Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nyttelast Ampera-e

Startet av THE, torsdag 06. april 2017, klokken 22:52

« forrige - neste »

THE

365 kg nyttelast var jo veldig lite da...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

knut3448

#1
Sitat fra: THE på torsdag 06. april 2017, klokken 22:52
365 kg nyttelast var jo veldig lite da...
Det er regnet ut fra bilens vekt inkl fører. Tom bil uten fører har 440kg lastekapasitet, men det visste du kanskje. Uansett er det til å leve med for meg.

sylwester

365kg nyttelast er samme som Leaf har i vognkortet.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

THE

Synes uansett 365 kg er for lite. Med en skiboks og ski på taket er nytteverdi nede i litt over 300 kg, og da kan man ha med seg 4 voksne passasjerer, men ingenting mer i bilen. Blir kanskje for trangt med fem voksne i bilen uansett, så det blir vel ikke et stort problem i praksis.

Zoe har forøvrig 440 kg nyttevekt, og det er en bil med 180 kg lavere egenvekt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Stikkkontakt

Sitat fra: THE på fredag 07. april 2017, klokken 06:38
Blir kanskje for trangt med fem voksne i bilen uansett, så det blir vel ikke et stort problem i praksis.

Det blir det. Bilen er smal både foran og baki. Nesten up! -smal. Baksetet har veldig god benplass, men 3stk 80kilos mannfolk sitter veldig trangt i bredden. Er du over 180 cm høy får du også problemer med takhøyden. Baksetet er dog plassert høyt slik at lavere personer/barn også har god utsikt.

Panduck

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 07. april 2017, klokken 08:46
Det blir det. Bilen er smal både foran og baki. Nesten up! -smal. Baksetet har veldig god benplass, men 3stk 80kilos mannfolk sitter veldig trangt i bredden. Er du over 180 cm høy får du også problemer med takhøyden. Baksetet er dog plassert høyt slik at lavere personer/barn også har god utsikt.

Mens bilen ligger an til å kunne bli en suksess i Norge, virker det som om den er designet for å ikke slå ann i USA. :/

Øyvind.h

#6
Jeg er 186 og kan ikke si jeg hadde problemer med høyden i baksetet når jeg prøvesatt i Ampera-E på Youngstorget? For du snakker om Opel Ampera-E? Den er omtrent som en golf innvendig. Dvs fin for fire voksne. Men ikke fem.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

knut3448

#7
Takhøyden bak er vel bedre enn i Ioniq og Model S.

Nyttelasten for A-e er grei nok synes jeg, det blir nok ikke et problem for oss selv med 50kg på taket. Her er noe å sammenligne med (tall fra tilfeldige skilter i Bil og henger-appen)
Zoe 40kwh: 411kg
eGolf  24: 375
Soul: 395
Leaf: 445
I3: 350

Stikkkontakt

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. april 2017, klokken 09:17
Jeg er 186 og kan ikke si jeg hadde problemer med høyden i baksetet når jeg prøvesatt i Ampera-E på Youngstorget? For du snakker om Opel Ampera-E? Den er omtrent som en golf innvendig. Dvs fin for fire voksne. Men ikke fem.

Jeg er 183 og skallet i taket baki. Bilen jeg satt i var etter sigende produksjonsutgaven. Den som ble vist i Geneve.

Ipadjove

Rygglengder varierer på folk. En på 185 kan sitte fint bak i en Model S og en annen på 179 kan slite med å sitte bak i den samme bilen.

Tom E.

Hvordan blir dette regnestykket?

Jeg veier 110 kg. Kona veier 70 kg. Min eldste sønn veier 135 kg (styrkeløfter). De 2 minste barna veier også 70 kg hver.

Hvor mye last kan jeg da ta med meg i takboksen?

Tom E.

Jeg har også 2 hunder som skal være med. En på 25 kg og en på 30 kg. Må ikke glemme dem.

knut3448

#12
Sitat fra: Tom E. på fredag 07. april 2017, klokken 12:50
Hvordan blir dette regnestykket?

Jeg veier 110 kg. Kona veier 70 kg. Min eldste sønn veier 135 kg (styrkeløfter). De 2 minste barna veier også 70 kg hver.

Hvor mye last kan jeg da ta med meg i takboksen?
Jo, nå skal du høre.
110+135+(3*70)=455kg

Om vi tar med hundene blir det 455+25+30=510kg.

Svaret må bli at du kan ikke ta med deg takboksen i det heletatt, og ikke takstativet, ikke bilen heller. Faktisk kan du ikke bruke noen av dagens små elbiler, selv uten bagasje. Jeg nevnte ikke Ioniq i lista over, den oppgis til 385kg nyttelast. Hvilken bil bruker du til å frakte 455-510kg passasjerer i dag?

Selv ikke Tesla Model S ser ut til å dekke behovet ditt, disse varierer mellom 417 og 481kg nyttelast ser det ut til. Men med Model X går det! Disse er oppgitt til 557kg, mulig det varierer mellom modellene. Da kan du ta med 47kg bagasje, men kanskje ikke på taket.

DagfinnN

Sitat fra: Tom E. på fredag 07. april 2017, klokken 12:50

Jeg veier 110 kg. Kona veier 70 kg. Min eldste sønn veier 135 kg (styrkeløfter). De 2 minste barna veier også 70 kg hver.

Hvor mye last kan jeg da ta med meg i takboksen?
Du må ikke finne på å legge kona og barna i takboksen!  ;D
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Tom E.

Sitat fra: knut7 på fredag 07. april 2017, klokken 14:00
Sitat fra: Tom E. på fredag 07. april 2017, klokken 12:50
Hvordan blir dette regnestykket?

Jeg veier 110 kg. Kona veier 70 kg. Min eldste sønn veier 135 kg (styrkeløfter). De 2 minste barna veier også 70 kg hver.

Hvor mye last kan jeg da ta med meg i takboksen?
Jo, nå skal du høre.
110+135+(3*70)=455kg

Om vi tar med hundene blir det 455+25+30=510kg.

Svaret må bli at du kan ikke ta med deg takboksen i det heletatt, og ikke takstativet, ikke bilen heller. Faktisk kan du ikke bruke noen av dagens små elbiler, selv uten bagasje. Jeg nevnte ikke Ioniq i lista over, den oppgis til 385kg nyttelast. Hvilken bil bruker du til å frakte 455-510kg passasjerer i dag?

Selv ikke Tesla Model S ser ut til å dekke behovet ditt, disse varierer mellom 417 og 481kg nyttelast ser det ut til. Men med Model X går det! Disse er oppgitt til 557kg, mulig det varierer mellom modellene. Da kan du ta med 47kg bagasje, men kanskje ikke på taket.

Jeg bruker en Opel Insignia i dag med en nyttelast på 577 kg + fører. Aldri hatt noe problem med overvekt der. Nå skal min eldste sønn snart flytte hjemmefra så jeg tror det skal gå greit.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA