Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Felles lader for Porsche og Audi?

Startet av Tuten, torsdag 06. april 2017, klokken 17:55

« forrige - neste »

Counterpointer

Det må da være mulig å innrømme at Tesla sine SC er det ultimate ladenettverket, selv om en ikke har Tesla.

Jeg gjør det lett
Plugg and play
Lite feil på ladere
Billig
Hele Europa dekket

Ja det er noen huller og det kommer konkurrerende ladere som er raskere pr i dag og snart noen biler som kan utnytte dette. Men Tesla er årevis foran og kan i tillegg til eget nettverk (destinasjon og SC) også lade på Chademo, type 2 og Shuko.

Har likevel landet på Jaguar i år, og håper på M3 i slutten av dette eller begynnelsen på neste som bil nr 2.
Trenger en side by side sammenligning på de to til vårt bruk.

dypen

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 20. mars 2018, klokken 23:03
Det må da være mulig å innrømme at Tesla sine SC er det ultimate ladenettverket, selv om en ikke har Tesla.

Audi sin elbil blir en fantastisk bil, det negative er lading og pris.
"dypen" Elbilforening medlem. X75D

Counterpointer

Sitat fra: dypen på tirsdag 20. mars 2018, klokken 23:19
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 20. mars 2018, klokken 23:03
Det må da være mulig å innrømme at Tesla sine SC er det ultimate ladenettverket, selv om en ikke har Tesla.

Audi sin elbil blir en fantastisk bil, det negative er lading og pris.
Du mener manglende ladenettverk ?
For det jeg har hørt om lading med 150 kW hurtig og trefas AC er positivt.

dypen

"dypen" Elbilforening medlem. X75D

Amatøren

Mye mas om "gratis" SC for Tesla.

Er det ingen som har tenkt tanken om at Tesla har kalkulert hvor lenge kundene har bilene i gjennomsnitt og tilbyr dermed "gratis" lading så lenge første eier har bilen og legger strømkostnaden (+ litt for investering av infrastruktur) i prisen på bilen?

Når det så ikke er "kampanje" med gratis lading så settes ikke bilen ned tilsvarende i pris for ikke å ødelegge markedet sitt, men får litt bedre inntjening.

Mulig på villspor...... Man kan undres.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jamez

Ingenting er gratis.
Innbakt i prisen heter det.

Jeg - med mitt behov - lader 95% av all ladingen hjemme. Om jeg må betale litt for de gangene jeg trenger hurtiglading er det å foretrekke framfor å betale høyere pris for bilen i utgangspunktet.

Siden det hele tiden har blitt sagt 150kW lading på e-tron er det svært usannsynlig at det blir hverken mer eller mindre.

daktari

På SeekingAlpha påstås  "Because (for instance) a Jaguar I-Pace will charge to 80% capacity far faster than will a Tesla. CCS charging is far better suited to the way most people drive."
Det spørs vel, vi får se. Tipper de blir ganske like.

Hvis europeiske Model 3 leveres med CCS tenker jeg vi ser at Tesla bytter kabel på en andel av laderne sine, på hver stasjon. En elektriker tar vel 2 ladestasjoner pr dag, så det kan gå nærmest over natten. Hvorvidt det er problematisk mtp kapasitet  for gamle biler gjenstår å se.

Alternativt dobbel kontakt som i Kina, dvs Tesla+CCS ved siden av hverandre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Inge__1976

Nei, Tesla har ingen fordel mtp ladenettverk snarere tvert i mot!

Nei, gratis lading er ikke bra. = mye mer kø enn ellers

Nei, hurtiglading er ikke spesielt viktig. De aller fleste jobber det aller meste hjemme.
Uansett, så er det minst tre aktører som jobber med å bygge ut nettverk mot Teslas ene nettverk. Det betyr at det tar ikke lange tiden før det finnes langt flere ladelokasjoner med hurtigere lading enn Tesla har.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Inge__1976 på onsdag 21. mars 2018, klokken 21:18Uansett, så er det minst tre aktører som jobber med å bygge ut nettverk mot Teslas ene nettverk. Det betyr at det tar ikke lange tiden før det finnes langt flere ladelokasjoner med hurtigere lading enn Tesla har.
Nei, det gjør det ikke.

Om de tre aktørene er motivert, har mer penger og større gjennomføringsevne, så vil det kunne bli flere raske CCS ladestasjoner enn superladere om kort tid, men det skjer ikke fordi 3 er større enn 1.

Og forøvrig er "flere" ikke riktig ting å vurdere suksessen på. Om de bestemmer seg for å sette opp 1000 CCS hurtigladere i Oslo, så er det kanskje flere CCS ladere enn superladere, men fortsatt vil ladenettverket være helt ubrukelig på langtur.

Jeg tror at raske CCS vil kunne nærme seg superladernettverket i utbredelse, pålitelighet og brukervennlighet om 3-5 år. Men samtidig ville jeg ikke bli overrasket om superladernettverket fortsatt er ledende om 5 år. Vi får se hva som skjer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Inge__1976

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 21. mars 2018, klokken 21:35

Jeg tror at raske CCS vil kunne nærme seg superladernettverket i utbredelse, pålitelighet og brukervennlighet om 3-5 år. Men samtidig ville jeg ikke bli overrasket om superladernettverket fortsatt er ledende om 5 år. Vi får se hva som skjer.

jaja, Det er godt Tesla er pålitelig på ladenettverket sitt da, i mangel av pålitelighet på alt annet! haha ;)

jkirkebo

Sitat fra: daktari på onsdag 21. mars 2018, klokken 20:26
På SeekingAlpha påstås  "Because (for instance) a Jaguar I-Pace will charge to 80% capacity far faster than will a Tesla. CCS charging is far better suited to the way most people drive."

Høres ut som "marketing speek" ;) Ser ikke helt hva som skal gjøre CCS annerledes enn SC eller CHAdeMO, annet enn forskjellene i maks strømstyrke. DC-lading er DC-lading, liksom...

Sitat
Hvis europeiske Model 3 leveres med CCS tenker jeg vi ser at Tesla bytter kabel på en andel av laderne sine, på hver stasjon. En elektriker tar vel 2 ladestasjoner pr dag, så det kan gå nærmest over natten. Hvorvidt det er problematisk mtp kapasitet  for gamle biler gjenstår å se.

Alternativt dobbel kontakt som i Kina, dvs Tesla+CCS ved siden av hverandre.

Eller de bytter på alle og gir eksisterende eiere en gratis adapter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Inge__1976 på onsdag 21. mars 2018, klokken 21:18
Nei, Tesla har ingen fordel mtp ladenettverk snarere tvert i mot!

Nei, gratis lading er ikke bra. = mye mer kø enn ellers

Nei, hurtiglading er ikke spesielt viktig. De aller fleste jobber det aller meste hjemme.
Uansett, så er det minst tre aktører som jobber med å bygge ut nettverk mot Teslas ene nettverk. Det betyr at det tar ikke lange tiden før det finnes langt flere ladelokasjoner med hurtigere lading enn Tesla har.

Gratis lading = mer kø ja, men så bygger Tesla mye større lokasjoner også da. Nå bygger de stort sett med 20-42 ladeuttak pr. sted mens Ionity planlegger å ha 6 uttak på hvert sted. Hvor tror du faren for kø er størst?

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

#27
Jeg brukte litt i overkant av 600,- kroner på hurtiglading på en tur Asker - Stavanger - Asker på vinterføre med snevær.

Brukte hurtiglader i Stavanger også pluss noe småkjøring der borte også.

Hadde nok brukt over dobbelt så mye på diesel hvis jeg hadde tatt Sharan (som jeg hadde da) i stedet for e-Golf.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. mars 2018, klokken 23:14Eller de bytter på alle og gir eksisterende eiere en gratis adapter.
Det er ikke lov med adapter på CCS, så det er usannsynlig.

Mest sannsynlig, om Tesla skulle velge å gå over til CCS, så vil nye biler få støtte for CCS, mens dagens superladere beholdes som de er. Så når de setter opp nye superladere så utstyres de med CCS. Dette betyr at gamle biler kan kan lade på dagens superladere, mens nye biler kan lade på både dagens superladere og nye superladere. Dette er ikke en perfekt løsning, men det vil fungere bra nok.

Det er nok også mulig Tesla ville fortsette å sette opp superladestasjoner med Type 2 der de har mulighet, og kun sette opp CCS der de er tvunget til dette. Da vil superladenettverket til de gamle bilene fortsatt kunne utvides til en viss grad. Men enkelte pressområder ville det nok bli, der det ikke kan settes opp flere superladere med Type 2, og behovet er større enn infrastrukturen.

Men foreløpig er det ingenting som tilsier at Tesla tenker i disse baner. Alle nye superladere som settes opp for Model 3 har Type 2 pluggen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

moderator 2

Hei igjen.

Har slettet endel innlegg som ikke er relevant for Porsche og Audi.

Ønkser dere å diskutere Tesla sine superladere, er det bare å finne en passende tråd, eller starte en ny i Tesla-lade gruppen.

ChaDeMo lading har lite relevans for Porsche og Audi.

Har du noe relevant å komme med i forhold til trådstarters intensjon, er det bare å kjøre på i denne tråden.


Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA