Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Felles lader for Porsche og Audi?

Startet av Tuten, torsdag 06. april 2017, klokken 17:55

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Forum Admin på fredag 23. mars 2018, klokken 11:59
Hei igjen.

Har slettet endel innlegg som ikke er relevant for Porsche og Audi.

Ønkser dere å diskutere Tesla sine superladere, er det bare å finne en passende tråd, eller starte en ny i Tesla-lade gruppen.

ChaDeMo lading har lite relevans for Porsche og Audi.

Har du noe relevant å komme med i forhold til trådstarters intensjon, er det bare å kjøre på i denne tråden.


Lars
Forum admin
Sjekke post #27

Virker som litt tilfeldig sletting her

Counterpointer

Personlig synes jeg Admin ruinerer tråden nå, enten får han ta alle eller la være!

Touring

Sitat fra: Forum Admin på fredag 23. mars 2018, klokken 11:59
Hei igjen.

Har slettet endel innlegg som ikke er relevant for Porsche og Audi.

Ønkser dere å diskutere Tesla sine superladere, er det bare å finne en passende tråd, eller starte en ny i Tesla-lade gruppen.

ChaDeMo lading har lite relevans for Porsche og Audi.

Har du noe relevant å komme med i forhold til trådstarters intensjon, er det bare å kjøre på i denne tråden.


Lars
Forum admin


Takk for at dere tok tak i dette

JorEl

 :+1:Ja håper det kommer en Audi nå snart.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Inge__1976


Øyvind.h

Sitat fra: Inge__1976 på mandag 26. mars 2018, klokken 22:22
Sitat fra: JorEl på søndag 25. mars 2018, klokken 21:52
:+1:Ja håper det kommer en Audi nå snart.

Den Audien kommer iht plan!
Tidlig i 2019 vil de første norske kundene få sine biler. Trodde den skulle komme i 2018, men det blir ikke slik i følge Møller. Kun demo og presse i 2018.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Pingle

Er det lov å håpe at vi får prøvekjørt før vi må bestille for å beholde plassen i køen?
Dvs at møller har en audi stående når jeg signerer.
Selv om jeg håper jag vs audi er som a4 vs a6 størrelsesmessig, hadde det vært kjekt å vite hva vi får.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

4Matic Fanatic

Ville jeg aldri trodd. Da eGolf kom var den i salg i mange måneder før Møller fikk første bilen så man kunne prøvekjøre, jeg fikk låne en diesel-Golf for å få en feeling med bilen før jeg bestilte.

Signerte nettopp på en I-Pace og der fikk jeg kontraktsfestet at jeg kan avbestille den helt til etter prøvekjøring av demobil, engang utpå sommeren.


Orbit

Bekreftede data fra Audi:
AC: 11kW AC-lading standard, 22kW som opsjon (dobbeltlader), begge vannkjølte. AC ladeport på begge forskjemer (opsjon)  :+1:
DC: 150kW, ladeport på venstre forskjerm.
WLTP: >400km (ikke spesifisert hvor mye over....)

Den tyske artikkelen sier batteritemperatur alltid holdes mellom 25 og 35 grader uavhengig av utendørsforhold, så da må det være både aktiv batterikjøling og -varming.

432 battericeller, fordelt på 36 moduler med 12 i hver. Hver modul er 60Ah (oppgitt), og ca 44V (mitt estimat; ut fra 12 celler, og 95kWh totalt). Mulig konfigurasjon er da at batteriet har fire paralelle seksjoner, hver med 9 moduler i serie. Det skulle da gi nominell batterispenning på ca 400V.

Det sitter en ganske feit "battery junction box" opppå forkant av batteriet (tilsvarende posisjon som girkasse på en vanlig bil). Denne er direkte koblet til DC-ladeporten. Så det er mulig denne kan koble om batteriet til kun to seksjoner under lading, og dermed ~800V batterispenning. Det er muligens dette Porsche har i ermet, for å få 350kW lading med samme batterimoduler.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Premium driver

E-tron vil få 350kw lading  om noen år -uten mulighet for oppgradering for de tidligere bilene.

http://www.donaukurier.de/nachrichten/wirtschaft/lokalewirtschaft/DKmobil-Audi-Ingolstadt-Audis-Spurwechsel;art1735,3747961

Den kommer med to motorer. Tre motorer kommer ikke fra start men i senere toppversjoner. Trådløs ladning kommer heller ikke med det første.

https://www.golem.de/news/audi-e-tron-ein-akku-doppelbett-fuer-die-jagd-auf-tesla-1804-133971.html


Elling Berg

Kan det stemme at man ikke kan lade mer enn 2,3 kw på 230volts anlegg? Kjedelig for dem som ikke har 3-fas. Synes det virker rart.

https://insideevs.com/audi-leaks-out-more-e-tron-details-22-kw-at-home-charging/

Espen Hugaas Andersen

Man kan vel i hvert fall installere en 230V trefase til 400V trefase trafo og dermed lade 11-22 kW på 230V nett. Men jeg vil tro man også kan lade med 16-32A 230V enfase. De har ikke sagt noe spesiefikt. Bare sagt hva man kan få på vanlig schuko, som er er helt naturlig at ikke er over 10A.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Orbit

Enig med Espen. Jeg tolker teksten med "houshold outlet" som vanlig Schuko-stikk, og da er 10A/2.3kW vanlig begrensning.

Med 230V IT-nett tipper jeg du får 16A/3.7kW med type-2 ladestasjon, oppgraderbart til 32A/7.4kW med dobbeltlader i bilen.

Med 400V TN nett blir det 16A/11kW i standardutgave, og 32A/22kW med dobbeltlader.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Elling Berg

Det høres fornuftig ut. Noe annet ville vært rart. Leste litt fort og fikk ikke med meg household putlet.

Elling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA