Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Peugeot 106 lader plutselig ikke

Startet av Pelskebab, fredag 07. april 2017, klokken 16:36

« forrige - neste »

Pelskebab

Hei!

Har hatt en Peugeot 106 - 2001 i snart et år, og den har fungert godt.

For noen dager siden skjedde dette:

Jeg ladet bilen til 100% (uten problemer). Jeg kjørte ca 30km (60% gjenstod), og satt i laderen. Ingenting skjedde. Ingen lyd, ingen lys, absolutt ingenting. Heller ingen varsellamper. Bilen starter som vanlig, og kjører som vanlig.

Har sjekket at det er strøm i stikkontakten, og at det ikke er brudd på ladekabel.

Noen tips om hva det kan være?

Jeg har dessverre ikke lang nok rekkevidde til verkstedet.

Fredrik
Peugeot 106 - 2001

Mateusz

Starter vannpumpe? Hvis den står stille då blir lader for varmt og vil ikke starte. Gjør en reset av computer, kan hjelpe
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Pelskebab

Ingenting starter. Akkurat som om bilen ikke registrerer at jeg setter i laderen.

Jeg har hatt trøbbel med vannpumpe tidligere, men da startet fortsatt ladingen. Vannpumpa fungerte ikke, så lading stoppet etter ca en time fordi det ble for varmt (antar jeg). Tror du fortsatt det er vannpumpa denne gangen?

Har bare prøvd å ta ut hovedsikring, men kan prøve en full reset.
Peugeot 106 - 2001

Pelskebab

Prøvde en reset av computer.

Når jeg satt i hovedsikringen gikk det to sekunder, så gikk vannpumpa på i ca 1 sekund, og stoppet.
Etter det ble det helt stille. Samme problem. Ingenting skjer når jeg setter i laderen.

Hmmm.
Peugeot 106 - 2001

Elmo

#4
Sitat fra: Pelskebab på fredag 07. april 2017, klokken 16:36
Har sjekket at det er strøm i stikkontakten, og at det ikke er brudd på ladekabel.

Hvordan sjekket du det ??
Den mest sannsynlige årsaken er brudd i ladekabelen. Men det kan også være bryteren i ladeluka.
Dårlig kontakt på kontaktene i ladeluka er også en mulighet. Det kan du sjekke det å dytte ladehansken ekstra hardt ned før du lukker luka.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Pelskebab

Takk for svar, Elmo!

Jeg ohmet med voltmeter. Men fikk bare motstand på to av kontaktflatene. De fire siste hadde ingen motstand. Men jeg er ikke kyndig nok til å forstå hvordan en 6-pin fungerer. Tips til hvordan jeg kan måle dette på en bedre måte?
Peugeot 106 - 2001

Elmo

Hvor holder du til ??  Den enkleste måten å teste kabelen er å byttelåne-teste med en annens.

Jeg forstår ikke helt hva/hvor du har målt, eller hva du mener med "6-pin" ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

frodef

Jeg antar at en forholdsvis enkel test for å omgå både ladekabel og ladeluke etc. kunne være å koble 220 VAC rett i "koblingsboksen" under lokket på sagem-boksen?

Elmo

Sitat fra: frodef på lørdag 08. april 2017, klokken 23:54
Jeg antar at en forholdsvis enkel test for å omgå både ladekabel og ladeluke etc. kunne være å koble 220 VAC rett i "koblingsboksen" under lokket på sagem-boksen?
Det er klart, men det er ikke for hvem_som_helst å leke under der (bilde), i allefall ikke med alle batterisikringer inne.

Enklere/bedre er jo å måle om det er 230V der når ladeledningen er koblet (og en batterisikring ute). 

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Pelskebab

Forklarte meg dårlig ser jeg. Med 6-pin mente jeg de 6 kontaktflatene som sitter på ladehansken.

Bilen står i Ås, 20 min fra Oslo.
Peugeot 106 - 2001

Elmo

#10
De er godt merket da. N og 1 er faseledningene og jordpila er jord.

Det er vel forresten bare 5 ?    De to ute på siden er en kortslutning som bilen bruker til å forhindre at man kan kjøre når ledningen er i.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Pelskebab

Ok, da henger jeg med. Skal jeg ha motstand på alle 5?

Skal få en kamerat  til å titte på den på onsdag. Håper vi får mer klarhet da.

Takk for all hjelp hittil!
Peugeot 106 - 2001

Elmo

#12
1 skal ha 0 motstand til den ene pinnen på støpslet,
N skal ha 0 motstand til den andre pinnen på støpslet
og jord skal ha 0 motstand til jordingen på støpslet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Citrusen

Min landa i fra 45% til 70%, når jeg kom ut på morran var det ikke liv. Fant ut at det var for lite kjølevann på ekspansjonstanken til høyre. Fylte den opp og den ladet som normalt.  Er den noen som har bilde eller skisse hvordan den kjølesløyfa går?

Elmo

#14
Kjølesløyfa går gjennom alle batteriene i tillegg til de svarte slangene du enkelt kan se under panseret (radiator, pumpe, tank og elektronikkboks).

Stor lekkasje er ofte ensbetydende med batterieksplosjon og ses ved at det renner ut under en batterikasse. Små lekkasjer er ofte i en overgang mellom alu-rør og gummislange et sted under bilen
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA