langtursbil er en enda bedre løsning er ikke hybrid nødvendigvis like fantastisk.

Når ordet blir misbrukt på denne måten, vil det unektelig vekke harme blandt dem som blir lurt til å bruke tiden sin til å studere disse mikrohybridene nærmere.

Ellers må nok Granheim innse at mange her på forumet er opptatt av å holde driftskostnadene til transport innenfor fornuftige nivåer. Grunnen til at jeg er så aktiv her er nettop at jeg så tendenser blandt verkstedene av Elbiler til å melke kundene sine og male sin egen kake framfor å gi kunden optimal service.

Første bilen jeg kjøpte ville etter 20000km kostet forskjellige eiere 500000 NOK i innkjøp og reperasjon, hadde jeg brukt merkeforhandleren. I stedet snudde jeg pengegaloppen, fikk reparert bilen med gunstig prisete nye batterier, og solgte tilslutt bilen til en fornøyd ny eier, og uten eget tap. Bilen ble observert kjørende i Oslo senest i høst, 4 år etter salg.

I ettertid har jeg bevist at Elbil faktisk er billigere å drifte enn Fossilbil. Med en motor som består av en bevegelig del, og noen batterier skulle det da bare mangle også. En defekt SAGEM boks til 82000 NOK kan f.eks fikses og byttes med god fortjeneste for 10000 NOK, og batterier kan byttes individuelt. Uten dette forum, ville kanskje ikke slike muligheter vært kjent.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bosonic

Fullstendig enig med elektrolux sitt innlegg over.

Dette er feil bruk av ordet hybrid, og kun brukt for å surfe på den blå / grønn bølge.
>:(  >:(
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

cra

Dine evner som selger trekker je gikke i tvil, Granheim; i alt jeg har sett du har postet på forumet her har du framstått som både ærlig og ivrig, i den forstand at jeg får inntrykk av at du ønsker kundens beste. At du vil kunne strekke deg helt til å fraråde en kunde å kjøpe f.eks. i-Miev'en hvis du tror kunden vil kunne bli missfornøyd tror jeg faktisk også.

Jeg mener ikke du som selger (eller selgere generelt) er de som skal lastes for at kunder "lures" med uttrykk som mikro-hybrid. At systemet fungerer og medfører lavere forbruk er jeg heller ikke i tvil om. Selv min 12 år gamle VW Caravelle har 0 i forbruk når motoren er av.  ;)

Det som får meg til å kalle det svindel er det faktum at hybrid her brukes helt feil, og direkte misvisende! I natur-sammenheng defineres hybrid som: "dyr eller en plante med foreldre som tilhører to ulike arter". I bil-sammenheng defineres det som "en bil som bruker både en forbrenningsmotor og en elektrisk motor som kraftkilde", eller den mer generelle (og slik jeg ville tolket det, mer "riktige") definisjonen på engelsk: "A hybrid vehicle is a vehicle that uses two or more distinct power sources to move the vehicle.". Jeg anser denne som mer riktig fordi den ikke låser det til å være elektrisk; en bil med en bensinmotor og en dieselmotor ville således også kunne kalles en hybrid.

I den såkalte mikro-hybrid-teknologien er der ingen kraftkilde nr to, og således kan ikke hybrid-uttrykket benyttes.

At (mikro-) hybrid i folks hoder automatisk kobles til "miljøvennlig" tror jeg vi kan heve over enhver tvil, og det samme kan vi for så vidt gjøre med hvorvidt konseptet fungerer. JEg mener jeg har hørt tilsvarende system (fra en annen produsent?) omtalt som start-stopp-teknologi, som vil være like beskrivende, og mye mer riktig, men som nok ikke gir den automatiske koblingen til "miljøvennlig".

Jeg er helt sikker på at "noen", antakelig et stykke oppe i organisasjonen, har diskutert hva de skal kalle det, og gjort koblinga med at "hybrid er inn og miljøvennlig". Dette sammen med at uttrykket hybrid gjør at det lukter av falsk markedsføring. (Diskusjonen om hvorvidt en bil med forbrenningsmotor kan kalles miljøvennlig på noen måte har vi hatt før, den trenger vi ikke ta igjen her.)

Det var overhodet ikke ment som et angrep på selgerne generelt, og i alle fall ikke på deg Granheim spesielt. Jg vet dere gjør en jobb og selger produkter som kommer ovenfra (i organisasjonen, altså), og stikket var ment til de der oppe.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: elektrolux på fredag 04. februar 2011, klokken 09:12
I ettertid har jeg bevist at Elbil faktisk er billigere å drifte enn Fossilbil. Med en motor som består av en bevegelig del,

Robert Llewellyn omtaler akkurat dette i denne episoden av fully charged. Trur han kom til at Land Roveren hadde ca 470 bevegelige deler i motoren, 120 i girkassa og 30-40 til et annet sted.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#9
Auto Motor und sport fra 12 september 2007,  spandert 5 sider på hva bilfabrikkene gjør for å komme politikerne i møte med lavere drivstofforbruk.
Her var det en del beskrivelse av hva fabrikkene mener med sine betegnelser, selgere har stor oppfinnsomhet når det går om navn og begreper:

Microhybrid.
Systemer med startergenerator som i bykjøring tillater at motoren stopper når bilen stopper, og som når det blir grønt lys trekker bilen igang elektrisk og starter motoren samtidig. Sikkert en forbedring særlig i bykjøring, og så høres det jo fint ut da med Microhybrid.  (Smart, Fiat, Opel, Daimler)

Blue Motion
VW bruker alle tradisjonelle triks, aerodynamikk, lange step på giret, vektreduksjoner, dieselmotor, lavenergidekk, olje med lav viskositet etc. De syntes vell det var å gå over streken og kalle dette for Grønn teknologi så de nøyde seg med Blå, og VW Polo Blue slår så vidt Prius i CO2 utslipp, og er bra for den er jo grønn.
Datterselskapet Skoda satser derimot grønt på en «Green Line» kolleksjon

Bluetec
Mercedes satser også på blått og dermed får de en E 300 med diesel ned i et forbruk på 7,3l på 10 mil og CO2 på lave 194g/km  ikke rart at de er stolte, for det er jo nesten like bra som den miljøvennlige Lexus RX 400h med 192g/km og 8,1l bensin på 10mil.

ECOnetic
Ford svar på Blue Motion, lavenergi dekk og tynn olje.

ecoFleks
Opel kunne jo ikke være dårligere. At Ford skriver ECO og Opel eco  viser hvor oppfinnsomme marketing avdelingene er, la oss håpe at ingeniørene har litt mer.

E-Flex
Opels plugg in hybrid (tidliger Volt?) med 55km på batteri, og Volvos C30 Hybrid med 100km batteridrift.  Nå må Volvo komme med et kult navn på stikkontakten sin.

Two-Mode-Hybrid
BMW, Daimler og GM er sammen om dette som er en kombinasjon av mikrohybrid og seriehybrid.

Så nå har vi: Parallel hybrid; serial hybrid; full hybrid; two mode hybrid; mild hybrid og micro hybrid. Det er sikkert bra alt sammen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Granheim

Jeg selger to forskjellige biler med start & stop system; Mitsubishi ASX og Citroen C4/C5. Som jeg har nevnt tidligere er jeg i motsetning til en del av forumets øvrige deltagere ikke spesielt teknisk anlagt og alt annet enn en mekaniker. Likevel kjenner jeg litt til de to systemene og jeg har selvfølgelig testet begge. Mens ASX bruker startmotoren til å starte motoren etter et "automatisk motorkutt" sitter det i Citroen en kondensator som lades opp under kjøring og som brukes for å dra igang svinghjulet igjen (hvis noen av Citroen Norges teknikere som forklarte meg systemet leser dette innlegget kommer de sikkert til å rive seg i håret men det er i alle fall et forsøk på å forklare). Dette er med på å gjøre "starttiden" minimal og optimalisere systemet. Misforstå meg rett, jeg synes Mitsubishi ASX er en fantastisk bil og har ingen problemer med å anbefalle den, men mitt inntrykk er at det nye systemet til Citroen har en mer reell effekt, ikke minst fordi kombinert med EMG girkassa så stopper faktisk motoren ganske ofte og det gir en målbar effekt, lavere forbruk og bedre drivstofføkonomi.

Så kan vi, som jeg skrev i forrige innlegg, gjerne bruke en setning eller to på å kritisere navnet som Citroen har valgt å bruke, men deretter, når vi har forstått hvordan systemet virker og kanskje til og med prøvd og erfart det selv, kan vi kanskje bruke noen setninger på det også.

Tråden heter "hva er mikrohybrid?", ikke "la oss kritisere systemer som til tross for at de fungerer etter hensikten har feil navn og derfor fortjener å settes i gapestokk".

(siden ingen kan se ansiktsutrykket mitt når jeg skriver dette tilføyer jeg i parentes - litt som de gjorde på fjernsynsteateret når de skulle beskrive lyder - at jeg smiler med glimt i øyet og er ved godt mot  ;))
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

hens

Naturligvis er det snakk om en hybrid! Det er en blanding av en motor som går,-og en som står. Salgsargumenter er tøyelige som tyggegummi.
Men hva er gevinsten med dette hikkemikket? En motor som går på tomgang trekker mindre enn en liter bensin pr time om den er riktig justert. Jeg målte selv 0,4 liter forbruk på en time med en 1500ccm motor med forgasser i 1989. Denne motoren var riktignok preparert for å bruke lite.
Å stoppe motoren for å starte den noen sekunder senere er bare tull.
Ved å montere et rele som slukker kjørelyet når hastigheten er lavere enn 10km/t vil du spare mer bensin! Og koster en brøkdel. Når kjørelyset står på og motoren stopper vil dette tappe batteriet slik at motoren får mer å trekke på når den startes igjen. Med en totalvirkningsgrad i generator -batteri på max 25% vil de 110+ wattene utgjøre en  halv kilowatt, eller et par desiliter pr time. Virkningsgraden på  en forbrenningsmotor er heller ikke særlig høy rett over tomgangsturtallet. I tillegg kommer energien til å restarte  motoren, og alle aggregater som skal ta igjen det forsømte.
Mikrohybrid... ::)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lynet

Å for å forvirre alle sammen enda mer:
Så godt som alle dieselbiler er i dag hybrid, de har en forbrenningsmotor og turbin (turbo). Turboen sender faktisk ubrukt energi tilbake til motoren!
Noen lastebiler har i tilegg en turbin koblet til svinghulet slik at kraften utnyttes direkte (med kraftig nedgearing).

Rart ingen selger har kommet på å bruke dette som miljøsalgstriks  ;D ;D ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på fredag 04. februar 2011, klokken 10:17
Microhybrid.
Systemer med startergenerator som trekker bilen igang elektrisk og starter motoren samtidig.

Dersom dette stemmer er jeg faktisk tilbøyelig til å akseptere betegnelsen Mikrohybrid. Bilen går i følge denne påstanden på Eldrift i noen mikrosekunder. Antakelig til og med noen millisekunder
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hens

E-lux,
Hvis en starter motoren med gearet innkoblet slik at starteren trekker i gang bilen samtidig som motoren, så har en altså en mikrohybrid?
Da hadde jeg mikrohybrid på 60-tallet, clutchen på Opelen min røk og en del av clutchfjærene satte seg fast mellom svinghjul og clutchplaten slik at det ikke var mulig å frikoble. Jeg måtte sette bilen i gear, og starte opp.

Voila! en mikrohybrid var født! ;)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA