Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Greit med tenning forrigling på førerdør - men på passasjerdør blir i overkant!!  (Lest 1335 ganger)

Helge

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 761
    • Vis profil
Hva i ALLE DAGER har skjedd med den ene 2003 Saxoen vår???

Begge har oppført seg helt likt på dette punktet fram til i går. Mens den gamle 1998 P106'en vi hadde i 6 år bare hadde pipelyd når du åpnet framdør har det på begge 2003 Saxoene våre vært slik at når man åpner førerdøren slår kontraktoren ut. Man må altså vri på det fjærbelastede trinnet på tenningslåsen igjen etter å ha hatt førerdøren åpen. Men nå skjer F@&%§.... :o det samme om man åpner passasjerdøren foran på den ene Saxoen! Hva i alle dager kan ha skjedd???

2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8179
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Jeg har faktisk en del ganger lurt på hvordan de har fått til det at kupelyset kommer på både via førerdør og passasjerdør, men "fremdriftsfunksjonen" slås bare av med førerdøra ???  Allikvel er det tilsynelatende bare en jordingsbryter på begge sider.

Men . . jeg har aldri kommet så langt så jeg har undersøkt det nøyere :-[
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 761
    • Vis profil
Det er nødt til å være noe helt enkel logikk på dette. Så en eller annen liten boks et eller annet sted i dashbordet bør det vel være? Om logikken i disse bilene er laget med litt fancy elektronikk (kretskort m/transistorer eller lignende eller noe enda enklere) vet jeg ikke. Men denne logikken KAN i hvert fall lages så enkel som KUN 3 dioder og 4 ledningstilkoblinger (se skissen under):
1.) ledning fra dørbryter førerdør
2.) ledning fra dørbryter passasjerdør foran
3.) Ledning til kupelampe
4.) Ledning til styreelektronikk - signal for utkobling av kontaktor



Men jeg ANER jo ikke hvor den originale komponenten/boksen befinner seg i bilen/dashbordet eller hvordan den ser ut  :( ??? :-[ :-\ :'(
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8179
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Joda jeg forstår hvordan det kan gjøres elektrisk :+1:, men jeg har ribbet to 106 og og en Saxo "helt ned til jernet" og har ikke sett noe til hvor det ligger  ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 761
    • Vis profil
Joda jeg forstår hvordan det kan gjøres elektrisk :+1:, men jeg har ribbet to 106 og og en Saxo "helt ned til jernet" og har ikke sett noe til hvor det ligger  ???
He-he, ja jeg skjønner forundringen over å ikke finne noe som kan være denne logikken....

Men NOE er vi vel enige om at det NØDT til å være. Dersom høyre og venstre dørbryter kun enkelt er koblet sammen inn mot kupelyset VIL også høyredøren koble ut kontaktoren på alle disse bilene.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009